reklama

Elektrický mikrobus za půl milionu poslouží na práci či zábavu. K mání je i v Česku

Nový mikrobus XBUS je promyšlená dodávka, jejíž účel lze jednoduše měnit díky praktickým panelům. Z jednoho vozu tak může být klasická dodávka, pick-up nebo třeba obytné auto. Lepší varianta ujede na jedno nabití 600 kilometrů.

reklama

Elektromobilita zatím není pro běžné řidiče příliš lákavou alternativou, třeba jen kvůli extrémně vysoké ceně vozů do zásuvky nebo faktu, že mnohdy nejde o všestranně využitelné modely. To chce změnit německý startup Electric Brands, který představil a zároveň spustil prodej svého mikrobusu nazvaného XBUS.

Auto s neobvyklým designem měří na délku jen 3 640 mm, široké je 1 600 a vysoké 1 940 mm. Karoserie je z velké části tvořena panely, které může uživatel snadno odejmout nebo vyměnit za jiné. Proto lze XBUS proměnit na dodávku, pick-up, kabriolet, osobní vůz a další varianty. Celkem jich je podle výrobce 10.

Zajímavostí je, že XBUS není homologovaný jako auto. Místo toho spadá do kategorie čtyřkolek. Tomu odpovídají i parametry, které nejsou právě strhující. Vůz pohání dva maličké elektromotory o výkonu 15 kW (20 koní). V režimu boost ale mohou krátkodobě dosáhnout na 56 kW, tedy 76 koní. Výrobce však udává gigantický točivý moment 1 000 Nm.

Mikrobus váží jen 600 kg, a tak by pro něj slabší výkon neměl být tak velkým problémem. Podle výrobce uveze až tunu nákladu. V základním provedení je k dispozici baterie s kapacitou jen 10 kWh, která by ale za ideálních podmínek měla zaručit dojezd až 200 km na jedno nabití. Dražší verze budou mít 30kWh baterii, tudíž 600kilometrový dojezd. Auto se k tomu chlubí vyšším podvozkem a pohonem všech kol.

Zajímavé jsou ceny, které chce firma udržet velmi nízké. Proto základní model stojí 18 070 eur, tedy 465 tisíc korun. Jde o dvoumístnou variantu s plochou zádí. Plně vybavený kempingový model pak vyjde na 32 370 eur, což je 834 tisíc korun. Firma už přijímá objednávky včetně těch z České republiky. První vozy by se měly k zájemcům dostat v polovině příštího roku.

Tagy:

Vakcíny proti covidu jako dobrý byznys. Pfizer a Moderna je zdražily až o čtvrtinu

Farmaceutické společnosti Pfizer a Moderna v posledních smlouvách s EU navýšily ceny za vakcíny proti COVID-19. V případě Pfizeru je cenovka vyšší zhruba o čtvrtinu, Moderna je dražší asi o deset procent. Napsal to v neděli web Financial Times (FT), který získal k částem dohody přístup a podle nějž si firmy vyjednaly zvýšení cen kvůli obavám ohledně vedlejších účinků jiných očkovacích látek a diskusím o nutnosti dalších dávek pro již plně naočkované lidi. Pfizer a Moderna obsah svých smluv nekomentují.

V armádě umíralo za socialismu i 200 vojáků ročně. V tanku, ale také vlastní rukou

Téměř každý, kdo sloužil v komunistické Československé lidové armádě, se nějakým způsobem dotkl smrti. Před listopadem 1989 umíralo 150 až 200 vojáků základní vojenské služby ročně, v šedesátých letech ještě více. Historikové tuhle temnou kapitolu armády teprve odkrývají. „Kamarád na letišti v Čáslavi si vzal život, protože ho nepustili za snoubenkou,“ vypráví Štefan Rejda, v armádě sloužil v letech 1976 a 1978. Další pamětníci vzpomínají na vojáky utopené v tancích nebo omylem zastřelené.

KOMENTÁŘ: Proč se ČSSD nedostane do Sněmovny a ODS neporazí Babiše

Je léto, politika nikoho stejně nezajímá, řekli si zřejmě šéfové některých partají a odjeli na dovolenou. Není o nich vidu ani slechu. A co dělá premiér Andrej Babiš? Otvírá D1, jezdí do krajů. Navíc ohlásil, že letos zůstane v úřadu i o vládních prázdninách. A potom se opozice diví a fňuká, že nemá v médiích dostatek prostoru a ANO stále kraluje předvolebním průzkumům.

reklama

Domácí zpravodajství

reklama