Převod zákazníků do konce roku za deset dnů, slibovali operátoři v květnu. Doteď se ale nic nezměnilo
Převod zákazníků ke konkurenci ještě do konci roku snížíme na 10 dní – přesně to slibovali letos v květnu všichni čeští mobilní operátoři. Je ale prosinec a výpovědní lhůta stále trvá až 42 dnů. Operátoři prý nedostali souhlas od Českého telekomunikačního úřadu.
Operátoři mohli dobu přechodu zákazníka ke konkurenci snížit i bez souhlasu Českého telekomunikačního úřadu, žádný totiž nepotřebovali. Zádrhel tkví ale v tom, že tento příslib dali ještě předtím, než se schválila novela telekomunikačního zákona, která právě kratší dobu přechodu zákazníka ke konkurenci upravuje. Jakmile se odsouhlasila, operátoři nejspíš vycouvali. Teď ale tvrdí, že jenom čekali na zelenou od ČTÚ. „My jsme se jednoduše obávali, že když přijdeme s nějakou iniciativou sami jako zástupci trhu, že nás někdo dřív nebo později obviní, že nepostupujeme v souladu s hospodářskou soutěží, proto jsme chtěli do toho zapojit regulátora,“ uvedl pro zpravodajství FTV Prima ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund.
Podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) trvá technicky převod zákazníka mezi operátorem čtyři dny. „Pokud operátoři v minulosti nepotřebovali náš souhlas proto, aby začali aplikovat výpovědní lhůty a začali je započítávat do tohoto termínu, pak logicky nepotřebují náš souhlas ani proto, aby tento termín zkrátili,“ upřesnila mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
Operátoři nabízejí odcházejícím klientům podpultové levnější tarify
Přejít ke konkurenci teď u největších českých operátorů trvá 30 až 42 dnů. Během této doby se mimo jiné snaží svoje odcházející klienty přesvědčit k tomu, aby u nich v síti zůstali a podpultově jim nabízí levnější tarify. „Pokud by se operátoři před Vánocemi rozhodli konat dobro, nikdo, tím méně potom Český telekomunikační úřad jim v tom nebude bránit,“ upozornil Drtina. Se zkrácením lhůty letos přišla Sobotkova vláda, která ji zanesla do novely telekomunikačního zákona. Slibovala si tak větší konkurenční boj, a tím pádem i nižší ceny za volání nebo mobilní data. Právě neschopnost zlevnit mobilní služby zlomila vaz ministru Janu Mládkovi. Ani jeho nástupci se ale nepodařilo s tímto problémem výrazně pohnout. Ceny za volání se totiž mezi operátory nijak výrazně nesnížily. Jestli se něco změní od prvního února, kdy začne právě kratší lhůta přechodu zákazníků mezi operátory platit, se ale teprve uvidí.