Trend posledních let je jasný. Poptávka po manuálních převodovkách klesá a automobilky reagují tím, že je přestávají ve svých populárních modelech nabízet. Zjistili jsme, u jakých nejvíce prodávaných aut už na manuál nenarazíte. Dokonce existují značky, u kterých si i za mechanicky jednodušší a levnější převodovku musíte připlatit.
Pokud patříte mezi příznivce manuálních převodovek, čeká vás temné období. Poptávka po řadící páce a třetím pedálu klesá. Je to trend, který můžeme pozorovat už několik let, avšak rok 2024 byl v tomto ohledu rekordní. Společnost TipCars zveřejnila statistiku, která vypovídá o tom, že pouze 37 procent nových prodaných vozidel bylo vybaveno tradiční manuální převodovkou. Čím to je?
K TÉMATU: Spalovací auta od letošního roku nekoupíte už ve dvou zemích. Týká se to i Evropy
Lidé už je nechtějí
Zřejmě největší podíl na tomto faktu mají samotní zákazníci. Z důvodu komfortu volí automatické řazení, které je v každodenním provozu výrazně pohodlnější. Zároveň mnoho začínajících řidičů se manuálního řazení a spojkového pedálu bojí, proto skládají zkoušku už jen na automat.
A jak je všeobecně známo, když stoupá poptávka, stoupá i nabídka. Proto, když v dnešní době nahlédneme do nabídky motorizací oblíbených modelů ve střední třídě, kde se dříve manuální převodovky objevovaly pravidelně, dnes je tam najdeme jen zřídka.
U těchto aut už manuál nenajdete
Krásným příkladem jsou české nejvíce prodávané vozy Škoda Superb a Kodiaq. Ty s příchodem nové generace o manuál přišly. Důvod? Lidé ho nechtěli. To samé platí i u modelů Volkswagen Tiguan a Passat či u Audi A5 (nástupce Audi A4). Pokud tedy patříte mezi řidiče, kteří si bez třetího pedálu a řadící páky neumí řízení představit, budete muset sáhnout po vozech nižší nebo nižší střední třídy.
„U zákazníků, kteří si pořizují vůz se spalovacím motorem, získávají stále větší oblibu samočinné převodovky. Usnadňují obsluhu vozidla, zvyšují cestovní komfort a díky vyššímu počtu převodových stupňů dovolují v širším rozpětí provozních režimů udržet nízké otáčky motoru, což má pozitivní vliv na spotřebu paliva, emise CO2 i snížení hluku. Odklon od manuálních převodovek v posledních letech zrychluje, v loňském roce už si je vybralo méně než 40 procent zákazníků nových vozů Škoda. S jistým zpožděním stejný trend sledujeme i u vozů ojetých v rámci certifikovaného programu Škoda Plus," řekla CNN Prima News tisková mluvčí automobilky Škoda Michaela Sklenářová.
Objednat s manuální převodovkou lze stále například vozy Škoda Octavia, Karoq, Kamiq, Scala, nebo Hyundai i30, Kia Ceed, Volkswagen Golf, Toyota Corolla Sedan, Opel Astra, Peugeot 308 a podobně. Většinou jsou však spárovány pouze s méně výkonnými motorizacemi. Vzniká tedy otázka, existují vůbec ještě výkonná auta s tradičním manuálním řazením?
Za manuál se připlácí
Naštěstí ano, avšak i v oblasti sportovních aut se manuál začíná vytrácet. Existují však automobilky, které vědí, že automat ubírá na řidičském zážitku, a proto si standardní typ převodovky i nadále ponechávají. Jde například o Hondu Civic Type R, Ford Focus ST a Ford Mustang GT nebo o BMW M2, M3 a M4.
Právě výrobce z Mnichova je v tomto ohledu naprosto unikátní, jelikož kompaktní sportovní vůz M2 s benzinovým šestiválcem a pohonem zadních kol může mít oba druhy převodovek. To není nic neobvyklého, jenže u BMW je manuál dražší než automat, a to o zhruba 13 tisíc korun. Dostáváme se tak do doby, kdy technicky jednodušší a levnější řešení je v konečném důsledku dražší.
A bude to jenom horší, jelikož s příchodem elektromobility budou manuální převodovky vymírat ještě rychleji.