Letní cyklovýlety do kopcovité krajiny už nejsou jen pro zdatné sportovce. Díky moderním elektrokolům se do sedla čím dál častěji vracejí i ti, kdo dříve váhali. Ať už chcete šetřit síly, nebo zdolat náročný trail, správně vybrané elektrokolo vám otevře nové možnosti. Jak si z široké nabídky vybrat to pravé? Zeptali jsme se odborníka z Pražské energetiky (PRE), Jaroslava Botka.
Ještě nedávno si lidé spojovali elektrokolo především s pomocníkem pro starší nebo méně zdatné jezdce. Dnes už to dávno neplatí. Elektrokola si našla místo i mezi aktivními sportovci a některé modely dokonce slouží profesionálům při tréninku.
„Je důležité vědět, kde převážně hodláte jezdit. Jestli to bude dojíždění do práce, cyklostezka, asfaltové cesty, nebo výlety do lesa s kořeny a kameny – nebo dokonce na traily, kde si zaskáčete. Podle toho vybíráte elektrokolo. A výrobci už dnes vyrábějí specializovaná kola pro každou kategorii jezdců,“ vysvětluje Jaroslav Botek, specialista na elektrokola ze společnosti PRE.
Značka a kvalita rozhodují. Pozor na „zajíce v pytli“
Výběr správného elektrokola není jen otázkou designu nebo ceny. Důležité je dát pozor i na původ motoru a baterie – tedy srdce a plíce elektrokola. „Je dobré se soustředit na značková elektrokola. Ta mají značkové motory a značkové baterie – to je základ, od kterého se můžete odpíchnout. Abyste nekupovali zajíce v pytli,“ varuje Botek.
Obava z těžkého kola dnes už neplatí. Výrobci totiž vycházejí vstříc novým trendům a vyvíjejí odlehčené modely. „Moderní trend je odlehčené elektrokolo – třeba s menší baterií a slabším motorem. Pro asi 90 % jezdců to ale plně dostačuje. Díky tomu se váha kola dostane třeba na 18, 17 kilo. Existují ale i elektrokola o váze 13 kg,“ říká Jaroslav Botek.
Elektrokolo s nízkým nástupem i pro adrenalinové nadšence
Na své si dnes přijdou i ti, kdo hledají výkon, odolnost a komfort. Kola se vyrábějí i pro náročný terén a extrémní podmínky. „Například je k dispozici model, který má nízký nástup a zároveň je celoodpružený – to je trend, který je teď populární. Lidem se lépe nasedá, sesedá, a přitom zvládne i náročný terén. Jiný model, který nabízíme, je celoodpružené kolo z karbonu. To je pro jezdce, kteří využijí celý potenciál kola. Dá se s ním jezdit nahoru i dolů bez lanovky – i skákat,“ popisuje Botek s odkazem na bohatou nabídku elektrol na webu.
🚴♂️ Elektrokolo na léto, klimatizace na ochlazení – vše v jedné nabídce! K vybraným elektrokolům od PRE teď získáte...
Posted by Pražská energetika on Monday, June 2, 2025
Nabíjení je snadné, rychlé a levné
Strach z komplikovaného nabíjení? Zbytečný. Elektrokolo stačí připojit do běžné zásuvky. „K elektrokolu dostanete nabíječku. Když je baterie úplně vybitá, počítejte dvě až tři hodiny do plného nabití. A stojí to jen pár korun,“ říká odborník z PRE.
Pro ty, kteří chtějí elektrokolo nejdříve otestovat, nabízí PRE i spolupráci s půjčovnami. „Naše společnost spolupracuje s různými hotely a penziony po celé ČR – na Šumavě, v Krušných horách, na jižní Moravě. Zákazníci si tam mohou elektrokolo půjčit a vyzkoušet si ho přímo v terénu,“ uzavírá Jaroslav Botek z PRE.
A zajímavost na závěr? Každoročně se v Česku prodá přes 100 000 elektrokol, což tvoří už třetinu všech kol na trhu. Zdá se, že elektrokolo není jen módní trend – ale nová realita. Více informací o elektrokolech a jejich využití i možnostech zapůjčení najdete na webu pre.cz. A podívejte se i na videoreportáž.