
Zemřel Karel Malík. Zakladatel kapely Echt! vydal i několik básnických sbírek
Jeden z nejoblíbenějších modelů ingolstadtské automobilky se dočkal třetí generace. Přináší nové micro-LED světlomety, zachovává si naftový motor a uvnitř se architekturou přibližuje větším sourozencům, přichází však o páčky pod volantem.
Třetí největší výrobce aut na světě už je i v Česku a zahajuje prodej čtvrtého modelu. BYD Seal 5 DM-i je plug-in hybridní sedan s kombinovaným dojezdem až 1050 kilometrů a zajímavou technologickou výbavou za atraktivní cenu.
Již potřetí je české zastoupení automobilky Toyota hlavním partnerem pro mobilitu festivalu Rock for People. Ten se tradičně uskuteční v hradeckém Parku 360 od 11. do 15. června. Společným jmenovatelem značek je tradičně důraz na ekologii a udržitelnost. Toyota se tentokrát zaměří zejména na propagaci plug-in hybridních modelů a poskytne flotilu nízkoemisních vozů, které tradičně slouží pro zázemí festivalu i dopravu kapel a hostů. V Toyota zóně na festivalu najdou návštěvníci, stejně jako loni, i nealko bar.
Automobilový svět v posledních letech prochází výraznou proměnou především v důsledku rostoucího tlaku na hledání co nejekologičtějších řešení. Vedle spalovacích motorů se tak postupně začaly objevovat alternativy využívající k pohonu elektromotor, a to různou formou. Na trhu tak najdeme například mild-hybridy, full-hybridy či plug-in hybridy. Jaké jsou jejich hlavní výhody?
Zatímco naftový motor se mi při letním testu Hyundaie Tucson jevil jako skvělá volba, plug-in hybrid bych naopak po nedávných zkušenostech bral jen v krajních případech. I když se s korejským SUV příjemně jezdí, elektrifikovaný pohon má stále spoustu dětských chyb, které je potřeba ještě doladit. Každopádně své zákazníky si Tucson do zásuvky bezesporu najde. Budete mezi nimi?
Psal se rok 2018, kdy na trh přišlo první SUV kupé se čtyřmi kruhy ve znaku. Asi málokdo by tehdy tušil, že právě Q8 předběhne všechny zaběhnuté modely a stane se tím vůbec nejprodávanějším vozem značky. Proč tedy něco měnit, když to funguje? Řekli si v Ingolstadtu a při nedávném faceliftu zvolili jen minimum úprav. Nově je například možné volit si světelný podpis a testovaný plug-in hybrid dostal větší baterii. Jak jezdí?
Zatímco ještě před nedávnem byla elektrifikace ve vozech spíše vzácností a skvělou marketingovou příležitostí, dnes už se řada výrobců ani neobtěžuje zmiňovat přítomnost mild-hybridní motorizace. Téměř každá automobilka má pak ve svém portfoliu full-hybridní nebo plug-in hybridní model a také minimálně jeden elektromobil. To však neznamená, že by povědomí o těchto technologiích bylo v Česku zvlášť rozšířené. Pojďme si tedy rozlišit a přiblížit jednotlivé stupně elektrifikace.
Modernizované sedmimístné SUV Volvo XC90 si odbylo svou lokální premiéru. Oblíbený švédský rodinný bodyguard přijíždí v moderním kabátku a přiváží řadu příjemných změn. Drobnou evolucí prošel jak exteriér, tak interiér a sahalo se i do pohonného ústrojí. Na české zákazníky čeká čistě benzinová i plug-in hybridní motorizace se systémovým výkonem až 455 koní.
Stálice mezi středně velkými SUV patří dlouhodobě k nejúspěšnějším modelům Hondy. Umí totiž dlouhodobě ideálně kloubit velkou prostornost s velmi dobrými jízdními vlastnostmi a příjemným vzhledem. K dosavadnímu hybridnímu pohonu se nově přidává jeho plug-in hybridní verze. Je dražší a ujede více kilometrů na elektřinu.
Lidé mají poslední možnost výrazně ušetřit při nákupu dálniční známky. Od prvního března roku 2024 si motoristé za vjezd na rychlostní komunikaci připlatí několik set korun, a to včetně hybridních aut, která byla dosud od poplatku osvobozena. Vedle motocyklů a přípojných vozidel budou moci dálnici bezplatně využívat už jen elektromobily. Ostatní mají aktuálně možnost na známce pro příští rok ušetřit 800 korun.
Nafta a elektřina. Dva pohony, které snad ani nemohou být vzdálenější. Mercedes se přesto rozhodl oba propojit, a vytvořit tak netradiční plug-in hybrid, který nabízí také pro jednu ze svých vlajkových lodí, tedy „esúvečko“ GLE. Během testu jsem se skoro třítunovým vozem jezdil s průměrem méně než sedm litrů na sto kilometrů.
Pátá generace populárního SUV vstoupila na český trh a nebere si servítky. Svého extrémně úspěšného předchůdce se chystá plnohodnotně nahradit a zatápět konkurenci – hlavně té německé. Šanci má slušnou, nové RX je totiž parádní produkt. A to i s úplnou novinkou pod kapotou, tedy plug-in hybridním pohonem.