Už nejlevnější verze za 869 tisíc korun nabízí brutální výkon až 200 kW a zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy. Nejvýkonnější varianta zvládá sprint z místa na stovku za méně než čtyři vteřiny. Kontroverzí je absence rychloměru před řidičem.
Automobilka Volvo odtajnila své dosud nejmenší SUV. Označuje se EX30, měří na délku necelé 4,3 metru a jde o čistý elektromobil. „Chceme, aby tento vůz byl už v roce 2024 skutečným prodejním hitem naší značky. Zároveň věříme, že bude patřit mezi deset nejprodávanějších elektromobilů na českém trhu,“ prohlásil při jeho celosvětovém odhalení generální ředitel společnosti Volvo Car Czech Republic Alican Emiroglu.
Od modelu EX30 si ve Volvu slibují velké prodeje. Zdroj: Se svolením společnosti Volvo
Cena jako u konkurence se slabším benzinovým motorem
K tomuto cíli by měla novému Volvu EX30 pomoci nečekaně atraktivní cena. Elektrické SUV totiž přijde v nejlevnější verzi na 869 tisíc korun, což z něj dělá jeden z cenově nejdostupnějších elektromobilů na českém trhu. „Chtěli jsme nabídnout elektromobil s cenou srovnatelnou s konkurenčními automobily se spalovacími motory,“ uvedl produktový manažer Volvo Auto Czech Martin Mazari. Nové Volvo EX30 porovnává v rámci takzvaného prémiového segmentu, tedy mezi auty prestižních značek, například s Audi Q2 35 TFSI s automatickou převodovkou S tronic s výkonem 110 kW za 863 900 korun.
ČTĚTE TAKÉ: TEST: Základní Volvo S90 je zapomenutým svědkem odcházejících časů, funguje výborně
Nové Volvo EX30 je podobně velké jako například Škoda Kamiq a mělo by hrát roli druhého auta do lépe situovaných rodin. Automobilka se dušuje, že nabízí minimálně stejné bezpečnostní standardy jako větší SUV od této švédské značky, a dokonce přidává některé dosud nevídané vychytávky. Jde například o upozornění na blížícího se cyklistu nebo jezdce na koloběžce zezadu, které má zabránit otevření dveří a následné srážce.
Volvo EX30 Zdroj: Se svolením společnosti Volvo
Dva typy baterií
Nové Volvo EX30 se bude nabízet se dvěma typy baterií. Nejlevnější verze dostane akumulátor s technologií LFP, který využívá chemické složení lithium–železo–fosfát. Jeho využitelná kapacita činí 49 kWh, což podle reálný provoz simulující metodiky WLTP slibuje dojezd 344 km na jedno nabití. Elektromotor s vysokým výkonem až 200 kW rozjede vůz z 0 na 100 km/h během 5,7 sekundy a pohání výhradně zadní kola.
Verze Single Motor Extended Range (cena od 994 tisíc) disponuje lepším akumulátorem NMC (lithium, nikl, mangan a kobalt) s kapacitou 64 kWh a umožňuje na jedno nabití dojezd až 480 kilometrů. Ve vrcholné verzi je stejný akumulátor kombinovaný se dvěma elektromotory – přibyl další na přední nápravu s výkonem 115 kW. Celkový výkon tak činí úctyhodných 315 kW a Volvo EX30 s ním zrychluje jako supersport. Z nuly na sto to zvládá za necelé čtyři vteřiny. Tato varianta se prodává od 1 144 000 korun.
Volvo EX30 Zdroj: Se svolením společnosti Volvo
Made in China
Interiér nového Volva EX30 je z velké části tvořen z recyklovaných materiálů, mimo jiné z použitých džínsů. Minimalistické přístrojové desce vévodí jediný displej uložený na prostředku a orientovaný vertikálně, který mimo jiné nahrazuje i rychloměr před řidičem. Ano, řidič před sebou nemá žádné údaje, ani head-up displej.
Volvo EX30 je postavené na nové platformě čínské automobilky Geely, která je vlastníkem značky Volvo. Vůz se bude do Evropy dovážet z Číny. Výroba začne v druhé polovině roku a první auta se do Česka dostanou začátkem příštího roku. Nejlevnější verze bude mít několikaměsíční zpoždění. Auta už se ale dají již nyní objednávat.
Kompletní ceník a technické údaje nového Volva EX30 najdete pod tímto odkazem, zajímavé cenové porovnání s benzinovým Audi A2 35 TFSI zde.