Záhadná tragédie letu MS990, která inspirovala Usámu bin Ladina. Zabil pilot 217 lidí úmyslně?

Dobrovolníci Červeného kříže a rodinní příslušníci na záběru u trosek motoru letu EgyptAir 990 1. listopadu 2000 na bývalé námořní základně Quonset Point v Kingstownu na Rhode Islandu. Příbuzným bylo po roce od tragédie poprvé umožněno prohlédnout si trosky letadla.

Tragédii letu EgyptAir MS990 i po 25 letech halí řada tajemství

Od tragické letecké havárie, která nejspíše inspirovala teroristický útok na newyorská Dvojčata, uběhlo přesně 25 let. Dne 31. října 1999 se do Atlantiku zřítilo egyptské letadlo s 217 lidmi na palubě, nikdo nepřežil. Na příčině pádu do oceánu se ale vyšetřovatelé do dnešních dnů stále nemohou shodnout. Zatímco Egypťané za katastrofou vidí technické problémy, američtí vyšetřovatelé podezírají pilota z úmyslného činu.

Měl to být klasický let mezi USA a Egyptem, kterých za sebou měly egyptské aerolinky nespočet. V ranních hodinách 31. října 1999 vzlétlo letadlo Boeing 767 označené jako MS990 z losangeleského letiště s 203 cestujícími a 14 členy posádky. V kokpitu seděli dva zkušení egyptští piloti, kapitán Raúf Núr ed-Dín a první důstojník Gamíl al-Batútí. Cílovou destinací byla domovská Káhira s mezipřistáním v New Yorku.

Boeing duchů směr Praha a posádka v bezvědomí aneb Největší letecké neštěstí v řecké historii

Blíží se devatenácté výročí tragického pádu Boeingu 737-300, který se 14. srpna 2005 zřítil do kopcovitého terénu nedaleko vesnice Grammatiko u Marathónu v Řecku. Nehoda, při níž zahynulo všech 115 cestujících a šest členů posádky, se zapsala do paměti mnoha Čechů i kvůli tomu, že cílem letu Helios Airways 522 měla být Praha. Co stálo za největším leteckým neštěstím v řecké historii? K osudové chybě došlo v kyperské Larnace, odkud obrovský stroj startoval.

Let však do egyptské metropole nikdy nedorazil a ještě téhož dne byly trosky stroje nalezeny na hladině Atlantského oceánu, zhruba 100 kilometrů od amerických břehů. Všech 217 lidí na palubě zahynulo. V oceánských vodách nalezlo smrt 100 Američanů, 89 Egypťanů, 21 Kanaďanů a občané Sýrie, Súdánu, Německa a Zimbabwe. Nečekaný pád stroje vyvolal obrovskou vlnu smutku a mnoho otázek, na které však do dnešních dnů neexistují jednoznačné odpovědi.

Závada přístroje či úmysl pilota?

Příčiny katastrofy zkoumal ve spolupráci s Egypťany americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB). Podle vyšetřovací zprávy dospěl k závěru, že za havárií nestály žádné technické potíže letadla, ale čistě pochybení pilotů. Přivedla je k tomu diagnostika stroje a kompletní záznam rozhovoru obou mužů. Vina padla zejména na prvního důstojníka al-Batútího.

Podle rekonstrukce bylo vše v pořádku, dokud kapitán neodešel na toaletu. Po jeho návratu už stroj mířil k zemi. NTSB na základě posledních slov obou mužů vyhodnotilo, že zatímco se Núr ed-Dín snažil letadlo zvednout zpátky do vzduchu, al-Batútí mířil kniplem stále k zemi a ignoroval pokyny svého nadřízeného. Po asi 25 sekundách se vypnuly motory a o necelé dvě minuty později skončil letoun v oceánu.

„Neexistuje žádné racionální vysvětlení, proč by vypínali motory nad oceánem,“ řekl necelý měsíc po tragédii deníku The Guardian někdejší předseda bezpečnostního úřadu William Hendricks.

Egyptskou stranu výsledky vyšetření rozlítily. V závěrečném shrnutí si stěžovala na nedostatečný a spekulativní přístup NTSB. Společnost Egypt Air vinu svých pilotů odmítla a trvala naopak na technické závadě stroje.

Možná inspirace pro Al-Káidu?

Američané na základě důkazů a svědectví usoudili, že se s největší pravděpodobností jednalo o sebevraždu, při které první důstojník s sebou vzal i zbylé kolegy a pasažéry, píše se v článku na webu Atlantic z roku 2001.

Krutý osud letadla směřujícího do Německa. Zkušený kapitán podcenil bouřku, zemřelo 150 lidí

Stačilo, aby pilot podcenil riziko špatného počasí, a katastrofa byla na světě. Od toho nešťastného dne, kdy u mezinárodního kubánského letiště José Martího zemřelo 150 lidí, uplynulo v úterý 35 let. Letadlo společnosti Cubana de Aviación nejprve vystoupalo do výšky 53 metrů, poté se ale dostalo do větrných proudů, narazilo do navigačního zařízení a zřítilo se k zemi. Na smutnou událost zavzpomínal zpravodajský web BBC.

O vině al-Batútího byl přesvědčen další egyptský pilot Hamdí Taha, který v září 2000 požádal o politický azyl v Londýně. Mluvil o napětí mezi prvním důstojníkem a vedením egyptských aerolinek, které podle jeho slov vygradovalo až v pád letadla. Proti jeho slovům vystoupil poradce tehdejšího prezidenta Husního Mubáraka a také představitelé Egypt Air. „Je to jeden z našich pěti stovek pilotů a nemá žádný přístup k informacím o havárii,“ sdělili tehdy webu BBC.

Nevyřešená je také otázka, zda tragédie letadla MS990 nebyla předzvěstí 11. září. Teroristé z Al-Káidy totiž ve svém časopise al-Masra tvrdili, že právě al-Batútího incident měl být jejich inspirací k útoku na newyorská Dvojčata, napsal v únoru 2016 izraelský deník The Jerusalem Post s odvoláním na původní text. „Proč to nenapálil rovnou do nejbližší budovy?“ údajně se podivoval tehdejší šéf teroristů Usáma bin Ladin.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Fatální chyba pilotů. Letadlo se po startu zřítilo do obydlené oblasti, zemřelo téměř 150 lidí

Tagy:
smrt New York doprava dopravní nehoda Egypt letecká doprava havárie letecká společnost letecká nehoda USA Al-Káida Káhira Atlantský oceán EgyptAir produkty a služby ekonomika, obchod a finance katastrofy, nehody a mimořádné události nehody a mimořádné události