reklama

BMW M5 a M5 Competition podstoupily plastickou operaci. Nový je nejen design

Ikona sportovních sedanů BMW M5 přijíždí v modernějším balení, přičemž omlazovací kúra se dotkla i nejostřejší verze Competition. Počet koní pod kapotou zůstal u obou provedení zachován, lehce se však změnil design a přibyly díly z M8 Gran Coupé.

reklama

Upravená vizáž exteriéru značně koketuje s ostatními konvenčními variantami nové „pětky“. Nelze si nevšimnout například přepracovaných LED světlometů, které zaujmou světelnými prvky denního svícení ve tvaru písmene L, tvořenými tenkými linkami. Selektivní položkou v ceníku jsou pak adaptivní LED světla a laserové světlomety BMW Laserlight, jenž mohou být dokonce v zatmaveném provedení.

Přední část vozu rovněž obdržela novou masku chladiče s jednodílným rámečkem. Nechybí jí ani specifické dvojité lamely a logo M. Lehčí obměny se dočkal i přední nárazník, který nyní disponuje ostřejším tvarem nasávacích otvorů. Šestiúhelníkový centrální otvor má za sebou chladič oleje, v němž je umístěn radar aktivního systému udržování rychlosti (ACC). Zadní část nedávný facelift zasáhl jen nepatrně. Nová jsou pouze trojrozměrně navržená LED světla.

BMW si pro zákazníky tradičně nachystalo mnoho módních doplňků, kterými si je možné vůz dozdobit podle vlastních představ. Jedním z nejatraktivnějších volitelných prvků jsou bezpochyby 20“ M kola Double-spoke v leštěném provedení Orbit Grey, známá z BMW M8. M brzdy mají modré třmeny, ale lze je zakoupit též v černé a červené barvě. Volitelně jsou připraveny i karbon-keramické brzdy se zlatými třmeny.

Plastická operace nebyla jen povrchová, sáhnout se muselo i dovnitř. Na palubě nejostřejšího modelu BMW řady 5 přibyl zvětšený 12,3“ kontrolní displej. Řidiči servíruje ještě podrobnější a snadněji čitelná data o činnosti systémů jízdní dynamiky v náročných podmínkách, třeba při jízdě na závodním okruhu. Nová je také logika nastavení jízdních režimů se dvěma tlačítky, převzatá z BMW M8. Knoflík M Mode umožňuje rychlé přepínání mezi režimy ROAD a SPORT. Tlačítko Setup pak na středové obrazovce aktivuje menu pro individuální konfiguraci motoru a podvozku. Verze Competition disponuje ještě režimem TRACK určeným pro závodění.

Pod kapotou si vysokovýkonné sedany udržely totožnou techniku jako před modernizací. Tedy 4,4litrový osmiválec dopovaný dvěma turbodmychadly. M5 o výkonu 600 koní a M5 Competition o výkonu 625 koní. Precizní spolupráci s motory standardně zaručuje osmistupňová samočinná převodovka. K dispozici je výhradně pohon všech kol xDrive propojený s aktivním M diferenciálem. Jde však o čtyřkolku preferující zadní nápravu, skrze jízdní režim 2WD lze roztáčet pouze zadní kola.

BMW M5 Competition navíc dostalo zbrusu nové tlumiče z M8 Gran Coupé pro ještě přesnější chování na limitu. Podvozek vozu se snížil o sedm milimetrů oproti BMW M5 a nyní je ještě lépe připravený pro jízdu na závodních okruzích. Brutálnější varianta se pak rovněž chlubí tužším uložením osmiválce.

Omlazená pátá řada bavorské automobilky se světu poprvé ukázala v květnu tohoto roku. Její vrcholné verze M5 a M5 Competition pak dorazily s odstupem jednoho měsíce.

Tagy:

Hlavní zprávy

V Česku se začíná šířit zmutovanější potomek omikronu. Odkud se nová varianta vzala?

Koronavirová varianta omikron v Česku bleskurychle vytlačila předchozí deltu, zhruba 95 procent všech pozitivních testů v zemi připadá právě na variantu, která se v listopadu rozšířila z Jihoafrické republiky. Jenže ve stejný měsíc se objevila i nová varianta BA.2, se kterou se trápí zejména v Dánsku a Británii a na kterou už narazili i experti v Česku.

Máte omikron? 20 příznaků, které určí nákazu. Jeden přijde ještě před pozitivním testem

Koronavirová varianta omikron se čím dál více šíří českou populací. Experti vesměs uvádí, že oproti předešlým mutacím sice tolik nezpůsobuje vážná onemocnění, ale je mnohem infekčnější. Jak poznáte, že ho máte? Existuje celá řada příznaků, experti jich zmiňují rovných dvacet. Mezi nimi i ty, které se objeví už zkraje nákazy, dokonce ještě před tím, než vám nákazu potvrdí test.

Philipp: Rozvolňovat můžeme za tři až čtyři týdny. Možná dojde i na čtvrtou dávku

Téma rozvolňování opatření v těchto dnech není na stole kvůli šíření omikronu. Můžeme se o něm začít bavit za zhruba tři až čtyři týdny. Ve vysílání CNN Prima NEWS to řekl lékař a poslanec Tom Philipp (KDU-ČSL). Kromě toho zmínil, že časem dojde i na debatu nutnosti čtvrté očkovací dávky proti covidu. Poslankyně SPD Karla Maříková současná vládní opatření kritizovala.

Nejezděte na Ukrajinu, apeluje Lipavský na Čechy. Uznal, že se napětí nedaří hasit

Česko zatím nevydává pokyn k evakuaci personálu zastupitelských úřadů na Ukrajině kvůli hrozící ruské invazi. Po úterním jednání krizového štábu resortu zahraničí to novinářům řekl ministr Jan Lipavský (Piráti). Apeloval na české občany, aby necestovali do příhraničních oblastí na východě a severu Ukrajiny. Ti, kteří se v zemi nacházejí, by se podle ministra měli registrovat v systému Drozd, který slouží k informování českých turistů o mimořádných událostech.

reklama

Domácí zpravodajství

K Landovi se na demonstraci přidá Pirát Dostál i část senátorů. Nespojujeme se, tvrdí

V neděli odpoledne se na Václavském náměstí v Praze uskuteční demonstrace za svobodu a občanská práva, které by se měli zúčastnit zástupci SPD, hnutí Chcípl PES nebo zpěvák Daniel Landa. Podle informací CNN Prima NEWS tam promluví ale i Pirát Ondřej Dostál či senátorka Alena Dernerová. Ta upozornila, že se s ostatními řečníky ale nespojují. Že má jít o apolitickou akci zdůraznil i svolavatel demonstrace a šéf Svobodných Libor Vondráček.

reklama