České zastoupení značky Kia odhaluje model EV9 pro novináře. Na snímku je model v základní výbavě Earth s devatenáctipalcovými koly. Zdroj: KIA
A ještě jednou základní verze. Zdroj: KIA
Zde je lépe vybavená a dražší varianta GT Line. Zdroj: KIA
Záď auta v základní verzi. Zdroj: KIA
A v provedení GT Line. Zdroj: KIA
Detail kliky u nového elektromobilu Kia EV9. Zdroj: KIA
Přístrojová deska základní verze. Zdroj: KIA
Přístrojová deska varianty GT Line. Zdroj: KIA
Obří displej na přístrojové desce je rozdělený na tři obrazovky s rozměry 12,3 palců, 5 palců a znovu 12,3 palců. Zdroj: KIA
Za příplatek lze mít kamery místo zpětných zrcátek. Zdroj: KIA
Příplatkové šestimístné provedení se dvěma samostatnými sedadly ve druhé řadě. Zdroj: KIA
Sedadla druhé řady lze otáčet. Zdroj: KIA
Až o 180 stupňů. Nelze tak ale jezdit, protože přestane fungovat airbag. Zdroj: KIA
Standardní druhá řada u základního sedmimístného provedení. Zdroj: KIA
Přístup na sedadla třetí řady je až nečekaně pohodlný. Zdroj: KIA
Sedadlo druhé řady lze úplně lehce odsunout a vyklopit. Zdroj: KIA
Zavazadlový prostor za sedaly třetí řady není jen symbolický. Zdroj: KIA
Postupným sklápěním sedadel druhé a třetí řady lze vytvořit luxusní dodávku. Zdroj: KIA
Zavazadlový prostor pod kapotou. Všimněte si zeleného bezpečnostního tlačítka, kterým lze zevnitř kapotu odemknout. Zamčené dítě se tak může dostat ven. Zdroj: KIA
Socha vážící 34 kg ukazuje, kolik recyklovaného plastu je použito ve voze Kia EV9. Zdroj: KIA
Tady vidíte robustní zadní nápravu. Zdroj: KIA
Díky zrcadlům pod autem na premiéře a odstranění krytů jsme si mohli prohlédnout i podvozkové části vozu. Zdroj: KIA
České zastoupení značky Kia odhaluje model EV9 pro novináře. Na snímku je model v základní výbavě Earth s devatenáctipalcovými koly. Zdroj: KIA
Obří displej na přístrojové desce je rozdělený na tři obrazovky s rozměry 12,3 palců, 5 palců a znovu 12,3 palců. Zdroj: KIA
Nový elektromobil Kia EV9 měří na délku více než pět metrů, spolkne sedm cestujících a prodává se od necelých dvou milionů korun. Konkurenty má zatím pouze mezi luxusními značkami. Obsahuje řadu technologických novinek. Může být i součástí rozvodné soustavy a majiteli vydělávat peníze.
Korejská značka Kia přivezla na český trh v pořadí už čtvrté čistě elektrické auto. Po menších modelech e-Soul a Niro EV či manažerské EV6 je tu vlajková loď EV9. Kia nikdy nevyrobila tak velké auto pro evropský kontinent. Jde o skutečného obra. Na délku měří více než pět metrů, na šířku bez dvou centimetrů dva metry a na výšku 1,75 metru. Vnějšími i vnitřními rozměry výrazně překonává dosavadní vlajkovou loď Sorento.
K TÉMATU: Veletrh čisté mobility e-SALON se blíží. Nenechte si ujít zábavu, testy a významné premiér
Uvnitř až sedm míst
Kia EV9 se nabízí již v základní verzi se třemi řadami sedadel – standardem je sedm míst k sezení. Luxusnější varianta obsahuje v druhé řadě jen dvě samostatná křesla a tím pádem je šestimístná. Zkoušeli jsme sezení na všech místech v autě. Čím víc se cestující posouvá směrem vzad, tím menší komfort mu Kia EV9 nabízí. Zatímco vpředu jde o sezení srovnatelné s business třídou v letadlech, krajní místa na třímístné lavici ve druhé řadě lze označit za třídu Premium Economy.
