Naftové motory mizí z trhu: Některým segmentům však dominují, nejvíc dieselů prodá v Česku Škoda


Po aféře Dieselgate se pohled na naftové motory výrazně změnil. Obliba těchto pohonných jednotek začala silně klesat, navíc se přidaly stále přísnější emisní normy. Automobilky z tohoto důvodu začaly omezovat jejich nabídku a některé je aktuálně v osobních vozech už ani nenabízejí. Přecházejí na alternativy v podobě více či méně elektrifikovaných motorizací, případně ještě v kombinaci s pohonem na LPG.

V současné době se turbodiesely drží hlavně mezi většími SUV, najdeme je také mezi kompaktními hatchbacky, kombíky a v kategorii víceúčelových MPV či osobních dodávek, kde naftové motory tvoří většinu prodejů. Časy, kdy i malé automobily typu Škoda Fabia a Opel Corsa měly své „nafťáky“, jsou ovšem nenávratně pryč.

DÁLE ČTĚTE: Některé autobazary lžou o závadách nabízených aut. ČOI odhalila, které to jsou

Zatímco před deseti lety bylo téměř každé druhé či třetí prodané auto na diesel, dnes připadá jen na každé páté. Právě v roce 2015, kdy vypukla aféra Dieselgate, začala sestupná tendence, která vedla o pouhé tři roky později k tomu, že se trh s naftovými motory propadl o 23 procent. Situaci pak ještě vyostřil plán Evropské unie na ukončení prodeje aut se spalovacími motory.

Výrobci automobilů tak museli velmi rychle jednat. Přicházeli s alternativami, jejichž přednosti se v jistém smyslu blížily právě naftovým motorům – účinnost, vyšší točivý moment a nízká spotřeba. Některé automobilky dokonce od turbodieselů upustily úplně, případně je nabízejí pouze pro užitkové vozy či osobní dodávky. Mezi nimi jsou hlavně francouzské značky Citroën, Peugeot a Renault, ale i japonská Toyota či korejský Hyundai, který momentálně nabízí naftový pohon pouze pro své rodinné SUV Tucson.

V první pětce je Ford

Na českém trhu se ovšem stále najde přes 150 osobních vozů napříč všemi segmenty s turbodiesely pod kapotou. My jsme se podívali na ty nejprodávanější z nich. První místo si tradičně odnáší mladoboleslavská Škoda s modelem Octavia. K dostání je s naftovým dvoulitrem o výkonech 85 a 110 kW, nicméně bez pohonu všech kol.

O příčku níže je rodinné SUV Škoda Kodiaq. Oproti stájovému kolegovi sice nemá slabší vznětový motor, na druhou stranu má silnější verzi se 142 kW a nechybí ani čtyřkolka. Stejnou nabídku poskytuje z třetího místa také Škoda Superb a za ní najdeme další škodovku, konkrétně Karoq.

Překvapením je pak pátý Ford Tourneo Custom. Rodinné MPV si letos pořídilo téměř 1 300 zákazníků a z drtivé většiny právě s naftovým dvoulitrem. Prodává se ještě s elektromotorem a plug-in hybridem, zážehová motorizace ovšem chybí.

Ze stejné kategorie pocházející Mercedes-Benz třídy V se drží jen těsně za americkým reprezentantem a poráží tak oblíbený Volkswagen Passat, který najdeme na sedmém místě. Následuje Toyota s dalším MPV Proace City i větším sourozencem Proace. První desítku nejprodávanějších vozů s naftovými motory pak uzavírá německé SUV Mercedes-Benz GLC.

V přiložené tabulce si můžete prohlédnout, které značky letos dominují trhu s naftovými motory:

UmístěníZnačkaPočet prodaných kusů 2025
1.Škoda15 900
2.Volkswagen3 886
3.Mercedes-Benz3 871
4.BMW2 282
5.Ford1 947
6.Audi1 914
7.Toyota1 897
8.Peugeot958
9.Citroën664
10.Land Rover595

Zdroj: Svaz dovozců automobilů (SDA)

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Mrazivé záběry: Svědek zachytil osudovou chybu řidiče před fatální nehodou v Krkonoších