Stovky mrtvých kvůli banalitě. Piloti si uvědomili fatální chybu až pár vteřin před katastrofou

Při nejtragičtější srážce letadel ve vzduchu zemřelo v roce 1999 nad Indií 312 lidí

Přesně před 28 lety, 12. listopadu 1996, se nad indickým venkovem srazila dvě velká dopravní letadla. Na jejich palubě zemřelo celkem 349 lidí, čímž se incident do historie světového letectví zapsal černým písmem jako nejtragičtější srážka letadel ve vzduchu v dějinách. Toto neštěstí měla přitom podle závěru vyšetřovatelů způsobit banální chyba zkušených pilotů jednoho z letadel – a mimo jiné také jejich špatná angličtina.

V podvečer 12. listopadu 1996 panoval na letišti v indickém Dillí pojmenovaném po Indiře Gándhíové čilý ruch. Na pojezdové dráze se chystal k odletu Boeing 747 saudských aerolinií. Let 763 měl na cestě do Džiddy v Saudské Arábii pilotovat zkušený 44letý kapitán Chalíd Al-Šabajli, sekundovat mu měl první důstojník Nazir Khan. Na palubě bylo 312 cestujících a členů posádky, většinou se jednalo o Indy letící do Saudské Arábie za prací. K letišti v Dillí se mezitím přibližoval let 1907 kazašských aerolinek, který tam měl namířeno z Šymkentu. Jednalo se o sovětský Iljušin Il-76 pod vedením zkušeného kapitána Alexandera Šerepanova, na palubě se nacházelo celkem 37 lidí.

ČTĚTE DÁLE: Záhadná tragédie letu MS990, která inspirovala Usámu bin Ladina. Zabil pilot 217 lidí úmyslně?

V 18:32 vzlétl saudský Boeing z letiště v Dillí a podle pokynů dispečera začal stoupat do výšky 14 tisíc stop (4 250 metrů). Toho podvečera měl jak saudské, tak kazašské letadlo na starosti letový dispečer V. K. Dutta, který dal kazašskému letadlu krátce nato pokyn klesnout do výšky 15 tisíc stop (4 500 metrů). V 18:38 ohlásila posádka saudského letadla výšku 14 tisíc stop a zároveň požádala o možnost vystoupat výš, což však dispečer posádce neumožnil a přikázal jim výšku držet. Posádka saudského letadla následně pokyn dispečera potvrdila – netušíc, že se jednalo o jejich poslední spojení se zemí, uvádí se v televizním pořadu Vyšetřování leteckých neštěstí.

Během následujících dvou minut se řetězec kritických událostí a tragických pochybení rozběhl naplno. Posádka Iljušinu ohlásila dispečerovi dosažení výšky 15 tisíc stop, pozdější vyšetřování však ukázalo, že se v tu chvíli letadlo nacházelo mnohem výš a navíc pokračovalo v klesání. K nepřehledné situaci v kokpitu kazašského stroje nepochybně přispěl i fakt, že jediný, kdo dokázal s dispečerem komunikovat anglicky, byl radiový operátor Egor Repp. Zbytek pilotů podle závěrů vyšetřování anglicky neuměl a nedokázal tak přesně zachytit instrukce, které jim dispečer Dutta předával.

Chybu si uvědomili příliš pozdě

V 18:39 se Dutta obrátil na kazašskou posádku s varováním: „Identifikovaný provoz, na 12 hodinách, Saudia Boeing 747, deset mil od vás.“ Posádku zároveň požádal, aby ho informovala ve chvíli, kdy prolétající saudský letoun zahlédnou. Radiový operátor Repp však informaci nezachytil a požádal dispečera o zopakování, načež Repp odpověděl dispečerovi: „Už koukáme“. V tu chvíli se však saudský Boeing řítil přímo na ně a od smrtící kolize je dělily jen vteřiny.

K letišti v Dillí se tou dobou blížil také americký vojenský letoun Lockheed C-141. Kapitán Timothy Place oznámil věži v Dillí v 18:40 znepokojivou novinu: „Viděli jsme velkou explozi napravo od nás, vypadá to jako velká ohnivá koule, něco jako… jako velká exploze“. Dispečer Dutta se nato snažil navázat spojení jak s kazašským, tak se saudským letadlem, ovšem neúspěšně. Letadla se srazila ve výšce asi 4 300 metrů nad zemí a následně se zřítila obrovskou rychlostí na zem – saudský Boeing dopadl na terén rychlostí 1 135 km/h, jeho trosky se zaryly až 10 metrů pod zem.

Co však katastrofu způsobilo? Vyšetřovatelé došli k jasnému závěru – posádka saudského Boeingu uposlechla instrukce dispečera a nacházela se přesně tam, kde měla. Naopak kazašské letadlo bylo asi o 1000 stop níže, než podle pokynů dispečera Dutty být mělo. Jednalo se pravděpodobně o nedorozumění – podle vyšetřovatelů je možné, že si kazašští piloti špatně vyložili dispečerovo volání, kdy informoval o blížícím se saudském Boeingu ve výšce 14 tisíc stop, a mylně se tak domnívali, že to oni se nachází ve výšce 14 tisíc stop. Když si jen pár vteřin před srážkou radiový operátor Repp uvědomil strašlivou chybu, které se jeho posádka dopustila, bylo už příliš pozdě.

Nejhorší srážku dvou letících letadel v historii, která si vyžádala 349 obětí, tak pravděpodobně způsobila nedostatečná znalost angličtiny posádky letadla kazašských aerolinií. Takový závěr kazašskou stranu samozřejmě pobouřil a přišla s vlastním vysvětlením celé situace – podle nich bojovala posádka Iljušinu s divokými turbulencemi, během kterých letadlo kleslo pod svou letovou hladinu. Tuto teorii však oficiální vyšetřovatelé poměrně rychle vyvrátili.

Na místě nehody měl už několik let stát pomník všem obětem, tamním úřadům se však zatím projekt nepodařilo dotáhnout do zdárného konce. „Když členové rodiny těch, kteří během té nehody zemřeli, přijedou sem, chtějí jít na místo té nehody,“ vyjádřil se k věci v roce 2021 podle Times od India zástupce komisaře vesnice Charkhi Dadri, poblíž které onoho smutného listopadového podvečera před 28 lety padaly trosky dvou obřích dopravních letadel, a kde vyhasly životy 349 lidí na jejich palubě.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Fatální chyba pilotů. Letadlo se po startu zřítilo do obydlené oblasti, zemřelo téměř 150 lidí

Tagy: