Letecká doprava by se mohla už brzy změnit a připomínat jízdu na kole. Evropské nízkonákladové aerolinky vyhlížejí novinku, která jim umožní zařadit místa ke stání. Nový typ sedadel připomíná cyklistické sedlo a lidé na něm mají být opřeni. Odborníci ale upozorňují na nepohodlí a skeptičtí jsou i k bezpečnosti.
Sedadla zaberou v letadle minimum místa a sníží se tak cestovní náklady. O jejich zavedení se spekuluje už roky. Teď ale splnily evropské bezpečnostní certifikace. O novince přemýšlí spíše zahraniční nízkonákladové aerolinky, ceny letenek by pak prý byly razantně nižší.
ČTĚTE TAKÉ: Češi se obracejí k Chorvatsku zády. Ceny letí vzhůru a místo luxusu průměr, stěžují si turisté
O stání v letadlech mluví již dlouho ředitel společnosti Ryanair – nejznámější tvář evropského nízkonákladového létání. Ten má za úspěšné vedení firmy vyinkasovat téměř 2,5 miliardy korun. „Odstranili bychom posledních 10 řad sedaček, které stojí tak 25 euro, sedačky na opření by byly za 1 euro. Garantuji vám, že bychom sedačky na stání zaplnili jako první,“ uvedl ředitel letecké společnosti Ryanair Michael O’Leary.
Díky takovým sedačkám by se zmenšily rozestupy mezi řadami a zvýšil se počet cestujících až o 20 procent. „Dá se to představit jako cyklistické sedlo s opěrkou pro celá záda a pasažér se bude muset připoutat,“ popsal pro CNN Prima NEWS expert na leteckou dopravu Petr Kováč.
Místa na stání pro lety do 90 minut
Nový koncept sedaček vyvolal obavy o pohodlí cestujících. Podle výrobce je ale pro krátké lety do 90 minut dostačující. „Takovými sedačkami můžete zaplnit letadlo třeba na lety, které trvají 45 minut – je to jako jet v autobuse,“ okomentoval generální ředitel Aviointeriors Ermanno de Vecchi.
„Záleželo by, kam a jak dlouho bych letěla, kdyby dál, tak ne,“ řekla v anketě CNN Prima NEWS jedna z dotazovaných. „Já bych se bála,“ doplnila další. „Určitě bych to zkusil, proč ne. Je to asi zdravější než sedět v letadle celý den,“ popsal další dotázaný.
Přestože sedačky splnily evropské bezpečnostní certifikace, neznamená to, že získaly certifikace přímo pro montování do letadel. Odborníci proto míní, že než se na nich pasažéři poprvé opřou a posadí, bude to běh na dlouhou trať.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Luční bouda se zavírá veřejnosti. Kvůli sporu s KRNAP se přidávají další chaty v Krkonoších