Konec spalovacích motorů v rámci Evropské unie od roku 2035 se zdá být na spadnutí, čemuž napovídají i aktuální kroky automobilových výrobců. Ti totiž od elektromobility spíše pomalu ustupují a opět se snaží investovat také do klasických pohonů. Existují ovšem země, a to hned dvě, kde už nové benzinové nebo naftové auto jednoduše nekoupíte. Jedna je dokonce i nedaleko Česka.
Vůbec prvním státem na světě, který zakázal spalovací auta, byla loni Etiopie. Už dříve o tom informovalo americké zpravodajství CNN a také jiná zahraniční média. Tím, že se však na jejím území žádná auta nevyrábí, vztahuje se zákaz jen na dovoz. Do země se proto mohou dovážet už jen elektromobily.
K TÉMATU: Zájem o luxusní vozy klesl. Mezi propadáky roku jsou i ostřílené značky
Důvod je ale poměrně logický. Stát východní Afriky utrácel miliardy dolarů za dovoz fosilních paliv a vlastně zbytečně. Země je totiž schopna vyrábět až 96 procent elektřiny z čistě obnovitelných zdrojů. „Jsou skutečně zemí s čistou energií,“ sdělila zpravodajství CNN Jane Akumuová, programová úřednice Programu OSN pro životní prostředí se sídlem v Keni.
V kombinaci s nízkým počtem aut na tamních silnicích byl tedy přechod na elektromobilitu tím nejlepším řešením, jak ušetřit státní kasu a zároveň snížit emise v zemi. „Vláda uznala, že má v zemi bohatý obnovitelný zdroj energie, takže bude výhodné přejít na bateriovou dopravu,“ řekl CNN Assefa Hadis Hagos, dopravní poradce etiopského ministerstva dopravy a logistiky.
Nucení a nakonec úplný zákaz
Ani v Norsku, které je vůbec první evropskou zemí, jež zakáže prodej spalovacích aut, nebude přechod na elektromobilitu ničím nečekaným. Už v roce 2024 bylo totiž hned 95 procent všech nově registrovaných vozů čistě elektrických. Zbylých pět procent pak zabíraly zejména speciální vozidla, pro která neexistovaly elektrické alternativy. Informoval o tom server Merkur.de.
Přechodu ze spalovacích na bateriová auta však v Norsku předcházely roky přesvědčování, řekli bychom spíše až donucování. Vláda totiž zavedla vysokou daň, kterou musel zákazník při pořízení benzinového či naftového vozu zaplatit, zatímco elektromobily do v přepočtu 1,1 milionu korun zcela osvobodila od DPH, a to až do roku 2026.
Pro majitele „bezemisních“ automobilů si zároveň připravila i řadu dalších zajímavých benefitů, jako je zvýhodněné mýtné nebo třeba neomezené využití autobusových pruhů, píše se na webu EFAHRER.com. V minulosti jich však bylo ještě o poznání více. Kdo vlastnil elektromobil, ten nemusel platit silniční daň, neplatil žádné poplatky za trajekt a ve městech parkoval zdarma.
Všechno to tedy směřovalo k jedinému – úplnému zákazu prodeje spalovacích aut v roce 2025. Samozřejmě to ale neznamená, že ze silnic najednou zmizí všechna spalovací auta. Ta ojetá budou jezdit dál, a to ještě pěknou řádku let. Norové si totiž svá auta drží v průměru více než deset let. Zákaz prodeje spalovacích motorů se tedy týká výhradně těch nově registrovaných vozidel.
Jaká země bude tou další, která s benzinovými a naftovými motory skoncuje? Napište nám do komentářů.