Co má společného móda s hudbou? Obojí dělá svět krásnějším a k tomu je významným hybatelem ekonomiky. V obou oborech pak české talenty dokázaly proniknout mezi ty nejlepší na celém světě. Důkazem jsou dvě akce, které byste si neměli nechat ujít, pokud se řadíte k těm, kdo mají přehled o kultuře a umění: Czech Fashion Week a Composers Summit Prague.
Hudba a móda — bez nich by svět byl jednoduše o moc chudší. Hudba člověka provází od nepaměti, móda je neodmyslitelnou součástí každodenního života.
Oba obory reprezentují dvě výjimečné akce, které se ve světě těší uznání za svoji kvalitu. Jejich hodnotu a význam podporuje i Ministerstvo průmyslu a obchodu spolu s Radou kvality ČR, jež dlouhodobě kvalitu podporují udílením značek Česká kvalita.
Hudba a móda — budoucnost Česka s hlubokou tradicí
„My si této spolupráce velmi vážíme a jsme rádi, že je oblast módy v dnešní době a na všech úrovních pozitivně vnímána... Vážíme si také dalších podpor, které dostáváme všude v regionech nebo třeba i od Ministerstva kultury. A jsme rádi, že touto oblastí, která má v České republice velkou tradici, se tyto instituce zabývají a všímají si toho,“ říká v pořadu Nový Den Jiří Morštadt, majitel a ředitel Czech Fashion Week.
Podporu státu za zásadní považuje i ředitel Composers Summit Prague, Alexandr Smutný.
„Přijde mi, že role Rady kvality ČR a Ministerstva průmyslu a obchodu jde správným směrem, protože kulturně kreativní průmysl včetně hudebního průmyslu velmi sílí. Má obrovský potenciál — jenom v Evropské unii v hudebním průmyslu pracují více než 4 miliony lidí.“
A dodává: „Je podle mě velice správné, že dokážeme identifikovat tuto oblast a věnovat se jí. Tím spíš, když máme možnost mít v České republice akci, o jejíž udržení usilujeme — během čtyř let jsme se v oboru stali jednou z největších akcí na světě a přitom se neobejdeme bez podpory veřejných institucí. Je velmi důležité, abychom si uvědomili, že právě tato témata jsou budoucností.“
Budoucností, která má silné kořeny v historii, jak podotýká Jiří Morštadt. „Česká republika byla vždycky v oblasti módy a textilu známá jako velmoc. Byli jsme jedni z největších výrobců na světě. A potenciál v lidech je obrovský. Jsme tedy rádi, že máme na co navazovat. Je to i určitý závazek do budoucnosti, aby česká kvalita a český design byly celosvětově vnímané.“
Czech Fashion Week si přitom nezadá se sesterskými akcemi, které probíhají v Miláně, New Yorku či Paříži... Jak ovšem její ředitel a majitel uvádí, konkurence je zdravá a díky ní se daří neustále posouvat hranice kreativity.
„Je dobře, že se módou a designem zabývá hodně institucí ve spoustě zemí světa. Česká móda je velmi dobře vnímaná, máme hodně šikovných mladých i skvělých tradičních návrhářů. Jen my spolupracujeme s 96 návrháři pro letošní rok, takže si myslíme, že je skutečně na co navázat.“
Umění se zlatým dnem
Snahou tvůrců módního festivalu je předvádět kvalitní módu a design lidem nejen v hlavním městě, ale napříč celým Českem.
„Máme dlouhodobou spolupráci na Teplicku, kde byla spousta velkých textilních firem. Spolupracujeme s Výstavištěm v Brně, kde budou velké akce. Další rozsáhlou akci připravujeme na Výstavišti v pražských Letňanech, tam bude jedna z největších přehlídek v rámci České republiky. Snažíme se vždy, abychom nějakou formou propojili hezkou módu, design i pěkné prostředí, ve kterém módu a design představujeme. Spolupracovali jsme třeba s Obecním domem, kde jsme měli přehlídku Osmanyho Laffity, to byla moc hezká záležitost, velmi dobře společensky vnímaná,“ říká Jiří Morštadt s tím, že každá přehlídka je jiná, aby se návštěvníci vždy měli na co těšit.
A totéž platí i o Composers Summit Prague, jejíž ředitel uvádí: „Česká republika má velmi silný background. Vždycky jsme byli velmocí a máme obrovskou perspektivu do budoucna, protože muzika je něco, co během měsíce může ovládnout celý svět, nemá žádné hranice. A proto i země jako Česká republika má obrovský potenciál — jednak pro krásu naší republiky, našeho hlavního města a potom i pro způsob, jakým akci pořádáme. I přes její tendenci k rozšiřování je stále velmi osobním a velmi unikátním formátem, ve kterém nabízíme skladatelům z celého světa možnost se potkat, odhodit profesionální, trošku bojovnou bariéru a podělit se o zkušenosti s nastupujícími kolegy.“
Z tohoto důvodu je podle Alexandra Smutného mimořádně důležitá podpora hudebního průmyslu, která může ovlivnit i tak zásadní téma, jakým je vývoz hudby do zahraničí. „Středobodem všeho je tvorba nové hudby a její export, což je věc, která ještě systematicky není tak rozvinutá, jak by měla být. Proto je dobře, že se tím Ministerstvo průmyslu a obchodu zabývá. Je to podle mě i výzva do budoucích let toto rozvinout, protože pokud není tvorba nové hudby, tak my nemáme moc co vyvážet dále. A podpora v porovnání s tím, co muzika může přinést zemi, nemusí být gigantická. Jenom pro příklad — v Německu trh s hudbou v přepočtu na české koruny dělá čtvrt bilionu korun. A to je jenom hudební průmysl, to se nebavíme o celém kreativním průmyslu,“ uvádí ředitel Composers Summit Prague a na závěr dodává: „Naším cílem by se tedy měla stát chytrá podpora kreativního průmyslu — hudebního, módního i dalších.“