Otevřete si dveře do světa
Plnění snů často začíná u znalosti cizího jazyka. A právě EF Education First, mezinárodní vzdělávací organizace s více než šedesátiletou tradicí, se zaměřuje na efektivní výuku jazyků pro všechny věkové kategorie. Organizace vznikla ve Švédsku v roce 1965 a dnes působí ve 114 zemích s 600 školami a kancelářemi po celém světě. A v Česku se právě otevřela nová pobočka i v Brně.
Přední světová vzdělávací instituce EF Education First zveřejnila výsledky Indexu EF English Proficiency (EF EPI) pro rok 2024, které ukazují na trvalý globální propad znalosti angličtiny, pokračující již čtvrtým rokem. Přibližně 60 % zemí v indexu dosáhlo nižšího skóre než v loňském roce. Nejlepší angličtinu mají Nizozemci s nejvyšším skóre 636 bodů, což signalizuje vynikající znalosti jazyka. Na konci žebříčku se nachází Jemen se skóre 394. Česká republika si drží vysokou odbornost a oproti loňsku si polepšila o jednu příčku na 25. pozici s 567 body.
„Když umíte anglicky, jste schopni vycestovat téměř kamkoliv. Alespoň trochu se vždy domluvíte,“ zdůrazňuje Sabina Wyrobová, ředitelka české pobočky EF Education First. Podle ní je angličtina základním jazykem, který otevírá dveře nejen cestovatelům, ale i lidem hledajícím pracovní příležitosti v zahraničí.
Abraham Maleček, který se rozhodl zlepšit svou španělštinu v Barceloně, popisuje svou zkušenost: „Španělština je v některých ohledech těžká, ale určitě užitečná.“ Jiní studenti zmiňují počáteční obavy, jako je stesk po domově nebo život bez přátel. „První týden byl nejtěžší, ale pak už jsem si zvykla. Hlavně díky komunitě ve škole,“ vzpomíná jedna ze studentek.
Vystavení jazyku na denní bázi a kontakt s místní kulturou pomáhají nejen v jazykovém pokroku, ale i v osobnostním rozvoji. „Chtěla jsem poznat nový svět, lidi a získat zkušenost, která mě posune dál,“ říká studentka, která absolvovala měsíční pobyt v San Diegu.
Proč je nejlepší učit se jazyk v zahraničí
Podle EF Education First je výuka jazyka v zemi, kde je používán, nejefektivnější metodou. Sabina Wyrobová vysvětluje: „Pokud jedete na dva týdny, je to spíš kulturní výměna a otrkání. Pro znatelný pokrok ale doporučujeme alespoň šestitýdenní pobyt, během kterého garantujeme posun o jednu jazykovou úroveň.“
Studenti si mohou přizpůsobit délku i náplň kurzu. „Naše pobyty jsou personalizované, protože každý má jiné potřeby a překážky,“ říká Maria Bjork, prodejní manažerka EF Education First.
Každý účastník jazykového kurzu od EF Education First obdrží na závěr certifikát, který je uznáván v mnoha zemích. Kromě toho česká pobočka slaví nový milník: právě dnes otevřela novou kancelář v Brně. „Znalost jazyků je dnes klíčem ke světu. A my jsme tu, abychom pomohli lidem tyto dveře otevřít,“ uzavírá Wyrobová.
Co ještě ukázal průzkum
Globální výsledky ukazují přetrvávající významné rozdíly mezi pohlavími, ve čtyřiceti zemích je znalost angličtiny u mužů stále výrazně vyšší než u žen. Sabina Wyrobová z české pobočky Education First poukazuje na společenské a kulturní faktory: „K nižším dovednostem v angličtině u žen může přispět mateřství a období, kdy je žena doma a věnuje se spíše rodině než profesnímu rozvoji,“ říká Sabina Wyrobová.
„Ve vrcholných manažerských pozicích, kde je znalost angličtiny často nezbytná, také stále převažují muži, což jim umožňuje své jazykové dovednosti neustále rozvíjet.“
Zatímco globálně zůstala znalost angličtiny u žen oproti loňskému roku stabilní, u mužů došlo k poklesu, což rozdíl mezi pohlavími mírně zmenšilo. Tento trend částečně kopíruje i Česká republika, kde se ale zároveň zlepšila úroveň angličtiny u žen a rozdíl mezi Čechy a Češkami je tak poměrně malý. „Mnoho žen má dnes vlivem krize a finančního tlaku jiný přístup k mateřské dovolené, která se stává kratší, mnohdy ženy pracují již pár měsíců po porodu. Snaží se pomocí kurzů dohnat čas mimo práci a obecně jsou ženy ambicióznější, čímž si postupně vypracovávají rovnocenné postavení s muži,“ dodává Wyrobová.
Jak si stojí Evropa
V Evropě došlo k poklesu úrovně znalosti angličtiny, s větším poklesem uvnitř EU (-13 bodů) ve srovnání s mírným poklesem v ostatních evropských zemích (-2 body). I země s tradičně vysokou znalostí angličtiny zaznamenaly letos mírný pokles. Sabina Wyrobová z české pobočky Education First vysvětluje, že v mnoha státech je úroveň angličtiny tak vysoká, že je brána za samozřejmost. „Angličtina ve vašem životopise už nevypadá tak atraktivně jako dříve. Tlak na znalost angličtiny se tedy posunul i na další jazyky, jako jsou francouzština, španělština nebo němčina, které přidávají značnou konkurenceschopnost na místním trhu práce,“ komentuje Wyrobová.
EF Education First je největší soukromá vzdělávací organizace založená v roce 1965 ve Švédsku. S aktuálně více než 52 tisíci zaměstnanci a 600 školami a kancelářemi ve 114 zemích světa. Posláním EF je otevírat svět prostřednictvím vzdělávání, jazykových, cestovních, kulturních výměnných a akademických programů a pomoci tak studentům zažít si jazyk, který se učí. V loňském roce organizace změnila vedení a novým prezidentem společnosti se stal Jacob Toren.
English Proficienci Index (EF EPI)
je založen na výsledcích testů z EF Standard English Test (EF SET), který po celém světě používají tisíce škol, společností a vlád pro rozsáhlé testování, stejně jako miliony jednotlivých účastníků testů.
Také inflace může vést k tomu, že se lidé soustředí spíše na nezbytné výdaje než na investice do jazykových kurzů a pobytů. „Dalším významným faktorem, který je třeba zvážit, je masové rozšíření umělé inteligence, aplikací s automatickou korekcí a živých překladačů, což může vést k tomu, že lidé nevidí vlastní znalost angličtiny jako tak důležitou, protože jim v mnohém práci usnadňuje technologie,“ dodává Wyrobová.
Mladí lidé se přestali zhoršovat
Klíčovým pozitivem je zastavení poklesu znalosti angličtiny u skupiny ve věku 18-20 let, kterou nejvíce poznamenalo období covidové pandemie, přičemž celosvětově jsou ostatní věkové skupiny stabilní. Nicméně národní trendy jsou kolísavější, s významnými změnami alespoň u jedné věkové skupiny ve více než polovině zemí. V Česku se mohutný propad znalostí z doby covidové krize podařilo dohnat pouze u věkové skupiny 26-30 let, která si meziročně polepšila o 9 bodů. Nejvýraznější pokles skóre v České republice meziročně zaznamenala skupina 31-40 let.
Chcete-li si přečíst celou zprávu EF EPI s hodnocením, regionálními analýzami a demografickými trendy, navštivte www.ef.com/epi.
Zapojit se do testování můžete zde: English test with free certification | EF SET.