Nejméně spolehlivé letecké společnosti Evropy: Vyšší cena neznamená kvalitu, odhalil index

Cestování letadlem patří mezi nejrychlejší a nejekonomičtější způsoby dopravy, přesto ho provází řada problémů. Nový žebříček od Flightright Index 2025 hodnotí, které evropské aerolinky selhávají ve spolehlivosti, kompenzacích i zákaznickém servisu.

Kdo cestuje letadlem, nechce jen levné letenky, ale spoléhá i na služby, dochvilnost a odškodnění v případě problémů. Právě na základě těchto aspektů portál Flightright ohodnotil dvacet největších a nejznámějších evropských aerolinek. A výsledek leckoho překvapí – nejsou to totiž jen nízkonákladové společnosti, které v testu pohořely.

ČTĚTE TAKÉ: Pozor na hennu i dětská tetování, varují lékaři. Dovolenkový hit může vyvolat bolestivé potíže

Konkrétně byly letecké společnosti hodnoceny ve třech kategoriích – spolehlivost (četnost zrušení a zpoždění letů), platební morálka (vyplácení odškodnění) a spokojenost zákazníka. V jednotlivých bodech jim byly uděleny hvězdičky od jedné do pěti. Jedna hvězdička představovala nejhorší výsledek, pět hvězdiček nejlepší.

S nejnižším počtem 2,48 z 5 hvězdiček se umístila finská letecká společnost Finnair. Ta propadla zvláště ve spolehlivosti, za kterou získala jen 1,5 hvězdičky. Ani v oblasti vyplácení odškodnění však příliš nezazářila a skončila se 3 hvězdičkami. Horší výsledky v této kategorii zaznamenaly Vueling a Ryanair, které dostaly ještě o hvězdičku méně.

Drahá letenka není zárukou kvality

„Už dávno neplatí, že nízkonákladové aerolinky dopadají hůř než prémiové. Přestože je Finnair prémiovou aerolinkou, umístila se na konci žebříčku. Kvalita tedy automaticky nesouvisí s cenou letenky,“ uvedla pro deník Bild odbornice z Flightright Feyza Türkönová.

Na opačném konci žebříčku se pak objevily Discover Airlines, které si vysloužily nejlepší celkové hodnocení s 3,33 hvězdičky. Zvláště pozitivně u nich bylo hodnoceno platební chování. Za rychlá a přímá odškodnění si vysloužily 5 hvězdiček.

Dobře si vedly i společnosti Eurowings (3,32 hvězdičky) a Iberia (3,25 hvězdičky). Právě Iberia bodovala zejména díky vysoké dochvilnosti a nízkému počtu zrušených letů.

Přesto má většina aerolinek co dohánět, a to zejména v oblasti zákaznického servisu. Žádná z hodnocených společností totiž v této kategorii nezískala více než 4 hvězdičky. Nejlépe si vedla British Airways (3,15 hvězdičky), následovala ji Austrian Airlines (3,07 hvězdičky). Podle Flightright byla hodnocena nejen kvalita služeb, ale i dostupnost zákaznické podpory a rychlost řešení problémů.

Celý žebříček:

Aerolinka Celkové hodnocení Spolehlivost Platební morálka Spokojenost zákazníků
Finnair 2,48 1,5 3 2,94
Vueling 2,52 3,5 2 2,06
Ryanair 2,58 3,5 2 2,25
EasyJet 2,68 3 3 2,03
KLM 2,72 2 4 2,15
British Airways 2,72 2 3 3,15
Wizz Air 2,72 3 3 2,17
Condor 2,72 3 3 2,17
Swiss International Air Lines AG 2,7 2,5 3 2,78
Turkish Airlines 2,80 4 2 2,40
SAS 2,85 3,5 3 2,05
Wideroe's Flyveselskap 3,14 2,5 4 2,93
Air France 3,15 2,5 4 2,94
Lufthansa 3,18 3,5 3 3,02
Austrian 3,19 3,5 3 3,07
TUIfly 3,23 3 4 2,69
TAP Portugal 3,24 3 4 2,71
Iberia 3,25 4,5 3 2,26
Eurowings 3,32 3,5 4 2,46
discover airlines 3,33 2,5 5 2,49

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Zažít adrenalin v Afghánistánu či Libyi? Cestovky vás tam vezmou, ministerstvo zájemce varuje

Tagy: