Sněmovní hospodářský výbor dnes projednával mimo jiné novely o pohonných hmotách, o hospodaření energií a o zákazu jízdy kamionů v levých dálničních pruzích a pozměňovací návrhy k novelám o investičních pobídkách a poštovních službách.
Právě připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat cestování i desetitisícům karavanistů v Česku. Zákon totiž počítá se zákazem pro všechny soupravy o délce nad sedm metrů. To by se dotklo drtivé většiny karavanů a obytných vozů. Výtky k návrhu má i Hospodářská komora ČR. Plošný zákaz jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích prý povede k dalšímu úbytku profesionálních řidičů, a tím i k celkovému poklesu tuzemské nákladní dopravy.
Přesto náhlé a dlouhotrvající předjíždění nákládních vozů, které jedou rychlostí kolem 90 km/hod, omezuje hlavně řidiče jedoucí povolenou rychlostí 130 km/hod. Nebezpečný manévr vede k častým nehodám. Jednání nám okomentoval poslanec Petr Dolínek /ČSSD/ : „Výbor dnes nepřijal nakonec žádné usnesení, takže zákon neměl většinovou podporu.“
Dopravní expert: S plošným zákazem předjíždění nesouhlasím
Debatu znovu otevřel kolaps dálnice D1 loni na začátku prosince. Kamiony tehdy zablokovaly v opravovaném úseku všechny pruhy. Problémy na D1 trvaly tři dny, lidé museli na dálnici přečkat i noc. Plány na zavedení zákazu předjíždění pro kamiony existují na ministerstvu už skoro dva roky. Exministr Dan Ťok ho chtěl zavést alespoň v místech s omezeným průjezdem.
Námi oslovený expert s plošným návrhem také nesouhlasí. „Jsem odpůrcem zavedení plošného předjíždění pro kamiony na dálnicích. Snadno by docházelo k vytváření předlouhých kolon kamionů ploužících se v pravém pruhu za pomalým kolegou,“ míní Roman Budský, předseda expertní rady nové dopravní platformy VIZE 0. Naopak by podle něj nebylo od věci ve větší míře využívat svislé proměnné značky se zákazem předjíždění pro kamiony. A také stávající právní úpravy, kdy je stanoveno, že řidič nákladního auta nad 3,5 tuny nesmí na dálnici předjíždět vozidlo, pokud nemá dostatečnou rychlost a ostatní by omezil svou rychlostí jízdy,“ doplnil návrh řešení Budský.
Jenže realita je jiná. Naše divačka se s tímto problémem setkává skoro denně na D4. „Přijde mi to jako neohleduplné vybrždování, vjedou tam na poslední chvíli, aniž by se podívali do zpětného zrcátka a donutí vás šlápnout na brzdu. Zvlášť za deště je to riskantní chování, i když se snažím předvídat, co tak můžou dva za sebou jedoucí náklaďáky vymyslet,“ popsala.
Romana Navarová