Hokejová NHL je už dlouhé dekády velkým byznysem. Bez sponzorů ani ránu. Ale na druhou stranu se ve světě protkaném reklamou vyjímaly čisťounké dresy, na kterých se nenacházela žádná loga fastfoodových řetězců, výrobců elektroniky, aut a dalších věcí. To bude od sezony 2022–2023 minulostí.
Na dresech hvězd v nejslavnější hokejové soutěži se sponzoři nenacházeli nikdy, tedy od vzniku NHL v roce 1917. Ale vzhledem ke stále větší komercionalizaci sportu bylo spíše jen otázkou času, kdy pěkná tradice padne a zápasové trikoty už nebudou obnášet pouze logo organizace, číslo a jméno.
Už od minulé sezony bylo velkou novinkou, že se reklama objevila na helmách, což mělo kompenzovat ztráty způsobené koronavirovou pandemií, zejména pak minimální příjmy ze vstupného. Podle šéfa NHL Garyho Bettmana si tím kluby vydělaly 100 milionů dolarů, 2,1 miliardy korun.
To, že sponzoři zamíří za rok také na dresy, jednomyslně schválili majitelé klubů, kteří teď mohou jednat s potenciálními reklamními partnery. Nelze ale čekat, že se rázem zaplní všechen volný prostor na dresu – loga se budou muset vměstnat do obdélníkového prostoru s rozměrem 7,6 na 8,9 centimetru, jak píše ESPN. Umístěna budou na přední straně.
To je trochu více, než co povoluje basketbalová NBA, která reklamní nášivky na dresech schválila od sezony 2017–2018. Do klubových kas to ročně vynáší zhruba 150 milionů dolarů. Od minulého roku dopřála sponzorům trochu prostoru na dresech také fotbalová MLS.
V Evropě je situace úplně jiná. Už dlouho jsou zvláště v hokeji dresy často přeplácané. Je jedno, jestli jde o Finsko, Rakousko nebo Česko. Je pravda, že v posledních letech došlo v tuzemsku k viditelné redukci počtu sponzorů na přední straně zápasové „uniformy“, ale stále takzvaně bijí do očí.
V souvislosti s informací o tom, že dresy v NHL budou od sezony 2022–2013 s logy partnerů, zveřejnil známý hokejový komentátor stanice TSN Gord Miller příspěvek na svém Twitteru. „Snad to nedopadne takhle,“ napsal a připojil několik let starou fotografii z české extraligy ze zápasu mezi Spartou a Pardubicemi. Dresy na ní jsou sponzory „znečištěné“ celkem dost.
Na sociální síti se našla řada vtipálků, kteří si zahráli na návrháře. Někdo třeba Pittsburghu Penguins přiřkl logo pornografického webu, jiný internetový tvůrce zase „zařídil“ San José Sharks sponzora v podobě sázkové společnosti BetUS. Narážel tím na to, že hráč žraloků Evander Kane měl podle své manželky sázet na vlastní zápasy.