Kosmický Hyundai Staria strčí Mercedes V i VW Multivan do kapsy. Má jen jednu chybu

Poprvé jsme měli možnost na vlastní kůži okusit velkoprostorovou novinku od značky Hyundai. Staria je po všech stránkách autem, které se svými vlastnostmi přinejmenším rovná konkurenčním modelům Mercedesu a Volkswagenu, je však o poznání levnější a nabízí poctivý naftový pohon. Trápí jej však nemožnost běžným způsobem demontovat sedadla.

O estetickém nadání současných modelů Hyundai už se toho napsalo hodně a viděno futuristickou optikou korejské značky je Staria zatím nejpokročilejším stupněm tohoto designového směru. Doslova kosmické vzezření s velkými hladkými plochami, rozsáhlým prosklením, ale i hezkými detaily, má předpoklady zaujmout široké spektrum publika tím spíš, že pod kapotou klokotá (zatím) výhradně osvědčený naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru.

Staria jde navíc do boje s možností pohonu 4×4, manuální i automatickou převodovkou, devíti místy k sezení a s bohatou výbavou. Dostupná je prozatím pouze osobní provedení Tour, užitková verze Van dorazí později.

All inclusive

Model Staria Tour je nabízen ve čtyřech výbavách – Comfort, Smart, Style a vrcholné provedení Luxury. Všechny výbavové stupně disponují devíti místy pro cestující, s výjimkou varianty Luxury, která je sedmimístná. Základní výbavový stupeň Comfort je dodáván s posuvnými dveřmi na obou stranách, barevným digitálním přístrojovým panelem Supervision s uhlopříčkou 10,25", zadní parkovací kamerou nebo autorádiem s osmipalcovým displejem. Nechybí ani široká paleta asistenčních systémů.

Ceny provedení Comfort začínají na 899 990 Kč. Podobně vybavenou konkurenci pořídíte výrazně dráž. Za takový Volkswagen Multivan zaplatíte minimálně 1 202 104 Kč, za Mercedes-Benz třídy V dokonce 1 332 210 Kč.

Výbava Smart přidává sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny, Bi-LED přední světlomety, atraktivní LED světelnou lištu nad maskou chladiče, automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla nebo displej navigace s uhlopříčkou 10,25". Ceny začínají na částce 1 049 990 Kč.

Výbavový stupeň Style navíc nabízí ještě elektricky ovládané boční posuvné dveře i dveře zavazadlového prostoru s bezdotykovým otevíráním či přední parkovací senzory. Volitelně je navíc možné jej vybavit panoramatickou střechou či paketem Premium, který přináší kožená sedadla, vpředu vyhřívaná i ventilovaná, či 360° kamerový systém SVM. Výbavový stupeň Style je k dispozici od 1 099 990 Kč.

Vrcholem nabídky je sedmimístná verze Luxury. První a druhá řada kůží nappa potažených sedadel je vyhřívaná i ventilovaná. V semišovém interiéru se vyjímá i ambientní osvětlení, volant s perforovanou kůží, nebo hliníkové pedály, atmosféru doplňuje prémiový audiosystém Bose. Verze Luxury je navíc díky exteriérovým paketům Dark nebo Brass Chrome, či speciálním osmnáctipalcovým kolům ještě nápadnější. Její cena začíná na 1 399 990 Kč.

Staria je na začátku výroby dodávána výhradně s motorem 2,2 CRDi o výkonu 130 kW. Zatímco u výbavových stupňů Smart a Style lze vybírat mezi šestistupňovou manuální a osmistupňovou automatickou převodovkou, je u základní výbavy Comfort jedinou volbou manuál, u vrcholné varianty Luxury pak automat. Volitelně je pak vyjma výbavového stupně Comfort k dispozici také pohon všech čtyř kol. Příplatek za automatickou převodovku je 50 000 Kč, příplatek za pohon všech kol je rovněž 50 000 Kč.

Podle našich informací se pro Starii v blízké budoucnosti chystá elektromotor, kterému energii dodají vodíkové palivové články, nabízet se bude také s hybridní motorizací.

Kosmický vzhled, pozemské svezení

Kosmický vzhled starie by mohl svádět k myšlence, že svezení bude nejspíš podobné vlaku TGV nebo létajícímu koberci. Není a je to tak úplně dobře. Pocitově je velký Hyundai užitkovějším vozem než VW Multivan, není ovšem robustnější než „véčko“ od Mercedesu. Podobně jako u stuttgartského vozu dovnitř také proniká zvuk dieselového motoru, za studena a při prudším rozjezdu o něm tedy víte, jinak ale jen minimálně.

Jezdili jsme se špičkovou verzí Luxury s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Ta je naladěna na vysloveně pohodovou jízdu v nižších otáčkách, kde dobře těží hlubokou studnu točivého momentu. Celkově je jízda velmi plavná i díky optimálně vyváženému podvozku, který hraje vyloženě na pohodlí stejně jako na delší řízení. Ke kultivovanosti vedle skvělé aerodynamiky přispívá také velmi dobré odhlučnění.

Klasickou dodávku z ní neuděláte

Dobrý pocit jsem měl z vynikajícího výhledu z místa řidiče. Kromě přirozeně vyšší pozice za volantem je tu skutečnost, že staria má opravdu velká okna. Ta boční začínají pasažérovi prakticky těsně nad pasem a místy si připadá spíš jako ve výloze. Přístroje jsou přehledné a snadno se ovládají, potěší i takové detaily jako semišový strop a dvě střešní okna. Dalším markantním vjemem je veliká šířka interiéru, spoustu místa je i v podélném směru.

V konferenční úpravě verze Luxury pojme Hyundai sedm pasažérů – po dvou vpředu a na samostatných křeslech v druhé řadě a tři na zadní lavici. Ta jde stejně jako luxusní sedačky před ní v širokém rozsahu podélně posunovat i sklápět, s jednoduchým vyjímáním zcela mimo vůz se však nepočítalo. Člověk by si musel vzít nářadí, odpojit senzory atd., nehledě na velkou hmotnost sedadel. Právě v tomto bodě je také jediné, zato poměrně důležité minus jinak mimořádně povedeného auta.

Na vůz je poskytována nadstandardní záruka v délce tří let bez omezení počtu najetých kilometrů. Model Hyundai Staria lze již nyní objednávat v prodejní síti značky, první majitelé se svých vozů dočkají během prvního pololetí tohoto roku. Užitková varianta Van bude na český trh uvedena později v průběhu tohoto roku.

Tagy: