Elektromobily, vozy poháněné výhradně elektrickou energií, byly ještě donedávna brány za jakési černé ovce automobilového světa. Mnozí jim nevěřili, jiní si zase přáli jejich definitivní zkázu. Jenže v posledních letech začala zcela „bezemisní“ auta nabírat na oblibě. Důvodem je nejen snižující se pořizovací cena, ale také jejich rostoucí dojezd na jedno nabití. V současnosti se bavíme o hodnotách převyšujících dokonce až 500 kilometrů.
Jenže ne každé prostředí elektrickému pohonu svědčí. Jinou vzdálenost ujede ve městě, kde se pohybuje pomalu a hodně při brzdění rekuperuje, a jinou na dálnici, kde se musí vypořádat s mnohem větším aerodynamickým odporem. Rozhodli jsme se proto zjistit, jaká bude cesta běžným elektromobilem jako Kia e-Soul z Prahy do Brna a zpět na jedno nabití. Samozřejmě po obávané „dé jedničce“.
Na začátek si však elektrického křížence malého hatchbacku, SUV a MPV podrobně představme. Kia e-Soul se v České republice prodává od roku 2019 a sdílí obdobnou techniku jako větší sourozenec Kia e-Niro nebo třeba Hyundai Kona Electric. Srdcem zkoušeného exempláře byl elektromotor naladěný na 150 kW a 395 Nm.
Elektromobily budou levnější než běžná auta. Stačí počkat šest let, tvrdí studie
Konec elektromobilů pro bohaté? Vypadá to, že se dočkáme už za pár let. Minimálně to tvrdí americká studie společnosti BloombergNEF. Už v roce 2027 podle ní budou auta do zásuvky levnější než ta se spalovacími motory. K poklesu ceny přispějí hlavně snížené náklady na výrobu a dostupnější baterie.
Potřebnou energii čerpá z akumulátoru o kapacitě 64 kWh a následně ji prostřednictvím jednostupňové redukční převodovky posílá na přední nápravu. Zásoby elektřiny v bateriích pak dle výrobce vystačí na 452 kilometrů dojezdu. Ceny modelu Kia e-Soul začínají na částce 1 099 980 Kč. Kompletní ceník i další technické parametry naleznete zde.
Chladno a déšť
A teď už k samotné trase Praha → Brno → Praha. Naší startovní destinací byla nabíjecí stanice u budovy obchodního řetězce v Průhonicích. Vyráželi jsme ve čtvrtek v brzkých ranních hodinách, kdy na silnicích ještě nebyl příliš hustý provoz. Nutno dodat, že bylo deštivé počasí a rtuť teploměru ukazovala 12 stupňů Celsia.
Vytáhli jsme dobíjecí kabel ze zásuvky, přičemž nám palubní počítač hlásil 99 % kapacity baterie a dojezd 444 kilometrů. Aktivovali jsme režim Eco Plus, vypnuli klimatizaci a jas přístrojů snížili na minimum, abychom ušetřili co nejvíce energie. Plni očekávání i obav jsme vyjeli směr Brno – Starý Lískovec, kde nás čekala otočka zpět do Prahy.
Údaje po polovině absolvované cesty Zdroj: KIA
Méně je někdy více
Je zcela pochopitelné, že kdybychom jeli maximální povolenou rychlostí 130 km/h, rozhodně bychom požadovanou trasu na jedno nabití nezdolali. Většinu času jsme proto drželi ručičku tachometru na cifrách 80 až 100 km/h. Na druhou stranu na D1 opět začaly stavební práce a téměř třicet procent trasy tak vedlo skrze zúžení, ve kterých se stejně rychleji jet nedalo.
Za 2 hodiny a 43 minut jsme dorazili do Brna, přesněji do městské části Starý Lískovec, odkud jsme se vraceli zpět do Prahy. V polovině trasy jsme zaznamenali spotřebu 12,4 kWh / 100 km. Dojezd v tu chvíli činil 290 kilometrů. Bylo tedy víc než jasné, že pokud nenastanou větší komplikace, měli bychom cestu s rezervou zvládnout.
Hodnoty na konci cesty Zdroj: KIA
V klidu ještě do obchodu
Jízda zpátky už zabrala času méně, konkrétně 2 hodiny a 21 minut. Důvodem byla samozřejmě řidší doprava. Příjemně překvapeni jsme byli z výsledného dojezdu, který opět v Průhonicích na konci našeho výletu po necelých 400 ujetých kilometrech činil rovných sto kilometrů. Elektromobil si řekl jen o 13,8 kWh na sto kilometrů.
Zbylá elektrická energie nám ještě vystačila na dlouhé hodiny brouzdání po hlavním městě, takže jsme mohli klidně topit a jet rychleji a Brno na otočku bychom dali stejně. Při podmínkách mírného diskomfortu bychom tedy s Kiou e-Soul ujeli téměř 500 kilometrů na jedno nabití, což je pěkné. Navíc jsme se pohybovali převážně po dálnici.
Elektřina je cesta
I náš test ukazuje, že elektromobily už pomalu začínají dávat smysl i na delší cesty a většina kompromisů s nimi spjatých pomalu mizí. Jízda v elektrickém voze byla navíc velmi zábavná, v případě potřeby dynamická, ale zároveň komfortní a tichá.
Pokud se tedy zlepší infrastruktura veřejného dobíjení a to bude za příznivější ceny, sníží se pořizovací ceny nových elektromobilů, vyřeší se neekologická výroba a likvidace baterií, dává elektromobilita smysl pro poměrně široké spektrum řidičů.