V České republice se schyluje k další velké právní bitvě. Tu svedou nespokojení klienti se svými pojišťovnami. Aby zvýšili šance na úspěch, zakládají spolek. Jako první mají na mušce Českou pojišťovnu. Klienti chtějí, aby pojišťovny jasně řekly, které smlouvy investičního životního pojištění jsou platné.
Někteří z klientů, kteří si pojištění sjednali, tvrdí, že smlouvy jsou neplatné a samozřejmě jim vadí, že pojišťovny si dodnes za ně účtují poplatky. „Neinformovali klienty o nákladech spojených s tou smlouvou. Takže se tam nedá mluvit ani o investicích ani o pojištění, protože třeba pojištění pro případ smrti bývá mnohdy 0 nebo jenom 10 tisíc korun. V tuto chvíli ta žaloba míří na Českou pojišťovnu,“ uvedl pro zpravodajství FTV Prima mluvčí klientů pojišťoven Jiří Chvojka.
V minulosti padlo hned několik rozhodnutí finančního arbitra, který opravdu část smluv označil za neplatné. Česká pojišťovna ale stojí za tím, že smlouvy jsou v pořádku. „Smlouvy České pojišťovny byly a jsou uzavírány v souladu s platnými zákony, jsou platné a v případě pojistné události jsou klientům řádně vyplácena pojistná plnění,“ upřesnila tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Všechna předchozí rozhodnutí o neplatnosti smluv jsou podle pojišťovny ryze individuální a nelze z nich vyvozovat žádný precedent.
Podle asociace pojišťoven i ČNB je každá smlouva jedinečná
Chvojka ale i přesto zakládá spolek a chystá obdobu hromadné žaloby. „My jsme ten spolek založili za jediným účelem, abychom mohli podat návrh k soudu, který by zamezil tomu, že pojišťovny protiprávně vybírají ty peníze a vlastně dál je klientům znehodnocují,“ doplnil. „Je to věc výkladu. Já tam ale nevidím nic, co by tomu mělo vysloveně bránit. A vždycky více lidí má větší sílu než jednotlivec,“ popsal advokát Jan Černý.
Podle Chvojky ale nejde jen o klienty České pojišťovny. Tvrdí totiž, že neplatnost investičního životního pojištění by se měla týkat až 2 milionů smluv. Jenže jak Česká asociace pojišťoven, tak i Česká národní banka upozorňuje na to, že každá sjednaná smlouva je jedinečná a na základě žaloby nelze zneplatnit všechny smlouvy najednou. „Neexistuje neplatnost celých balíků smluv. Nálezy finančního arbitra nemají precedenční charakter,“ doplnila mluvčí asociace Českých pojišťoven Monika Bártlová.
„My nemáme ze zákona možnost do těchto vztahů vstupovat, proto je nutné, že v případě, že klient má nějaký problém s konkrétní pojistkou, tak se má obrátit buď na finančního arbitra, nebo případně na soud,“ uzavřel mluvčí ČNB Marek Zeman. Hromadné zneplatnění smluv tak podle pojišťoven i České národní banky nehrozí. Jak tedy dopadnou klienti, kteří se cítí být poškození, ukáže až případné soudní řízení.