Těžké kamiony by mohly začít jezdit přes desítky českých měst a obcí. Paradoxně by za situací mohlo stát ministerstvo dopravy. To totiž plánuje zavedení mýta pro kamiony na 900 kilometrech silnic prvních tříd. Je jasné, že řidiči je budou chtít objíždět, aby ušetřili. Stejně jako teď jezdí přes obec Velemín, o které jsme vám tento týden říkali.
Mýtné na silnicích prvních tříd by mělo ministerstvo dopravy rozšířit od roku 2020. To by ale znamenalo, že by je kamiony mohly začít objíždět po silnicích nižších tříd. Na to by ale doplatili hlavně obyvatelé tamních měst a obcí, přes které silnice vedou.
„Asociace krajů a všichni hejtmani a hejtmanky jsme proti rozšíření mýtného systému, a to především proto, že se dá z 99 procent předpokládat, že rozšířením se přesune kamionová a nákladní doprava na silnice nižších tříd,“ uvedla předsedkyně Asociace krajů ČR (AKČR).
To připouští i automobiloví dopravci. „Myslím si, že je to otázka zásobování místních řemeslníků. Tam, jestli se jim to vyplatí objíždět po těch okresních silnicích, je to možné,“ říká Martin Felix ze Sdružení automobilových dopravců
Ministertvo se ale zhoršení dopravy ve městech a obcích, kterými vedou silnice nižších tříd, neobává a přichází s novým návrhem. „Pokud se v provozu ukáže, že opravdu některé z těchto úseků jsou velkým problémem a masivně je kamionová doprava objíždí po silnicích druhých a třetích tříd, tak jsem připraven s kraji jednat a například tyto úseky za zpoplatnění vyjmout,“ ujistil ministr dopravy v demisi Dan Ťok (nestr. za ANO)
To ale AKČR nestačí a chtěla by určitou garanci. Jen návrh ministerstva prý nestačí. Řešení problému se tak prozatím odkládá.