Elektrická krabička na kolech. Takto by v budoucnu měla vypadat všechna městská auta

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Dacia Sandero se stala nejprodávanějším vozem v Evropě. Proč?
  • Nový design: Jaké změny čekají modely Sandero, Jogger a Logan?
  • Jaké inovace přináší interiér vozů Dacia?
  • Hybridní Jogger a Sandero Stepway: Jaký výkon a dojezd nabízejí?
  • LPG s obrovským dojezdem: Jaké vylepšení čeká?
  • Dacia Hipster: Jaká je vize budoucího elektromobilu?
Více

Dacia inovuje své bestsellery. Nový vzhled světel s motivem obráceného T, vylepšený infotainment i interiér zaujmou na první pohled, pod kapotou se však nacházejí i vylepšené pohonné jednotky. Kromě vrcholného hybridu jsou k dispozici i jednotky na LPG či tradičnější zážehové motory. Koncept Hipster ukazuje budoucnost elektromobility v podání Dacie.

Dacia se v posledních letech stala velmi úspěšnou automobilkou, která už nenabízí pouze ty nejlevnější vozy na trhu, ale oslovuje i zajímavým designem širokou klientelu. V minulém roce se dokonce kompaktní hatchback Sandero stal nejprodávanějším vozem v Evropě s více než 300 tisíci prodanými kusy.

K TÉMATU: Renault představuje nové Clio. Designem cílí na mladé, ale potěší i staromilce

Oblíbený je i Jogger, kompaktní MPV, které se stalo druhým nejprodávanějším vozem segmentu C bez SUV s více než 96 tisíci prodanými kusy. Dacia Logan zase zůstává jedním z nejdůležitějších vozů na trzích mimo Evropu, kde jsou auta s karoserií sedan oblíbená. Lehké úpravy, které Dacia představila, by mohly prodeje ještě více podpořit. Týkají se nejen jiné grafiky světel, ale i upraveného interiéru a vylepšených motorizací.

Nová světla s podpisem obráceného T

Modely Sandero, Jogger i Logan jsou základními modely značky a ctí designovou jednoduchost. Budou prvními vozy, které přijedou na trh s novým světelným podpisem denního svícení ve tvaru obráceného T, který se nachází nad hlavními světlomety. Linka světel navazuje i na nový design masky chladiče, který je tvořen bílými pixelovými tečkami na černém pozadí.

Vzadu zaujmou i nové zadní světlomety, které také využívají motiv obráceného písmene T. U MPV Jogger jsou světla vizuálně prodloužením zadního okna, stejně jako u vozů před faceliftem. Sandero Stepway zase dostalo na zádi vozu matný černý pruh mezi zadními světly a nárazníkem.

Novinky také dostávají ochranné prvky karoserie z materiálu Starkle, který Dacia poprvé představila na Dusteru. Ten je tvořen z jedné pětiny recyklovaným plastem, díky němuž dostává charakterní skvrnitý vzhled s bílými částicemi a na vozech se používá nejen kvůli nižší uhlíkové stopě, ale i díky odolnosti vůči škrábancům.

Lepší konektivita i zajímavé dekory

Interiéry vozů zaujmou novým stylem výdechů klimatizace, který následuje motiv obráceného T, ale i novým infotainmentem či odolnou látkou na sedadlech i palubní desce. Nový je i volant s vylepšenou ergonomií, pod kterým se u některých motorizací objevují i pádla řazení nebo tlačítko My Safety pro snadné vypnutí vybraných asistenčních systémů.

Nejdůležitější inovací uvnitř zůstává infotainment, který dostal desetipalcový displej, zatímco přístrojový štít potěší novým vzhledem rozhraní. Infotainment nabídne vylepšenou konektivitu v podobě bezdrátového CarPlay a Android Auto, díky které využijete i nově dostupnou bezdrátovou nabíječku pro mobilní telefony.

Potěší i široká nabídka čalounění. Základní výbavy Essential a Expression mají interiér čalouněný odolnou látkou, zatímco střední výbava Journey dostává modrý denim. Vrcholný stupeň výbavy Extreme zůstává v nabídce s omyvatelným čalouněním Microcloud TEP v zelené a černé barvě.

Výkonný hybrid i úsporné LPG s obrovským dojezdem

Novinkou v nabídce modelů Jogger a Sandero Stepway je vrcholný hybrid o výkonu 155 koní, který se poprvé ukázal pod kapotou největšího modelu Bigster. Ten kombinuje čtyřválcový zážehový agregát o objemu 1,8 litru se dvěma elektromotory, které napájí menší baterie o kapacitě 1,4 kWh. Na přední kola pak výkon přenáší multimódová převodovka se čtyřmi stupni pro spalovací motor a dvěma pro elektromotor. Dacia slibuje, že Jogger se díky tomuto motoru může pohybovat až 80 % času ve městě čistě na elektřinu.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Na českém trhu se chce prosadit další čínská automobilka. Nabídne tři levná SUV.

Alternativní paliva jsou u Dacie v nabídce oblíbená, nová vylepšení však zřejmě popularitu ještě navýší. Tříválcová motorizace Eco-G 120 má o 20 koní vyšší výkon než dříve a v nabídce se objeví jak s manuální převodovkou, tak i se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Potěší i navýšený objem nádrží o 8,8 až 9,6 litru LPG, díky čemuž se celkový dojezd posouvá až na 1 590 kilometrů u Sandera a Loganu a 1 480 kilometrů u Sandera Stepway a Joggeru.

Nezapomíná se ani na klasické motorizace. Nový motor TCe 100 je tříválec o objemu 1,0 litru, který je k dispozici pro Sandero a Logan. Nabídne vyšší výkon a spojuje se výhradně se šestistupňovým manuálem. Nekončí ani naprostý základ nabídky – atmosférický tříválec SCe 65 s pětistupňovým manuálem zůstává v nabídce pro Sandero i Logan.

Dacia Hipster ukazuje budoucnost elektromobility

Nebyla by to velká novinka, kdyby Dacia nepřišla s nějakým překvapením. Aktuálně je jediným elektromobilem značky Dacia Spring, který je nejdostupnějším elektromobilem s homologací pro evropský trh. Nový koncept však ukazuje budoucnost a možného nástupce, který má být ještě menší a dostupnější, zaujme i jednoduchým a robustním designem využívajícím materiál Starkle ve velkém.

Hipster má nabídnout čtyři plnohodnotná místa i přes pouhé tři metry na délku a zavazadlový prostor o velikosti 70 až 500 litrů při sklopení zadních sedadel. Šetření je však naprosto zřejmé - boční okna nejsou stahovací, ale posuvná, kliky dveří zmizely ve prospěch popruhu a jiných.

Ve výbavě se nacházejí dva airbagy pro přední cestující a jednoduchý digitální přístrojový štít pro řidiče. Infotainment zde zcela chybí, na jeho místě najdeme po vzoru dřívějších Dacií držák na mobilní telefon. Sedadla jsou tvořena zajímavou konstrukcí s viditelným rámem a síťovinou.

Dacia slibuje, že novinka by měla být v budoucnu o 20 % lehčí než Spring, dojezd je zatím také neznámý. Hipster tak prozatím zůstává konceptem, který by však mohl spadat do nové kategorie vozů E-Car, na které EU spolupracuje s automobilkami a v budoucnu by měl Evropě opět nabídnout dostupné městské automobily.