Nehodu letadla Mandala Airlines v Indonésii v roce 2005 nepřežilo 149 lidí
Před devatenácti lety se let 091 zapsal do historie Indonésie a světového letectví. A to mimořádně smutně. Krátce po startu se letadlo společnosti Mandala Airlines zřítilo do hustě zabydlené oblasti. Z celkem 117 lidí na palubě přežilo jen 17 a pád letounu připravil o život dalších 49 osob na zemi. Dodnes se jedná o vůbec nejsmrtelnější nehodu letadla Boeing 737-200. Za tragickou nehodou měli stát piloti, kteří si nevšimli, že nemají vysunuté klapky, popisovala nezisková organizace Síť pro bezpečnost letectví.
Nešťastný let, který si vyžádal půl druhé stovky lidských životů, startoval 5. září 2005 z letiště Medan-Polonia na indonéském ostrově Sumatra a doletět měl na Mezinárodní letiště Sukarno-Hatta v Jakartě.
ČTĚTE TAKÉ: Krutý osud letadla směřujícího do Německa. Zkušený kapitán podcenil bouřku, zemřelo 150 lidí
Při vzletu ovšem došlo k zásadní chybě. Piloti se sice zvládli dle plánu zvednout se strojem z ranveje, ale následně si nevšimli, že nemají vysunuté klapky.
Boeing duchů směr Praha a posádka v bezvědomí aneb Největší letecké neštěstí v řecké historii
Blíží se devatenácté výročí tragického pádu Boeingu 737-300, který se 14. srpna 2005 zřítil do kopcovitého terénu nedaleko vesnice Grammatiko u Marathónu v Řecku. Nehoda, při níž zahynulo všech 115 cestujících a šest členů posádky, se zapsala do paměti mnoha Čechů i kvůli tomu, že cílem letu Helios Airways 522 měla být Praha. Co stálo za největším leteckým neštěstím v řecké historii? K osudové chybě došlo v kyperské Larnace, odkud obrovský stroj startoval.
Důsledek tohoto pochybení byl tragický. Let 091 se jen několik málo sekund po vzlétnutí zřítil přímo do hustě obydlené oblasti města Medan. V letadle bylo celkem 117 lidí – 112 cestujících a 5 členů posádky. Přežilo pouze 17 z nich a dalších 49 zahynulo na zemi.
Nehoda byla obrovským šokem pro Indonésany a obzvláště pak pro obyvatele ostrova Sumatra. Na palubě totiž zemřeli mimo jiné i guvernér Rizal Nurdin a jeho předchůdce Raja Inal Siregar.
Indonésie po nehodě vyhlásila tři dny státního smutku. Mnohem důležitějším krokem však bylo, že se indonéská vláda rozhodla provést kontroly letounů typu Boeing 737-200. Výsledkem bylo, že čtyři stroje byly označeny jako letu neschopné.
Když k nehodě před 19 lety došlo, jednalo se o druhou nejhorší leteckou katastrofu v dějinách Indonésie. Bohužel, od té doby se pád letu 091 posunul až na 4. příčku. Nejtragičtějším neštěstím v Indonésii byl pád letu 152 vlajkové letecké společnosti Garuda Indonesia z roku 1997. Tehdy zahynulo 234 lidí.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Klárka strávila kvůli bezohlednému motorkáři léto v nemocnici. Troja volá po větší bezpečnosti