Citroën na český trh uvedl auto s křídly. Stojí méně než základní Škoda Karoq
Teprve nedávno sjel z výrobní linky a už je mezi sedmi finalisty nejprestižnější evropské ankety Auto roku 2026. Nový ambiciózní Citroën C5 Aircross jsme si naživo prohlédli při jeho oficiálním uvedení na český trh a je více než jasné, že má co nabídnout. Obzvlášť v kombinaci s aktuální akční cenou.
Vyrazili jsme hned za hranice Prahy do tradiční české restaurace Babiččina zahrada, abychom v jejích malebných prostorách přivítali druhou generaci rodinného SUV Citroën C5 Aircross. Novinka stojí na zcela nové platformě STLA Medium, která umožňuje zástavbu všech dostupných pohonů. Už od pohledu je nicméně zřejmé, že auto nemá pouze jiný technický základ, ale je kompletně přepracované jak zvenku, tak zevnitř.
K TÉMATU: Řidiči se při silniční kontrole dopouštějí zásadní chyby. Policie ji může přísně potrestat.
Zadní světla vypadají jako malá křídla. Zdroj: Citroën
Designově už nejde o toho zaobleného plyšáka se zvláštními detaily. Karoserie nyní sází na ostřejší linie a celkově agresivnější „look“. Za zmínku stojí zejména nový světelný podpis a mezi ním nové logo Citroënu. Vzadu pro změnu najdeme světla, kterým automobilka říká „světelná křídla“. Jejich dva segmenty totiž výrazně vyčuhují zpoza karoserie a opravdu tak připomínají malá křidélka.
V podbězích se vůbec poprvé mohou točit až 20palcová kola. Ta jsou buď součástí vrcholné výbavy Max, nebo si lze za ně připlatit u druhé výbavy Plus 16 500 Kč. V základu jsou osmnáctky. Co se týče rozměrů, tak i tady si C5 Aircross mezigeneračně polepšil. Novinka narostla o znatelných patnáct centimetrů na délku (4 652 mm) a o šest centimetrů na šířku (1 902 mm). Protáhl se ale i rozvor náprav, a to na 2 784 milimetrů.
Výsledek však není jen na papíře, větší vnější rozměry se pochopitelně přímo promítly také do vnitřního prostoru. Kufr narostl z původních 580 na 590 litrů, takže nový C5 Aircross patří k objemově nejštědřejším autům v segmentu, a to bez toho, aby utrpěla použitelnost kabiny. Do ní se pohodlně usadí čtyři cestující s výškou do 190 centimetrů. Prostřední místo ve druhé řadě je však stále spíše nouzové.
Vybavený a cenově dostupný
Uvnitř Citroën potvrzuje image značky, která dělá z auta místo na odpočinek. Palubní deska je nově uspořádaná vodorovně, doprostřed se nastěhoval velký, orientačně svislý infotainment (13"), lépe integrovaný do zbytku interiéru, a nechybí rozšířený head-up displej. Působí to jednodušeji, přehledněji a hodnotněji než dříve. Sedadla jsou v nové generaci ještě měkčí, s lepším vedením i možností vyhřívání a masáže.
Interiéru dominuje vertikálně situovaný středový displej. Zdroj: Bart Běhal
V nabídce jsou hned tři stupně výbavy - You, Plus a Max. Už základní You za nejméně 685 000 Kč ale rozhodně není nijak ořezaný, najdeme v něm už zmíněný třináctipalcový infotainment, desetipalcový digitální přístrojový štít, dvouzónovou automatickou klimatizaci, LED světlomety, zadní parkovací senzory, kompletní bezpečnostní paket, bezklíčové startování a podvozek s progresivními hydraulickými dorazy, který je podpisem komfortu Citroënu.
Výbava Plus s cenou od 735 tisíc pak mimo jiné přidává parkovací kameru, bezklíčový přístup, zatmavená skla, ambientní osvětlení, lepší čalounění a další komfortní detaily. Vrcholná verze Max za minimálně 805 000 Kč sází na Matrix LED světlomety, 360° kamerový systém, head-up displej, vyhřívaná sedadla i volant, luxusní materiály a pokročilé asistenční systémy Drive Assist 2.0.
Hybrid, plug-in i elektromobil
Pod kapotou už se zákazníci musí obejít bez čistě spalovacích motorů. Základem je totiž Hybrid 145k Automatic, což je benzínový tříválec o objemu 1,2 litru spolupracující s mild-hybridním ústrojím v automatické převodovce. Dohromady dává toto pohonné ústrojí výkon 145 koní, ale také velmi nízkou průměrnou spotřebu okolo 5,4 l/100 km.
Pohon všech kol v nabídce chybí. Zdroj: Bart Běhal
Nad ním stojí Plug-in Hybrid 195k Automatic, kombinující benzínovou šestnáctistovku s elektromotorem schopným ujet čistě na elektřinu až 80 kilometrů. Nicméně k navýšení dojezdu došlo také u samotného benzínového motoru, jelikož ten teď nasává palivo z 55litrové nádrže místo 35litrové. A to je znát!
Vrchol nabídky tvoří dvě čistě elektrické verze – Electric 210k Standard Range (73 kWh) a Electric 230k Extended Range (97 kWh). Standardní provedení zvládne přes pět stovek kilometrů na jedno nabití, verze s větším akumulátorem se podle výrobce přibližuje hranici 680 kilometrů. Obě se pak dobíjejí výkonem až 160 kW, což v praxi znamená, že auto dobijete z dvaceti na osmdesát procent za nějakých 27 minut.
Soupeřem je Škodovka i Hyundai.
Nový C5 Aircross vstupuje do segmentu, kde proti němu stojí třeba Hyundai Tucson, Kia Sportage, Škoda Karoq, Nissan Qashqai, ale také plug-in hybridní a elektrické SUV od MG či dalších nových značek. Na rozdíl od řady rivalů Citroën vsadil naplno na komfortní charakter, tlumiče s hydraulickými dorazy a velkorysý vnitřní prostor včetně kufru, který patří k největším ve třídě.
Elektrifikovaná paleta pohonů, od úsporného hybridu přes plug-in až po dvě silné elektrické verze, mu umožňuje oslovit konzervativnější řidiče i ty, kteří už chtějí jezdit většinu času čistě na elektřinu. V kombinaci s agresivně nastaveným akčním ceníkem jde o model, který nejen na českém trhu dává Citroënu možnost se konečně prosadit. A napomoci by tomu mohl i fakt, že C5 Aircross se dostal mezi sedm finalistů evropského Auta roku 2026.
Čtěte také