Úplně vzadu to připomíná Vueling v ekonomické třídě. Pokud jsou sedadla druhé řady posunuta zcela vzad, nezbývá místo na kolena ani dospělému s výškou 170 centimetrů. Naštěstí lze ale druhou řadu sedadel posouvat, a tak se do interiéru skutečně pohodlně může posadit minimálně šest průměrně rostlých dospělých. Nad hlavou i v loktech mají všude místa dostatek.
I za třemi řadami k sezení zbývá ještě solidních 308 litrů prostoru pro zavazadla, který se může postupným sklápěním druhé a třetí řady sedadel rozšířit až na 2 393 litrů. Dalších až 90 litrů pro zavazadla se nachází před přední kapotou. Tento prostor obsahuje i tlačítko na nouzové otevření kapoty, prý kdyby se tam podařilo zavřít dítě.
Výkladní skříň technologií
Kia EV9 ve svých útrobách ukrývá baterii s využitelnou kapacitou 99,8 kWh, což u verze s pohonem zadních kol stačí na dojezd až 563 km v kombinovaném cyklu město/mimo město, a až 774 km ve městě. Majitel varianty s pohonem věch kol si musí vystačit s dojezdem 505 km.
Motor u „zadokolky“ disponuje výkonem 150 kW, což umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h během 9,4 sekundy. Varianta s pohonem všech kol skrývá v útrobách dva elektromotory s celkovým výkonem až 283 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h během 5,3 sekundy. Výhodou modelu Kia EV9 je ultrarychlé nabíjení výkonem až 240 kW, což umožní dobití baterie z deseti na 80 procent během 24 minut.
Novinka hraje u značky Kia roli výkladní skříně nejnovějších technologií. Mezi standardní výbavu patří například digitální klíč, který stačí mít uložený v mobilním telefonu. V interiéru každé EV9 řidič objeví čtečku prstů, která umožní jeho identifikaci a nastavení auta podle předem uložených preferencí. Jde například o polohu sedadla řidiče, personalizaci multimediálního systému nebo třeba ambientního osvětlení interiéru.
Navýšení výkonu vzduchem
„Napočítali jsme celkem 28 bezpečnostních asistentů,“ chlubí se školitel českého zastoupení značky Kia Michal Tolar. Mezi ty stále ne úplně běžné patří například možnost parkování auta pomocí klíčku, aniž by byl řidič přítomen ve voze, nebo funkce znemožňující vystoupení cestujících z vozu, když se k nim řítí zezadu z boku jiné auto, které by je mohlo ohrozit.
Nová Kia EV9 obsahuje i přípravu pro některé užitečné funkce, na něž zatím nejsou v Evropě přichystané zákony. Jde například o funkci V2G umožňující obousměrné připojení do rozvodné sítě. Kia umožní distributorovi elektřiny používat EV9 jako zařízení pro vykrývání výkyvů v síti – to znamená, že v případě potřeby může do něj elektřinu ukládat, nebo naopak odebírat. A majitel vozu na tom ještě může slušně vydělat. Kvůli nepřipravené legislativě jde však zatím o hudbu budoucnosti.
Pro majitele tradičního automobilu se spalovacím motorem zní také trochu jako sci-fi možnost přikoupit si přes e-shop zvýšení výkonu auta (samozřejmě vzduchem, bez nutnosti navštívit servis), nebo některé komfortní funkce. I to nová Kia EV9 umí.
Od necelých dvou milionů
Kia EV9 se v Česku už prodává, lodí dorazilo z Koreji prvních 30 kusů. Základní verze Earth s jedním motorem a pohonem zadní nápravy stojí 1 949 980 korun. Lépe vybavená GT-Line s pohonem všech kol, dvěma motory a dramaticky vyšším výkonem přijde na 2 099 980 korun a jde podle nás o výrazně výhodnější variantu z hlediska poměru cena/výbava/výkon.
Kompletní ceník i technická data naleznete ZDE. Kia EV9 má zatím přímé konkurenty pouze mezi prémiovými značky. Připravili jsme tak porovnání s vozy Audi Q8 e-tron, BMW iX a Tesla Model X. Podívejte se ZDE. Z porovnání je zřejmé, že Kia nabízí výrazně lepší poměr ceny a výbavy, její nevýhodou je však o něco vyšší spotřeba.
K tématu