Zeman nebývale ostře o Fialovi: Zoufalý politik a lhář, který uráží inteligenci občanů
Jízda vlakem z Hustopečí do centra Brna se díky modernizaci zkrátila na 35 minut. Jaké projekty získaly ocenění Správy železnic? Zdroj: Správa železnic
Jízda vlakem z Hustopečí do centra Brna se díky modernizaci zkrátila na 35 minut. Jaké projekty získaly ocenění Správy železnic? Zdroj: Správa železnic
Česko má o 204 kilometrů více železničních tratí vybavených špičkovou soustavou zabezpečení. Instalace jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS z Petrovic u Karviné do Břeclavi zvítězila loni v kategorii Technologické stavby, kterou vyhlašuje Správa železnic.
Tato státní organizace každoročně oceňuje nejlepší stavby a technická řešení v jedenácti kategoriích, jejichž je zadavatelem a investorem. O cenách rozhodují členové Správní rady Správy železnic na základě hodnocení odborné komise v čele s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou.
V jednotlivých kategoriích jsou oceněny železniční stavby realizované na páteřní síti, koridorech, i na regionálních a lokálních tratích. Důraz se klade zejména na jejich provozní, ekonomický a společenský přínos.
Instalace jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS z Petrovic u Karviné do Břeclavi od AŽD Praha zvítězila loni v kategorii Technologické stavby. Díky tomu přibylo na české železniční síti dalších 204 kilometrů tratí, které jsou vybaveny moderním systémem zabezpečení. Stavební práce začaly v polovině roku 2017 a trvaly tři a půl roku. Zařízení pracuje s tzv. pevnými balízami, elektronickými majáky umístěnými mezi kolejnice železnice jako součást automatického systému ochrany vlaku. Slouží jako referenční bod, aby vlakový zabezpečovač naprosto přesně určil místo, kde se vlak nachází. Zavedení ETCS vyžadovalo také technické úpravy na centrálním dispečerském pracovišti v Přerově, ze kterého se provoz v severojižním koridoru řídí.
Technickou inovací roku se stalo zvýšení rychlosti v železniční stanici Prosenice nedaleko Přerova ze stávajících 100 kilometrů v hodině až na 160. Takto vysokou rychlost v odbočném směru umožňuje dvojice nových výhybek ojedinělého tvaru a unikátní montáže. Jedna výhybka má hydraulické závěry a druhá čelisťové. Šlo o první instalaci těchto výhybek v síti Správy železnic. Zhotovitelem byla Společnost Prosenice (Swietelsky Rail CZ a AŽD Praha.
V kategorii Modernizace železničních stanic a uzlů vyhrála rekonstrukce železniční stanice Letohrad v Pardubickém kraji, kterou provedla Společnost Rekonstrukce žst. Letohrad (Chládek a Tintěra, Pardubice, Elektrizace železnic Praha). Díky tomu se zvýšila provozní kapacita a snížil hluk. Přínosem je i zkrácení doby jízdy a úspora nákladů. Proběhla také rekonstrukce stávajícího kolejiště a trolejového vedení, postavil se podchod pod celým nádražím a nové ostrovní nástupiště. Všechna nástupiště jsou nyní bezbariérová. V rámci projektu se také zmodernizovaly nedaleké železniční přejezdy.
Vítězem kategorie Liniové stavby je modernizace a také elektrizace železniční trati mezi Šakvicemi a Hustopečemi u Brna. Došlo ke kompletní rekonstrukci, doplnění trolejového vedení a zvýšení rychlosti na 85 kilometrů v hodině. Nové je přímé spojení s Brnem bez nutnosti přestupu. V Šakvicích se upravilo kolejiště, vybudovalo nové nástupiště a prodloužily užitečné délky kolejí pro provoz delších nákladních vlaků. V Hustopečích jsou dvě nová nástupiště a informační systém. Díky tomu se zkrátí cesta z Hustopečí do centra Brna za 35 minut. Zhotovitelem je Společnost Šakal (Subterra, OHLA ŽS, FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, Elektrizace železnic Praha.
Nová fasáda památkově chráněné Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží od společnosti Avers získala cenu za Renovaci historických staveb. Tato stavba s halou nad nástupišti tvoří největší secesní památku v Česku, proto musely veškeré stavební a technologické postupy proběhnout v souladu s požadavky zákona o státní památkové péči. Během dvouleté akce se obnovila vápenná omítka, veškeré umělecké prvky štukové a kamenné sochařské výzdoby, restaurátoři renovovali i uměleckořemeslné prvky z oceli. Okna a dveře se díky odborným zásahům staly opět funkčními. Budova má také nové osvětlení.