E‑SALON ukázal, kam míří elektromobilita. Volvo představilo speciální expozici s českou premiérou

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 23. lis 2025, 09:59

  • Na veletrhu E-SALON 2025 se ukázalo, že elektromobilita v Česku už dávno není okrajovou záležitostí. Volvo představilo své plány a akcentovalo rostoucí zájem firem o elektrická vozidla, a to i bez dotací.

    Pražský veletrh elektromobility E-SALON 2025 přinesl nejen nálož elektrických vozidel, ale také reálný náhled na to, jak elektromobilita v Česku opravdu postupuje. K vidění byly nejnovější modely evropských i asijských výrobců, nabíjecí technologie a v roli jednoho z klíčových hráčů vystoupilo Volvo Car Czech Republic.

    Elektromobilita v Česku a kde jsme teď

    „Asi na úvod je potřeba říct, že Česká republika úplně nevyčnívala, co se týče adopce elektromobility v rámci Evropy,“ řekl Pavel Kumčík, obchodní ředitel Volvo Car Czech Republic. Doplnil, že spolu s Polskem patříme spíše k zemím, kde se technologický přechod teprve rozbíhá. Podle něj je podíl elektrických vozidel na našem trhu aktuálně kolem 5–6 %, což je výrazný nárůst oproti posledním letům, ale stále pod evropským průměrem.

    Kumčík také uvedl, že u nás převládají firemní nákupy elektromobilů: „Většinu vozidel kupují firmy nebo se registrují na firemní klienty. Pokud bych mluvil o tom, kdo je pak používá, pak to jsou domácnosti. Trend rostoucích firemních flotil ale roste – ceny klesají a provozní náklady také.“

    Přehled elektromobility podle Volva

    „Česká republika zatím úplně nevyčnívá, pokud jde o adopci elektromobility v rámci Evropy,“ řekl Pavel Kumčík, obchodní ředitel Volvo Car Czech Republic. „Společně s Polskem spadáme spíše do zemí, kde elektrické vozy začínají teprve nabíhat. Tržní podíl elektromobilů u nás je aktuálně kolem 5–6 %, což je sice výrazný nárůst oproti minulým dvěma až třem letům, ale stále za evropským průměrem, který se pohybuje kolem 15–16 %.“

    Podle Kumčíka většinu vozidel kupují firmy, přestože ve skutečnosti jsou hlavními uživateli domácnosti a jednotlivci. „Firmy vedou hlavně z hlediska registrace, ale vozidla používají lidé doma. Trend přechodu firemních flotil na elektromobily už nastává – ceny aut postupně klesají a provozní náklady jsou stále výhodnější,“ doplnil.

    Na otázku podpory elektromobility uvádí Kumčík: „Minulý rok byl silný díky dotacím – prodalo se přes 6 000 elektromobilů a instalovalo se téměř 3 000 nabíjecích stanic. Letos přímé dotace chybí, jsou jen drobné podpory například na domácí nabíjecí stanice v rámci programu Zelená úsporám. Největší benefit je aktuálně daňová výhoda u služebních vozů – zdanitelný benefit klesá z 1 % u běžného auta na 0,25 % u elektromobilu.“

    Volvo představilo na veletrhu E-SALON 2025 speciální expozici „Art of Volvo“, kde návštěvníci mohli objevovat propojení špičkové technologie a skandinávského designu. Značka představila celou řadu svých elektrických vozů, včetně české premiéry Volvo ES90, prvního modelu s 800V architekturou, která umožňuje mnohem rychlejší nabíjení. Expozice zdůraznila nejen inovace a bezpečnostní technologie, ale také typický minimalistický a elegantní styl švédské značky. „Na veletrhu návštěvníci vyzkoušeli celou řadu našich elektrických vozů,“ uvedl Kumčík. „Tyto akce umožňují lidem nejen vidět vozy, ale i pochopit, proč elektromobilita dává smysl – jak z pohledu uživatele, tak ekonomicky.“

    K otázce, jak urychlit přechod na elektromobilitu v Česku, Pavel Kumčík dodal: „Je to kombinace infrastruktury, edukace společnosti a samozřejmě práce výrobců a značek. Musíme lidem nabídnout auta, která budou ekonomicky i prakticky výhodná a srozumitelná.“