Nálada českých spotřebitelů se v prosinci zlepšila meziměsíčně nejvýrazněji za více než pět let. Důvěra českých spotřebitelů se v prosinci v porovnání s listopadem poměrně citelně zvýšila. Hodnota příslušného indexu meziměsíčně stoupla o 2,8 bodu - nejvýrazněji od listopadu 2014, tedy za více než pět let.
Důvěra spotřebitelů je nyní nejvyšší od letošního srpna. Obchodníci tedy mohou vyhlížet vysoké tržby i během povánočních výprodejů. Z prosincového šetření Českého statistického úřadu plyne, že se pro nadcházející období snížily obavy spotřebitelů z jejich vlastní finanční situace, oproti listopadu také klesla jejich obava z růstu cen.
Češi letos před Vánoci přitom utráceli rekordně. Celkově letos v online obchodech Češi utratí zhruba o patnáct procent více než loni. V online obchodech ale nakupuje stále jen část z nich. Podle údajů Eurostatu v online obchodu loni uskutečnilo alespoň jeden nákup zhruba 60 procent Čechů, kteří jsou tak v tomto ohledu na průměru zemí Evropské unie. Letos bude číslo nepatrně vyšší, nepřesáhne však 65 procent. Pro srovnání, v roce 2008 uskutečnilo alespoň jeden nákup online jen 23 procent Čechů.
Tuzemští obchodníci se však letos mohou na podobné tržby těšit i po Vánocích, i vzhledem ke zmíněnému příznivému vývoji prosincové spotřebitelské důvěry. Jsou-li minulé Vánoce vodítkem, Češi utratí v povánočních výprodejích na e-shopech zhruba 95 procent toho, co utratili před Vánoci. 25. a 26. prosince si Češi navzdory možnosti nákupu online dali ještě od velkého nakupování „pauzu“ a věnovali se spíše hodování, cukroví, návštěvám a rozjímání. Silný nápor nákupů v e-shopech je očekáván právě v těchto dnech a pak hlavně v týdnu od 6. ledna 2020, kdy už tedy půjde spíše o novoroční slevy. Povánoční slevy bývají často výhodnější než slevy předvánoční, například ty během akcí typu Black Friday. Značný pokles cen lze po Vánocích čekat třeba u oděvů.