Obchody s potravinami jsou v USA doslova vykoupené. Nakupující čekají dlouhé fronty u kas a berou všechno, co je zrovna k dispozici. Strach z koronaviru je tak silný, že se obyvatelé pro případ nouze zásobují. Prodejním trhákem je ovesné mléko. V České republice se naopak šílenství uklidňuje.
Ovesné mléko, ovocné tyčinky, preclíky, sušené fazole a krmivo pro kočky. To jsou nejžhavější položky na nákupním seznamu obyvatel USA za poslední týden. Takové ovesné mléko zaznamenalo v únoru nárůst tržeb o 305 procent, což z něj činí „hvězdu“ nouzového zásobování lidí. Druhou nejčastější položkou jsou ovocné svačinky a krmivo pro domácí mazlíčky, uvádí DailyMail.
Mezi další prodejní trháky USA patří plenky na jedno použití, dětská výživa a další potřeby pro kojence. Lidé nezahálí ale ani v zásobování arašídovým máslem, konzervami, sušeným ovocem či cereáliemi. Poptávka stoupá i po čistících a dezinfekčních prostředcích, a to zejména po dezinfekčním gelu. U něj je dokonce 1400procentní nárůst tržeb. Prodej respiračních masek vzrost o 319 procent, teploměrů o 47 procent.
I přes výzvy Donalda Trumpa, ať lidé nepodléhají panice, obyvatelé čekají fronty do supermarketů a šílí. Někdy se tvoří fronty až ven.
Podle Federální agentury pro řízení krizových situací USA by domy měly mít po ruce vždy dvoutýdenní zásobu vody, jídla a léčivých přípravků. Může nastat i podobná situace jako v Číně, konkrétně v epicentru viru, kde jsou tisíce rodin zamčeny ve svých domovech a nemohou vycházet ven.
Nákupní šílenství v ČR opadá
Podle obchodníků Češi přestali s přehnaným zásobováním, ve srovnání se stejným obdobím loňského roku ale stále nakupují víc. Obchody jsou dobře zásobeny a připraveny i na vyšší poptávku. Čeští zákazníci minulý týden po zprávách o šíření nákazy nového typu koronaviru v Evropě začali ve velkém nakupovat především těstoviny, luštěniny, konzervy či balené vody.
„Mohu potvrdit, že od víkendu se situace postupně vrací na obvyklou úroveň, paniku se podařilo uklidnit,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Tomáš Prouza.
ČTK, Daily Mail