Automobilový závodník, drifter, ale také kaskadér Ken Block rozvázal v první polovině ledna spolupráci se značkou Ford, se kterou byl dlouhá léta spojován. Od té doby o něm nebylo ani zmínky, fanoušky jen ujišťoval, že se blíží, něco, na co se hodně těší. A jak se ukázalo, jednalo se o Škodu Fabia R5.
Američan se s vozem pochlubil na sociálních sítích, kde mimo jiné napsal: „Tohle auto je bestie. Jsem nadšen! Jeho historie mluví sama za sebe, vždyť jde o nejúspěšnější a nejprodávanější závodní speciál třídy R5. Je velmi podobné Fiestě R5, s níž jsem zvítězil v rámci Rally Barbados, ale podle jeho historických výsledků bude ještě lepší.“
Kvality ostré škodovky Ken Block prověřil už o uplynulém víkendu, kde se představil v sérii závodů 100 Acre Wood Rally v Salemu v Missouri, kde se nakonec umístil na skvělém druhém místě. Při závodě ho sice potkalo pár komplikací, jako třeba dvakrát proražená pneumatika nebo problém s diferenciálem, na Fabii přesto pěl chválu.
Jiný kraj, jiný mrav
Konkrétnější specifikace vozu závodník dosud neuveřejnil, ale pravidla ARA (Americká Asociace Rallye) jsou o něco benevolentnější než ta, na která jsme zvyklí v Česku, přesněji v Evropě. Alespoň co se designu týče. Technické parametry motoru se však zásadně měnit nesmějí, takže se dají očekávat poměrně normální hodnoty, a to jak výkonu, tak třeba maximálního točivého momentu. Rozhodně nepůjde o tisícikoňové bestie, na které jsme u Kena zvyklí.
Standardně se mladoboleslavská Škoda Fabia R5 dodává s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru a s výkonem 286 koní. Točivým momentem 420 N.m, s restriktorem o průměru 32 milimetrů a s nejvyšším tlakem turbodmychadla 1,5 baru.
A na závěr ještě zajímavost. Výběr škodovky všechny velmi překvapil, především Američany, kteří téměř ani nevědí, že Škoda Auto existuje. České vozy se totiž v USA ani neprodávají.