Zemřel Břetislav Enge, mistr Evropy se Škodou 130 RS a otec jezdce formule 1

Vynikajícímu pilotovi okruhových vozů bylo sedmdesát let. Největší úspěchy zaznamenal hlavně za volanty vozů Škoda, už za totality ale závodil i se silným BMW, ve kterém málem uhořel.

Břetislav Enge pocházel ze slavné liberecké líhně automobilových závodníků. Právě pod Ještědem totiž v 70. letech vyrostla celá silná generace automobilových závodníků, čítající jména Vlastimil Tomášek, Ladislav Bareš a především Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge. Všichni se prosadili do okruhové reprezentace, někdejšího šampionátu Pohár míru a přátelství a Enge s Vojtěchem i do mistrovství Evropy cestovních vozů.

Enge původně začínal v rallye, ale přes vrchy se dostal k okruhům, kde na špičkové úrovni bojoval od roku 1978 plných 16 let. V roce 1981 měla posádka Vojtěch–Enge rozhodující podíl na titulu mistra Evropy pro značku Škoda. Za volantem vozu Škoda 130 RS se s libereckými jezdci střídal ještě Jan Šenkýř.

Ve slavném závodnickém duu Vojtěch–Enge býval „Břeťa“ tím méně nápadným, avšak neméně důležitým členem posádky. Podle pamětníka Jiřího Foltýna byly výborné výsledky této posádky dány vyrovnaným a špičkovým výkonem obou jezdců: „Vojtěch sice závody rozjížděl a v tréninku zajel o fous rychlejší čas, ale Enge jej byl schopen zajet taky, pokud by to bylo potřeba. Nepovažoval ale za nutné, být tak tvrdý k vozu.“

Těžké popáleniny z roku 1982

Po zisku titulu a současném konci homolgace škodovky přesedlali oba závodníci na výkonnější vozy BMW a i nadále dělali čest svému jménu. Ve Velké ceně ČSSR 1982 desetitisíce diváků se zatajeným dechem sledovaly bitvu české posádky ve voze BMW 528i s vedoucím jaguarem. V zatáčce u Myslivny však auto náhle vzplálo jako pochodeň. Enge vyvázl s těžkými popáleninami, ale ani dlouhé léčení jeho kariéru nezastavilo.

Po revoluci vicemistrem

V roce 1986 se stal Břetislav Enge jako první český jezdec členem továrního týmu BMW a užil si role skutečného profesionála s nejlepším zázemím, jaké si závodník dovede představit. Po listopadu 1989 ještě stihl dobýt titul vicemistra Evropy v závodech do vrchu a v roce 1995 zatáhl za svou veleúspěšnou kariéru oponu, aby se mohl naplno věnovat závodění syna Tomáše, který to v roce 1999 dotáhl až do formule 1. V posledních letech býval Břetislav Enge často k vidění za volantem rallyové Škody při závodech mistrovství republiky.

Tagy:
BMW Škoda 130 RS Evropa Formule 1 úmrtí automobilový závod motosport Břetislav Enge mistr Evropy Sametová revoluce mistrovství Evropy Zdeněk Vojtěch Ladislav Bareš Jiří Foltýn