Naftové motory mizí z trhu: Některým segmentům však dominují, nejvíc dieselů prodá v Česku Škoda

Škoda Octavia vede tabulky prodejů, a to i z hlediska naftových motorů. Momentálně se nabízí s dvoulitrovým turbodieselem o výkonech 85 a 110 kW. Zdroj: Škoda Auto

Po aféře Dieselgate se pohled na naftové motory výrazně změnil. Obliba těchto pohonných jednotek začala silně klesat, navíc se přidaly stále přísnější emisní normy. Automobilky z tohoto důvodu začaly omezovat jejich nabídku a některé je aktuálně v osobních vozech už ani nenabízejí. Přecházejí na alternativy v podobě více či méně elektrifikovaných motorizací, případně ještě v kombinaci s pohonem na LPG.
V současné době se turbodiesely drží hlavně mezi většími SUV, najdeme je také mezi kompaktními hatchbacky, kombíky a v kategorii víceúčelových MPV či osobních dodávek, kde naftové motory tvoří většinu prodejů. Časy, kdy i malé automobily typu Škoda Fabia a Opel Corsa měly své „nafťáky“, jsou ovšem nenávratně pryč.
DÁLE ČTĚTE: Některé autobazary lžou o závadách nabízených aut. ČOI odhalila, které to jsou
Zatímco před deseti lety bylo téměř každé druhé či třetí prodané auto na diesel, dnes připadá jen na každé páté. Právě v roce 2015, kdy vypukla aféra Dieselgate, začala sestupná tendence, která vedla o pouhé tři roky později k tomu, že se trh s naftovými motory propadl o 23 procent. Situaci pak ještě vyostřil plán Evropské unie na ukončení prodeje aut se spalovacími motory.
Výrobci automobilů tak museli velmi rychle jednat. Přicházeli s alternativami, jejichž přednosti se v jistém smyslu blížily právě naftovým motorům – účinnost, vyšší točivý moment a nízká spotřeba. Některé automobilky dokonce od turbodieselů upustily úplně, případně je nabízejí pouze pro užitkové vozy či osobní dodávky. Mezi nimi jsou hlavně francouzské značky Citroën, Peugeot a Renault, ale i japonská Toyota či korejský Hyundai, který momentálně nabízí naftový pohon pouze pro své rodinné SUV Tucson.
V první pětce je Ford
Na českém trhu se ovšem stále najde přes 150 osobních vozů napříč všemi segmenty s turbodiesely pod kapotou. My jsme se podívali na ty nejprodávanější z nich. První místo si tradičně odnáší mladoboleslavská Škoda s modelem Octavia. K dostání je s naftovým dvoulitrem o výkonech 85 a 110 kW, nicméně bez pohonu všech kol.
Čtěte také

O příčku níže je rodinné SUV Škoda Kodiaq. Oproti stájovému kolegovi sice nemá slabší vznětový motor, na druhou stranu má silnější verzi se 142 kW a nechybí ani čtyřkolka. Stejnou nabídku poskytuje z třetího místa také Škoda Superb a za ní najdeme další škodovku, konkrétně Karoq.
Překvapením je pak pátý Ford Tourneo Custom. Rodinné MPV si letos pořídilo téměř 1 300 zákazníků a z drtivé většiny právě s naftovým dvoulitrem. Prodává se ještě s elektromotorem a plug-in hybridem, zážehová motorizace ovšem chybí.
Ze stejné kategorie pocházející Mercedes-Benz třídy V se drží jen těsně za americkým reprezentantem a poráží tak oblíbený Volkswagen Passat, který najdeme na sedmém místě. Následuje Toyota s dalším MPV Proace City i větším sourozencem Proace. První desítku nejprodávanějších vozů s naftovými motory pak uzavírá německé SUV Mercedes-Benz GLC.
V přiložené tabulce si můžete prohlédnout, které značky letos dominují trhu s naftovými motory:
Umístění | Značka | Počet prodaných kusů 2025 |
1. | Škoda | 15 900 |
2. | Volkswagen | 3 886 |
3. | Mercedes-Benz | 3 871 |
4. | BMW | 2 282 |
5. | Ford | 1 947 |
6. | Audi | 1 914 |
7. | Toyota | 1 897 |
8. | Peugeot | 958 |
9. | Citroën | 664 |
10. | Land Rover | 595 |
Zdroj: Svaz dovozců automobilů (SDA)
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Mrazivé záběry: Svědek zachytil osudovou chybu řidiče před fatální nehodou v Krkonoších