Na českém trhu se chce prosadit další čínská automobilka. Nabídne tři levná SUV

Značka SWM není v Evropě neznámým pojmem, vznikla totiž v Itálii už v roce 1971 a věnovala se výrobě motocyklů. Z důvodu finančních problémů nicméně musela po více než dvacetiletém působení na trhu svou činnost ukončit. O znovuzrození se následně postarala v roce 2014 čínská společnost Shineray Group, která investovala do znovuotevření výroby jednostopých vozidel a zároveň pod stejnou zkratkou SWM začala nabízet i automobily, s tím, že jejich design dala do rukou Italů, zatímco produkci má na starosti Čína. K nám se její vozy dostaly až letos, všechny jsme měli možnost si prohlédnout během nedávné tiskové konference.

Největší potenciál vnímá vedení českého zastoupení v modelu SWM G05 Pro, jehož má v plánu prodat tento rok kolem dvou set kusů. Byť se zdá, že nejde o nijak ambiciózní číslo, v loňském roce by to stačilo na umístění v horní polovině tabulky.

K TÉMATU: Automobilka SsangYong mění název. Na český trh již přivezla levný Range Rover

Čínské sedmimístné SUV velikosti Škody Kodiaq se do povědomí zákazníků chce dostat skrze slibnou vstupní cenu 649 000 korun. V této kategorii se tak rovnou řadí mezi vůbec nejlevnější, má to však své ale. Vzhled je sice čistě subjektivní záležitostí, na druhou stranu také nemálo důležitou. Velká písmena na masce chladiče připomínající robustní americké vozy na jinak evropsky stylizovaném SUV nemusí být zrovna po chuti českým zákazníkům. Designéři to navíc s použitím chromovaných prvků poměrně přepálili a příď tak vypadá přemrštěně.

Čínská automobilka nabízí pouze jeden motor

A v podobném duchu je tvořený také interiér, kde lesklým kovem opět nešetřili. O určitý luxus se tu snažili formou dřevěného dekoru a koženého čalounění, chrom ale i v tomto případě celkový vjem přebíjí a naopak to v celkovém kontextu působí lacině. Mírně to vylepšuje vertikálně uložený multimediální displej o velikosti dvanácti palců společně s digitálním přístrojovým štítem. Oboje najdete ve standardu.

Tím se pomalu dostáváme k podstatné výhodě a tou je sedmimístné uspořádání. Sice není možné druhou řadu posouvat, přesto nabízí dostatek místa na nohy i pro dospělé jedince. A ani ve vnitřní prostornosti na tom není vůbec špatně, v podstatě je na podobných hodnotách jako ze stejného segmentu pocházející Ford Kuga. Podprůměrné hodnoty jsme naměřili akorát v šířce pro cestující vzadu. Horší je to ale s objemem kufru, který činí 594 litrů a patří do slabšího průměru.

Silnou nevýhodou je ovšem výběr motorizací a výbav. V tomto ohledu je k dispozici pouze zážehová patnáctistovka s turbem o výkonu 102 kW a maximálním točivém momentu 230 Nm, a to jen v jediné specifikaci. Vybírat si můžete pouze barvu laku, jinak je základ jasně daný. Obsahuje například kola z lehké slitiny, klimatizaci, kožená sedadla s elektrickým nastavením, panoramatickou kameru včetně zadních parkovacích senzorů a také prosklenou střechu, nicméně vedle konkurence nijak zásadně nevyčnívá. Naopak chybí volba pohonu všech kol a také automatické převodovky. Kompletní ceník SWM G05 Pro najdete zde.

Hlavní konkurent pro Dacii

Stejnou nabídku naleznete i v menším modelu SWM G03F Tiger. Na délku měří 4,6 metru a na výšku a šířku lehce přes 1,8 metru, přičemž rozvor činí téměř 2,8 metru. České zastoupení značky považuje za hlavního konkurenta Dacii Jogger, a to pro svou praktičnost a možnost převážet sedm osob. Oproti většímu sourozenci G05 je u čínské šelmy druhá řada posuvná, což přináší značnou variabilitu, zároveň je výrazně levnější. Startuje totiž na necelém půl milionu korun.

Nás ale zajímalo, jak si vede v porovnání s rumunským reprezentantem. Ten je sice o téměř šest centimetrů kratší, vnitřní prostorností je na tom ale prakticky stejně. Převahu má z hlediska maximálního přepravního prostoru, kde nabízí 1819 litrů, zatímco Číňan o 250 litrů méně. Pokud bychom Dacii oblékli do dražšího kabátu, dostane se na podobné peníze jako G03F Tiger a nabídne i srovnatelnou výbavu. Podrobnosti najdete zde.

Čínské SUV i v tomto případě sráží omezený výběr motorizací. Spoléhá pouze na atmosférickou jedna-pětku o výkonu 81 kW a točivém momentu 155 Nm, Jogger s podobně silným litrovým tříválcem má v záloze ještě alternativu na LPG i hybridní šestnáctistovku o výkonu 104 kW. Zároveň startuje v pětimístné verzi na atraktivnější ceně 426 tisíc korun.

Do třetice u SWM všeho stejného

Automobilka SWM na českém trhu představila ještě model G01, který je možné mít i ve sportovně střižené variantě G01F. Vzhledem se od sebe značně liší. Klasická verze má velmi povědomou tvář a pro české zákazníky dost možná přitažlivější. Není tolik výrazná a má ty správné SUV rysy. Zajímavé je, že v tomto případě se na přídi neobjevuje obří nápis SWM.

Nenajdeme ho ani na dynamičtější alternativě G01F, která se prodává se stejnou pohonnou jednotkou, tedy zážehovou patnáctistovkou. V případě manuální převodovky má výkon 98 kW, u automatu je to o čtyři kilowatty více, přičemž točivý moment je shodných 212 Nm. Při zvolení automatického řazení dostanete překvapivě místo víceprvkové zadní nápravy torzní tyč.

SWM G01 měří na délku 4610 mm a na šířku 1855 milimetrů. Oproti svým sourozencům je s výškou 1740 mm nejnižší a nabízí i nejmenší kufr s objemem 570 litrů. Na druhou stranu je z hlediska prostornosti kabiny na tom nejlépe. Vzájemné porovnání najdete zde. Sportovní varianta G01F se rozměrově nijak zásadně neliší až na délku, která je o šest centimetrů protáhlejší.

Nabídne i podobnou výbavu, ovšem s tím rozdílem, že má designové prvky navíc včetně zatmavených oken. Je také o 25 tisíc dražší. Ve verzi s manuální převodovkou si řekne o 644 tisíc korun a za automat 719 tisíc. Kompletní ceník modelu najdete pod tímto odkazem.

Hlavní nevýhodou u čínského výrobce je slabý výběr

Čínský výrobce SWM to na českém trhu nebude mít vůbec lehké. Všechny jeho modely se řadí do nejsilnějšího segmentu C-SUV, kde bude soupeřit s velmi silnými hráči. V jeho neprospěch mluví absence pohonu všech kol, pouze jediná nabízená motorizace i výbava a dost možná designové zpracování uvnitř i vně.

Naopak zaujmout může cenovou dostupností, prodlouženou pětiletou zárukou a u některých modelů také variabilitou a možností přepravit i více osob. Ačkoli mají vozy velmi podobné proporce, každý má jiné využití, nemění to ovšem fakt, že si budou navzájem parazitovat.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet

Tagy:
SUV hobby Škoda Kodiaq automobilový průmysl Ford Kuga Dacia automobilka volný čas Land Rover Range Rover Dacia Jogger produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství