Světová zdravotnická organizace (WHO) vydala zprávu, která se zaměřuje na konzumaci alkoholických nápojů a jejich vliv na vznik nemocí. Více než tři miliony lidí v roce 2016 zemřelo v důsledku škodlivé konzumace alkoholu. To představuje každé dvacáté úmrtí. Tři čtvrtiny úmrtí bylo mezi muži.
Zpráva mapuje také kroky jednotlivých zemí, které mají za cíl tento stav zlepšit. „Příliš mnoho lidí, jejich rodiny a komunity trpí na následky užívání alkoholu prostřednictvím násilí, problémů duševního zdraví a nemocí, jako je rakovina či mrtvice,“ uvedl generální ředitel WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus. Podle něho je potřeba provést kroky k zajištění prevence proti této hrozbě pro rozvoj zdravé populace.
V České republice byla v roce 2015 zveřejněna zpráva OECD, která zjistila, že počet mladistvých se zkušenostmi s alkoholem vzrostl od roku 2002 ze 70 na 94 procent. Dospělí Češi jsou druzí v evropském žebříčku konzumace alkoholu. Každý Čech vypil v roce 2017 v průměru 11,7 litru čistého alkoholu. Více zvládli pouze Litevci s 13,3 litry na osobu.
WHO si ve své zprávě všímá trendu zvýšené konzumace alkoholu především na území Evropy a v regionech Severní a Jižní Ameriky. Alkohol je zde konzumován více než polovinou populace a předpokládá se, že by se spotřeba měla v následujících 10 letech zvyšovat. V důsledku toho Dr. Vladmir Poznyak, člen výboru WHO uvádí „Všechny země mohou udělat mnohem více, aby snížily zdravotní a sociální dopady škodlivé konzumace alkoholu. Prokázané, efeketivní opatření zahrnují zvýšení daní na alkoholické nápoje, zákaz či omezení reklam a omezení dostupnosti alkoholu.“
Státy podle WHO nevyužívají všechny strategie, které se jim v této oblasti nabízí. Mezi ně patří například možnost zakázat slevové akce na alkoholické nápoje. Přestože většina zemí má stanovená pravdila pro omezení reklam na pivo v rádiích a televizi, chybí tato omezení v oblasti internetu a sociálních sítí. WHO tak ve své zprávě vyzývá členské státy, aby přišly s kreativním řešením problematiky a využily možnost zdanění alkoholu a omezení reklamy k záchraně životů.