
Vážná nehoda na Znojemsku: Couvající řidič u školy těžce zranil malou dívku
Zatímco naftový motor se mi při letním testu Hyundaie Tucson jevil jako skvělá volba, plug-in hybrid bych naopak po nedávných zkušenostech bral jen v krajních případech. I když se s korejským SUV příjemně jezdí, elektrifikovaný pohon má stále spoustu dětských chyb, které je potřeba ještě doladit. Každopádně své zákazníky si Tucson do zásuvky bezesporu najde. Budete mezi nimi?
Psal se rok 2018, kdy na trh přišlo první SUV kupé se čtyřmi kruhy ve znaku. Asi málokdo by tehdy tušil, že právě Q8 předběhne všechny zaběhnuté modely a stane se tím vůbec nejprodávanějším vozem značky. Proč tedy něco měnit, když to funguje? Řekli si v Ingolstadtu a při nedávném faceliftu zvolili jen minimum úprav. Nově je například možné volit si světelný podpis a testovaný plug-in hybrid dostal větší baterii. Jak jezdí?
Zatímco ještě před nedávnem byla elektrifikace ve vozech spíše vzácností a skvělou marketingovou příležitostí, dnes už se řada výrobců ani neobtěžuje zmiňovat přítomnost mild-hybridní motorizace. Téměř každá automobilka má pak ve svém portfoliu full-hybridní nebo plug-in hybridní model a také minimálně jeden elektromobil. To však neznamená, že by povědomí o těchto technologiích bylo v Česku zvlášť rozšířené. Pojďme si tedy rozlišit a přiblížit jednotlivé stupně elektrifikace.
Modernizované sedmimístné SUV Volvo XC90 si odbylo svou lokální premiéru. Oblíbený švédský rodinný bodyguard přijíždí v moderním kabátku a přiváží řadu příjemných změn. Drobnou evolucí prošel jak exteriér, tak interiér a sahalo se i do pohonného ústrojí. Na české zákazníky čeká čistě benzinová i plug-in hybridní motorizace se systémovým výkonem až 455 koní.
Stálice mezi středně velkými SUV patří dlouhodobě k nejúspěšnějším modelům Hondy. Umí totiž dlouhodobě ideálně kloubit velkou prostornost s velmi dobrými jízdními vlastnostmi a příjemným vzhledem. K dosavadnímu hybridnímu pohonu se nově přidává jeho plug-in hybridní verze. Je dražší a ujede více kilometrů na elektřinu.
Lidé mají poslední možnost výrazně ušetřit při nákupu dálniční známky. Od prvního března roku 2024 si motoristé za vjezd na rychlostní komunikaci připlatí několik set korun, a to včetně hybridních aut, která byla dosud od poplatku osvobozena. Vedle motocyklů a přípojných vozidel budou moci dálnici bezplatně využívat už jen elektromobily. Ostatní mají aktuálně možnost na známce pro příští rok ušetřit 800 korun.
Nafta a elektřina. Dva pohony, které snad ani nemohou být vzdálenější. Mercedes se přesto rozhodl oba propojit, a vytvořit tak netradiční plug-in hybrid, který nabízí také pro jednu ze svých vlajkových lodí, tedy „esúvečko“ GLE. Během testu jsem se skoro třítunovým vozem jezdil s průměrem méně než sedm litrů na sto kilometrů.
Pátá generace populárního SUV vstoupila na český trh a nebere si servítky. Svého extrémně úspěšného předchůdce se chystá plnohodnotně nahradit a zatápět konkurenci – hlavně té německé. Šanci má slušnou, nové RX je totiž parádní produkt. A to i s úplnou novinkou pod kapotou, tedy plug-in hybridním pohonem.
Ačkoliv se milovníci tradiční bavorské značky na první generaci BMW 2 Active Tourer dívali skrz prsty, vedení si mnulo ruce. Tohle auto totiž splnilo účel. Jak by to mohlo vypadat s nejnovější řadou, jsem se pokusil zjistit během testu a k ruce jsem dostal plug-in hybridní verzi 230e, která nabízí 320 koní.
Po dlouhých dvanácti letech se dočkala premiéry nová generace kompaktního crossoveru od Mitsubishi. Vůz využívá technických základů Renaultu Captur, nabídne tedy mimořádně praktický interiér a moderní pohonné jednotky. Někteří chataři a chalupáři však mohou postrádat pohon všech kol, který měla stávající generace.
Kia představila novou generaci svého kompaktního crossoveru Niro. Pohon obstarávají výhradně elektrifikované pohony od hybridu přes plug-in hybrid po ryzí elektromobil. Druhá generace vozu chce zaujmout také odvážnějším designem a zajímavějšími technologiemi. Cenu má nasazenou velmi sebevědomě.
Sebeluxusnější SUV nemůže nahradit klasickou dlouhou limuzínu s prestižním znakem na chladiči. Nejnovější vydání stuttgartské S-Klasse je v testované verzi s plug-in hybridem aktuálně vůbec nejvýkonnějším provedením svého druhu, jezdit přitom umí se směšnou spotřebou paliva. Prodloužená varianta L naznačuje maximální komfort pro cestujícího vpravo vzadu, vlajkový Mercedes se ale i výborně řídí.