
Mladík podezřelý z plánování vražd v Plzni měl na seznamu tisíce jmen. Do vězení zřejmě nepůjde
Pokud si myslíte, že většina dovolenkářů míří na jih, budete překvapeni. Přibývá těch, kteří vyrážejí na sever, k Baltskému moři – do Polska. Po nově dokončené dálnici A1 by to podle navigace mělo být z Ostravy až k moři nějakých 5 hodin a 11 minut. Cestu proto reportérka CNN Prima NEWS Adriana Kubisová otestovala.
V historických částech Prahy by mělo jezdit až o 30 procent méně aut. V pořadu K věci na CNN Prima NEWS to řekl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Vyjádřil se také k plánovanému mýtnému a zdražení MHD, ke kterému došlo od srpna. „Zdražení nastalo po dvaceti letech. Musíme si uvědomit, jaké výplaty tehdy byly. Rostly i ceny energií, díky kterým spoje jezdí. Zvyšování ceny se neubráníme,“ prohlásil Scheinherr.
Zavedení mýta pro vjezd do Prahy není podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) dobrý nápad. Se zpoplatněním cest centrem počítá současné vedení města od roku 2025 – argumentuje zklidněním dopravy a snížením ekologické zátěže. Podle Havlíčka to ale v případě, že neexistuje infrastruktura, řidiče jen naštve a dopravě to skutečně neuleví.
Za průjezd Prahou si od roku 2025 zaplatí každý. Alespoň s tím počítá studie schválená současným vedením Prahy, kterou má redakce CNN Prima NEWS k dispozici. Základní sazba má činit 120 korun, rezidenti by měli mít poplatek snížený a vůbec by se netýkal MHD a motorkářů. Více si naopak připlatí lidé s auty vyrobenými před rokem 2014, soukromé autobusy nebo velká nákladní auta.
Rada hlavního města Prahy schválila nový klimatický plán, který zahrnuje placení mýtného pro řidiče, kteří budou projíždět centrem. Tuto část plánu však kritizují i někteří členové vládnoucí koalice v Praze jako například zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09). Podle něj zavedení mýtného neumožňují současné zákony. „Ekologie nemusí znamenat omezování,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.
Ačkoliv vedení Prahy za dva a půl roku na radnici výrazně nepokročilo ve stavbě pražských okruhů či linky metra D, schválilo si vizi na zavedení mýtného za vjezd do centra. A to už od roku 2025. Podle současného náměstka pro životní prostředí Petra Hlubučka (STAN) je zpoplatnění nevyhnutelné a je třeba ho vnímat jako součást balíku opatření, který má v důsledku vést ke zlepšení klimatu v hlavním městě.
Vláda v pondělí schválila úpravy mýta, kamiony si v příštím roce připlatí. Nové sazby mýta ale znamenají citelné zdražení dopravy. Dopravní firmy proto budou se zákazníky jednat o nových cenách za své služby. V úpravách však dopravci vidí i pozitiva, množstevní slevy by podle nich tuzemským firmám mohly vůči zahraniční konkurenci pomoci.
Policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) v úterý obvinili advokáta Martina Janouška z toho, že se snažil ovlivnit zakázky na auditora mýtného systému. Podle kriminalistů nabídl úplatek 1,5 milionu korun, vyplynulo ze sdělení mluvčího NCOZ Jaroslava Ibeheje a z vyjádření Janouškova právního zástupce Lukáše Trojana. Podle Janouška je obvinění absurdní, důkazně nepodložené a založené výlučně na tvrzeních bývalého ministra dopravy Vladimíra Kremlíka.
Někteří Češi vyrazili o tomto víkendu na dovolenou k moři autem. Reportérka CNN Prima NEWS Pavla Lioliasová zjišťovala, kolik cestou musí zaplatit za dálniční známky a mýto. Poradíme vám i to, kde se vyplatí natankovat. Jak se ukázalo, rozdíly jsou opravdu velké.
Těžké kamiony by mohly začít jezdit přes desítky českých měst a obcí. Paradoxně by za situací mohlo stát ministerstvo dopravy. To totiž plánuje zavedení mýta pro kamiony na 900 kilometrech silnic prvních tříd. Je jasné, že řidiči je budou chtít objíždět, aby ušetřili. Stejně jako teď jezdí přes obec Velemín, o které jsme vám tento týden říkali.