Elektromobilita v Česku je na vzestupu: Nabíječky už nejsou problém ani v garážích

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 25. zář 2025, 16:40

  • Elektromobilů v Česku rychle přibývá – v současnosti jich po silnicích jezdí přes 50 tisíc, jen od začátku roku jejich počet vzrostl o více než třetinu. Do dvou let by podle odborníků mohlo jít až o dvojnásobek. Rostoucí poptávce se proto musí přizpůsobovat i síť nabíjecích stanic, která se rozšiřuje nejen na veřejných místech, ale i v garážích developerských projektů.

    Majitel elektromobilu Michal Novotný jezdí elektrickým autem už více než tři roky a na cesty do práce si ho nemůže vynachválit. „Hodně jezdím po Praze a na to popojíždění je takovejhle malej automobil úplně fantastickej,“ říká. Spotřeba jeho vozu je podle něj kolem 10 kWh na 100 kilometrů. „Jeden kilometr mě vyjde na nějakejch 80 halířů. Nebo vlastně těch sto kilometrů na nějakejch 80 korun,“ dodává.

    Podle Novotného dnes už dojezd elektromobilů nepředstavuje problém. „V Praze si myslím, že je hodně silná ta síť. Tam se mi nestává, že bych přijel k dobíječce a byla obsazená. Dneska ty auta nemaj už vůbec žádnej problém s dojezdem. Ten dojezd bejvá kolem 350, 400 kilometrů,“ vysvětluje.

    Dobíjecí síť se zdvojnásobuje

    Počet elektromobilů roste raketovým tempem, a s ním i infrastruktura. Vedoucí sekce Emobility PRE Libor Hladík uvádí: „Provozujeme v současné době 875 dobíjecích stanic. Což znamená, že může v jednu dobu dobíjet cca 1345 vozidel.“ Dodává, že ultrarychlé nabíječky zvládnou doplnit kapacitu baterie z 20 na 80 procent během 15 až 20 minut.

    V Česku je aktuálně přibližně 6 000 veřejných nabíjecích míst. Rostoucí poptávku zaznamenávají i dodavatelé wallboxů pro domácí nabíjení.

    Nabíjení doma i v novostavbách

    Hladík vysvětluje, že PRE nabízí zákazníkům komplexní řešení. „My nabízíme službu, která se nazývá home-check. To znamená, že náš technik přijede do rodinného domu, zkontroluje stávající elektroinstalaci a navrhne optimální řešení. A pokud zákazník akceptuje naši nabídku, provádíme instalaci na klíč, včetně všech potřebných povolení.“

    Na elektromobilitu myslí také developeři. Marketingový ředitel FINEP David J. Wodinský popisuje: „Je potřeba, aby naše domy byly vzdorné času a aby bylo možné v případě požadavků rozšiřovat a nabízet nabíjení i doma. Dům upravíme a připravíme na to, že v případě budoucího rozšiřování bude snadno škálovatelný a nebude vyžadovat žádné extrémní stavební zásahy.“

    Specialista projektů Emobility PRE Radek Mužíček dodává, že firma instaluje přípojnicové řešení po celých garážích. „I když zákazník na konci garáží se rozhodne, že chce dobíjet, jsme schopni mu umožnit připojení a instalaci wallboxu,“ vysvětluje.

    Elektromobily ve firemních flotilách

    Elektromobily nejsou jen doménou jednotlivců – stále častěji je využívají také firmy. „Náš závazek do roku 2030 je mít 100 % naší flotily plně elektrických,“ říká Hladík. Cílem je podle něj jít příkladem a ukázat, že elektromobilita má budoucnost.

    Budoucnost: čtvrt milionu aut za pět let

    Podle Národního plánu čisté mobility by mělo v roce 2030 jezdit po českých silnicích čtvrt milionu elektromobilů. Do roku 2035 by jejich počet mohl překročit hranici jednoho milionu. Podívejte se na videoreportáž.