Ve věku 87 let v pondělí zemřel americký režisér, scenárista a producent William Friedkin, který obdržel Oscara za režii snímku Francouzská spojka (1971) a proslul jako mistr hororu filmem Vymítač ďábla (1973). S odvoláním na jeho manželku o úmrtí informoval web The Hollywood Reporter. V roce 2014 Friedkin převzal na karlovarském festivalu Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos pro světovou kinematografii.
Režisér zemřel v Los Angeles, uvedla jeho manželka, bývalá producentka a vedoucí studia Sherry Lansingová. „Měl nádherný život, skoro se dožil 88 let, vyjde mu nový film,“ řekla televizi BBC. „Byl to ten nejskvělejší manžel na světě a nejlepší otec na světě,“ dodala. Friedkin zemřel před premiérou svého nejnovějšího filmu The Caine Mutiny Court-Martial, který se bude promítat na filmovém festivalu v Benátkách, jenž začne 30. srpna.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ztráta pro rockový svět. Zemřel klávesista kapely The Kinks, proslavil je hit Sunny Afternoon
„Ach jo... opravdový mistr kinematografie, jehož vliv tu bude navždy. Sbohem, Williame Friedkine,“ uvedl herec Elijah Wood na Twitteru.
Friedkin patřil k nejobdivovanějším režisérům z vlny geniálních filmařů, kteří se prosadili v 70. letech 20. století provokativními, individualistickými a protiautoritářskými snímky, píše The Hollywood Reporter. Rodák z Chicaga už v začátcích kariéry v dokumentární tvorbě pro televizi (například ceněný Lid vs. Paul Crump) prokázal mimořádný talent pro sugestivní filmové vyjadřování, kterým byl schopen oslovit široké publikum i kritiky.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Irsko miluje Sinéad, ukázal obří nápis u města Bray. Zpěvačka bude mít pohřeb v úterý
Do filmové historie se Friedkin zapsal redefinováním žánrů krimi a hororu. Francouzská spojka s Genem Hackmanem v hlavní roli a Vymítač ďábla dohromady získaly sedm Oscarů a stejný počet Zlatých glóbů; jejich vliv na dílo řady tvůrců je všeobecně známý. Za jeden z nejoriginálnějších thrillerů 80. let je považován Friedkinův kontroverzní pohled na newyorskou sadomasochistickou subkulturu Na lovu (1980), zatímco akční drama Žít a zemřít v L. A. zaznamenalo úspěch u kritiky. V pozdějších letech zaujal hororovým thrillerem Brouk (2006) či černou komedií Zabiják Joe (2011).
„Moje filmy byly vždy studií lidského chování v jeho extrémních podobách,“ řekl Friedkin v rozhovoru v roce 2012. „Nejsou určeny mladým lidem, ale dospělým. Existuje nějaká hranice, kterou bych nepřekročil? ... Nevím,“ dodal.