Bouřlivák Jan Saudek oslavil 13. května 85. narozeniny. Za svůj život nafotil mnoho známých i neznámých osobností. Například nyní u příležitosti kampaně Naše planeta. „Užívám si života. Je nádherné být naživu. Pětaosmdesát není žádný věk. Každý rok je skvělý a každý rok je člověk slabší a slabší. Ale je to báječné,“ řekl magazínu CNN Prima NEWS ShowTime fotograf.
Jan Saudek nyní nafotil pro kampaň Naše planeta Asociace společenské odpovědnosti na podporu boje proti změně klimatu slavné osobnosti jako tarotové karty s poselstvím, že změna klimatu ovlivňuje lidstvo i přírodní ekosystém. Tenistka Lucie Šafářová, hokejista Tomáš Plekanec, herečka Simona Babčáková, zpěvák Tomáš Klus, ekonom Tomáš Sedláček nebo polární vědkyně Marie Šabacká. To je jen část ze seznamu veřejně známých českých osobnostní, které se do kampaně zapojily.
„Je to pro dobrou věc. Sám jsem překvapivě zdráv a jsem pevně přesvědčen, že člověk, který je zdravý, by měl pomáhat lidem, kteří jako první případnou změnu klimatu bolestivě odskáčou. Pro mě osobně je lepší přijít k rozumu pozdě než vůbec,“ řekl Jan Saudek.
Eskalující klimatická krize
Každá z osobností je ztvárněna v rámci jednoho tarotu a oblasti, které se změna klimatu dotýká (například tání ledovců, sucho, vliv znečištěného ovzduší na zdraví nebo degradace půdy). Jednotlivé taroty pak ukazují i možnosti, jak upravit své každodenní návyky – například novým přístupem k nakupování, stravování, spotřebě či dopravě.
„Každou fotografii a tarot Jan Saudek ručně koloroval od modré do červené. To znázorňuje známý graf Eda Hawkinse zobrazující růst globální teploty zemského povrchu v letech 1850–2019. Po vyskládání všech portrétů vedle sebe se zobrazí dílo, které odhaluje eskalující klimatickou krizi v celé její šíři,“ vysvětlila Lucie Mádlová, ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která stojí za celým konceptem kampaně Naše planeta.
Celé dílo dohromady tvoří návod, jak postupně malými krůčky můžeme svůj životní styl proměnit v udržitelný a přispět tak ke zmírnění dopadů změny klimatu na naši planetu. Hlavním cílem kampaně je aktivní zapojení veřejnosti skrze dobrovolné osobní závazky vedoucí ke snižování uhlíkové stopy. Nezanedbatelnou součástí je pak i snaha podpořit iniciativu Sázíme budoucnost od Nadace Partnerství, která se snaží zvyšovat výsadbu stromů v Česku. Osobnosti zapojené do kampaně Naše planeta ji budou moci pomoci zakoupením své fotografie od Jana Saudka. Na konci kampaně na ni půjde i výtěžek z dražby ručně kolorovaných originálů fotografií.