Společnost Instagram ve Velké Británii přistoupila na změnu podmínek, jimiž své vlivné uživatele přinutí, aby podrobněji sdělovali, kdo je platí. Oznámil to v pátek britský regulační úřad CMA.
Ten se snaží omezit skrytou reklamu, která se podle něj často objevuje právě ve videopříspěvcích těchto uživatelů, takzvaných influencerů. Vlastníkem Instagramu je americká internetová společnost Facebook.
Spolupráce si vybírám podle toho, co bych dala vlastním dětem, říká food bloggerka
Má tři děti, tři koně, vydává kuchařky nebo pronajímá karavan. Bloggerka, kuchařka a fotografka Markéta Pavleje, známá také pod přezdívkou Kitchenette, v pořadu Interview na CNN prima NEWS mimo jiné objasnila, podle čeho si vybírá placené spolupráce s různými partnery. Důležité je prý složení potravin i morální zodpovědnost vůči fanouškům.
Influenceři, kteří mají tisíce sledujících, si mohou vydělat značné částky od firem, jejichž výrobky na Instagramu propagují. Změny, na které Instagram přistoupil, úřad CMA považuje za důležitý posun v přístupu od velké platformy mezi sociálními médii. Provozovatelem platformy Instagram je ve Velké Británii společnost Facebook Ireland.
„Teď bude mnohem obtížnější, aby lidé na Instagram dávali i reklamy bez toho, aby to jako reklamu také označili,“ píše se ve sdělení úřadu CMA, z něhož cituje agentura Reuters.
Úřad se zabývá připomínkami, že mnoho influencerů vkládá na Instagram příspěvky o firmách, aniž jasně uvedou, že od těchto firem dostali za propagaci zaplaceno, případně získali jiné pobídky či dary. Právě to se teď má změnit – influenceři budou muset uvádět, zda za propagaci produktu či služby něco dostali.
Celebrity slibují změnu chování
Instagram bude používat technologické nástroje, které mu pomohou odhalovat případy, kdy tito hojně sledovaní uživatelé jasně neoznačí, že vložený příspěvek je reklama.
Po intervenci úřadu CMA slíbilo jen za loňský rok 16 celebrit, že dají tyto záležitosti na sociálních médiích do pořádku.