Ve středu budou poslanci znovu projednávat návrh zákona, který by umožnil vyřizování všech úředních náležitostí z pohodlí domova. Digitální systém by musel být zaveden nejpozději 5,5 roku po schválení zákona. Návrh podporují poslanci ze všech politických stran. „Je to obrovský krok vpřed, mělo k němu ale dojít dřív,“ tvrdí Profant (Piráti). V digitalizaci jsme prý pozadu.
Zažádání o stavební povolení, živnostenský list či řidičský průkaz. To vše by podle nového návrhu zákona bylo možno provést doslova z vlastní postele. Všechna komunikace se státem by probíhala online, bez potřeby dojít na úřad.
Podle předkladatelů jsou digitální služby efektivnější a zbavují se potenciálně chybujícího lidského faktoru. Veřejná správa má navíc některá data o občanech už teď, člověk je ale musí často při žádostech vyplňovat opakovaně.
Speciální elektronické formuláře by je předvyplnily automaticky. Navíc by vše šlo vyřídit přes počítač nebo chytrý telefon.
Systém by platil na všechny služby, které stát poskytuje, kromě těch, u nichž to z podstaty věci nejde. Jedná se například o vydání občanského průkazu, kde musí dojít k verifikaci člověka, kterému je doklad vydáván.
Lidé by si mohli také vyřídit úřední ověření dokumentu, bez nutnosti navštívit Czech POINT. Dostávali by třeba SMS či e-mailové upozornění, že jim brzy vyprší platnost občanky nebo pasu.
„Je to skutečně revoluční zákon,“ pronesl předseda České pirátské strany Ivan Bartoš na tiskové konferenci v březnu. Právě tehdy se s podporou 137 poslaneckých podpisů objevil návrh poprvé. V květnu prošel prvním čtením, tuto středu půjde do druhého.
Před novináři podpořili návrh zákona poslanci ze všech sněmovních stran. „Ode mě často slyšíte kritiku vlády, dnes ji chci ale odložit,“ řekl Petr Fiala (ODS). „Na tomto případu bych chtěl ukázat, že i opozice může odvést velký kus práce za podpory vlády,“ dodal.
Pokud by pak ve 3. čtení došlo ke schválení návrhu, vláda by měla půl roku na sestavení katalogu všech služeb, které poskytuje, a lhůtu pěti let jejich následné zdigitalizování.
Způsob, jakým budou občané se státem komunikovat, zvolí jednotlivé úřady. Mohou využívat třeba datovou schránku, která slouží jako internetová pošta, nebo vlastní elektronický formulář.
Zároveň by ale občané mohli stále využívat tradiční způsob, pokud by jim vyhovoval více. Zda půjdou na úřad osobně, nebo zůstanou doma, zůstane na nich.
Kromě pohodlnosti je ale digitální podání žádosti také ekonomické. Pokud jde vyřídit fyzicky, ale občan se rozhodne pro elektronický formulář, poplatek bude nižší o 20 %.
Dobrý krok, který měl přijít dříve
„Pro Českou republiku je to obrovský krok vpřed, zároveň ale musím dodat, že je to pozdě,“ řekl online redakci TV Prima pirátský poslanec a specialista na open source software Ondřej Profant.
Podle něj k němu mělo dojít už tak před 5-6 lety. „V digitalizaci jsme velmi pozadu, protože to pro vládní politiky není prioritou,“ tvrdí Profant.
Kritizuje například premiérův plán vybudování vládní čtvrti, kam by si lidé jezdili podobné záležitosti vyřizovat. „Já si myslím, že by měl premiér přemýšlet tak, že si to občané vyřídí ze svého gauče z mobilu, ne že budou někam jezdit autem,“ komentuje návrh pirátský poslanec.
Podle Profanta je důležité, aby byly digitalizovány hlavně dokumenty, které jsou podle něj zbytečně archivovány v papírové podobě.
Sebere tedy návrh zákona práci úředníkům? Je to možné, uvažuje poslanec. Zároveň se ale také odkazuje na vyspělé země, kde se práce úředníků pouze změnila a přesunula v rámci digitalizovaného systému jinam.
Současná vláda ČR má sice v programovém prohlášení prosazování digitalizace, k žádným zásadnějším krokům ale až donedávna nepřistoupila. Nový návrh zákona však podporuje.
Jedním z jejích „digitálních kroků“ je například letos vládou schválená novela, která by umožnila podávat daňové přiznání online. Ministerstvo financí by mohlo portál spustit příští zimu.
Letos také parlament schválil elektronické dálniční známky, které budou moci lidé využívat od roku 2021.
Loni v červnu spustilo Ministerstvo vnitra portál eObčana, kam se může člověk přihlásit za pomoci své elektronické občanky. Přes internet tak mohou lidé využívat kolem 100 služeb.
Podle pirátského poslance ale není správné, aby si každé ministerstvo tvořilo svůj vlastní informační systém. Poukázal například na podle něj nefunkční aplikaci na vyřízení živnostenského listu.
Digitalizace by měla být díky novému návrhu plošná a způsob, jakým budou občané se státem komunikovat, zvolí samotné úřady.
„Je hloupost dělat to po jednotlivých službách. Třeba MPSV si píše celý návrh svého informačního systému do zákona, což je pro mě úplně nepochopitelné,“ řekl redakci TV Prima Profant.
„To, co má být v zákoně, je, že chceme být digitální a ať si řeknou úřady, zda to chtějí poslat například datovou schránkou či na to mají speciální formulář,“ dodává.
Štěpán Sochor