Legendární americký off-road Hummer se vrací do provozu. Tentokrát ale pouze jako elektromobil. Nabídne mamutí sílu i akceleraci sportovního vozu a dojezd téměř 500 kilometrů. Na palubě je i systém pro jízdu bez řidiče.
Americké stroje Hummer byly známé nejen tím, že byly schopné jízdy v těžkém terénu nebo je měl v oblibě herec a guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger. Měly také obrovskou spotřebu paliva. Možná i to vedlo k jejich zániku. Teď se však po více než deseti letech vracejí zpátky na silnice. Hrany zůstaly, přibyly futuristické prvky a nenasytný osmiválec vystřídaly elektromotory.
Hummer EV se ukázal už loni na podzim, ale jen v provedení pick-up. Nyní se s velkou slávou odhaluje jeho sourozenec Hummer EV SUV, který více navazuje na staré modely klasickou karoserií. Příznačné je, že k prvnímu odhalení vozu došlo během finále basketbalového šampionátu v reklamě, kterou namluvil známý hráč LeBron James. Kompletní představení je plánováno na pondělí.
Odkaz na klasiku
Příď vozu s podsvětleným nápisem Hummer je shodná s pick-upem, prosklená záď ale nově nabídne prostor pro zavazadla. SUV má také prosklenou střechu nazvanou Infinity Roof, která se skládá z panelů. Ty lze odejmout, uložit pod přední kapotu a můžete vyrazit třeba na pláž v otevřeném voze. To ostatně nabízejí i konkurenti Hummeru, jako jsou Jeep Wrangler nebo Ford Bronco.
Interiér vozu se vyznačuje ostrými hranami, masivním středovým tunelem a dvěma velkými displeji. Zdroj: General Motors
Kabina SUV pokračuje v hranatém designu s masivní palubní deskou a středovým tunelem, který půlí interiér. Analogové době odzvonilo, a tak klasické ručičkové ukazatele nahrazuje velká obrazovka s HD rozlišením. Tu doplňuje 12,3“ displej zábavního systému, kde si řidič může v terénu zobrazit důležité informace, jako například úhly náklonu.
Ve výbavě nechybí systém Super Cruise, který už debutoval na palubě jiných luxusních automobilů koncernu GM. Ten pro správnou funkci využívá zmapované silnice (v USA jich je aktuálně přes 320 tisíc kilometrů) a dokáže na nich jet zcela bez zásahu řidiče. Specialitou Hummeru má být také 200 prvků doplňkové výbavy, již půjde od zahájení prodeje k vozu přikoupit.
Výkon supersportu
Hummer EV SUV půjde do prodeje nejprve v provedení Edition 1, které budou pohánět hned tři elektromotory. Ty dohromady vyprodukují výkon 746 kW, tedy 842 koní, což je hodnota, na niž dosahují extrémně rychlé supersporty. I proto Hummer EV SUV akceleruje z nuly na 96 km/h za 3,5 sekundy (měřeno pro USA). Dojezd by měl být až 451 km na jedno nabití.
Značka dostojí tradici a zachová si pro americký trh poměrně vysokou cenu. Hummer EV SUV Edition 1 se bude prodávat za 105 595 dolarů, tedy za asi 2,3 milionu korun. Ve Spojených státech se navíc cena neudává s daní a poplatkem za dodání. Později se ale do prodeje dostanou i dostupnější verze se slabšími motory na oplátku s o něco lepším dojezdem (až 483 km). Nejdostupnější vůz by měl nakonec stát 89 995 dolarů, což je v přepočtu 1 980 000 korun.
Více informací odhalí automobilka během pondělní oficiální premiéry. Zajímavostí je, že se Hummer EV SUV ukazuje v sériové podobě velmi brzy před zahájením výroby. Ta by se totiž měla spustit až na začátku roku 2023. Přitom už nyní je známá cena. Dá se tedy předpokládat, že značka velmi rychle spustí systém předobjednávek, které jí pomohou financovat produkci. Podobně to před několika lety udělala Tesla se svým nejlevnějším Modelem 3.