Čím více odumírá třída klasických terénních off-roadů na úkor změkčilých SUV, tím větší popularitě se těší dříve ryze pracovní pick-upy, které díky stále civilizovanějšímu naturelu dokáží suplovat i rodinná auta. S avizovaným příchodem nové generace v zádech jsme naposledy vyzkoušeli kouzlo končícího modelu v okolí maďarské metropole a blízkého Hungaroringu.
Ford na rozloučenou s jedním z nosných tahounů svého výrobního programu připravil hned tři akční edice, které jsme v končícím melancholickém podzimu postupně vyzkoušeli: Raptor, Stormtrak, Wolftrak a MS-RT. Že to nemá smysl? Ale má – aktuální generace Rangeru se bude podle všeho prodávat ještě rok. Akce nazvaná Release the Rangers umožnila vyvoleným novinářům poznat na vlastní kůži terénní schopnosti i dynamiku, které tyto speciální edice nabízejí.
Off-road areál na Hungaroringu se rozkládá na ploše 30 hektarů a nabízí více než 20 kilometrů terénních tras s nejrůznějšími přírodními překážkami, takže možností, jak vyzkoušet, co tito metráčkové zvládnou, byl dostatek. V podstatě jedinými, ale samozřejmě patrnými limity se ukázaly být rozměry aut a jejich vesměs silniční obutí.
Největší zábava je pochopitelně s verzí Raptor, která s klidem zvládá i dalekonosné skoky. Zdroj: FORD
Největší zábava je pochopitelně s verzí Raptor, která s klidem zvládá i dalekonosné skoky. Zdroj: FORD
Raptor
Verze Raptor je už tradičně nejrobustnější a nejsportovnější varianta nejprodávanějšího pick-upu v Evropě. Nový model Ranger Raptor Special Edition rozšiřuje exteriér i interiér standardního provedení o nové stylingové prvky v podobě výrazných barevných pruhů nebo červených detailů. Vyrábí se v omezených počtech, aby zůstala zachována jeho exkluzivita.
Podvozek Rangeru Raptor Special Edition se neliší od standardního Raptoru. Má tedy o 150 mm širší rozchod kol a o 51 mm vyšší světlost než Ranger XLT. Naladěný je s ohledem na specifické požadavky, které na vůz klade rychlá sportovní jízda po nezpevněném povrchu.
Přední trojúhelníková ramena i zadní víceprvkové zavěšení jsou vyrobeny z hliníku. Tlumiče pérování FOX disponují technologií Position Sensitive Damping, která reguluje jejich účinek v závislosti na míře stlačení. Maximální záběr na volném podkladu zajišťují univerzální pneumatiky General Grabber AT3.
Ranger Raptor Special Edition je poháněn dvojitě přeplňovaným vznětovým motorem 2.0 EcoBlue o výkonu 157 kW (213 k) a točivém momentu 500 Nm. Desetistupňovou samočinnou převodovku má vůz společnou se sportovním vozem Ford Mustang. Specialitou Raptoru je režim Baja, pojmenovaný po slavné pouštní rallye Baja 1000, což napovídá o jeho zaměření na rychlost. Motor nejede špatně, menší kubaturu ale přesto nezapře.
Cena s DPH: 1.673 551 Kč
Ranger Stormtrak je pohodlnější a jinak stylizovanou verzí Raptoru, má však stejný pohon. Zdroj: FORD
Ranger Stormtrak je pohodlnější a jinak stylizovanou verzí Raptoru, má však stejný pohon. Zdroj: FORD
Stormtrak
Stormtrak vychází ze sériového Rangeru Wildtrak, přináší však bohatší výbavu spolu s rozšířenými komfortními funkcemi a specifickým provedením některých detailů. Nabízen bude v provedeních Double Cab s větším prostorem na zadních sedadlech a Super Cab s rozměrnější ložnou plochou.
Také Ranger Stormtrak je poháněn výlučně vrcholnou motorizací 2.0 EcoBlue Bi-turbo o výkonu 157 kW (213 k) spojenou s desetistupňovou samočinnou převodovkou. Vždy má ve výbavě světlomety LED a nášlapy prahů. Sedačky jsou potaženy stejnou jemnou kůží jako ve sportovním Raptoru. Specialitou je v ceně dodávaná elektrická roleta nákladového prostoru, pro ostatní modely poskytovaná za příplatek dvacet až třicet tisíc. Lze ji ovládat z kabiny, tlačítky nebo dálkovým ovladačem.
Cena s DPH: 1 545 775 Kč
Wolftrak je dobrým kompromisem mezi dělníkem a stylovým autem. Lze jej mít i s manuálním řazením. Zdroj: FORD
Wolftrak je dobrým kompromisem mezi dělníkem a stylovým autem. Lze jej mít i s manuálním řazením. Zdroj: FORD
Wolftrak
Primárně do těžkého terénu míří verze Wolftrak odvozená od běžného XLT. Jeho výstroj tomu odpovídá. Tak jako u jiných verzí je k dispozici pohon všech kol přiřaditelný i za jízdy, elektronická uzávěrka zadního diferenciálu a univerzální terénní pneumatiky. V obzvlášť náročném terénu lze zvolit redukovaný převod, který je součástí manuální nebo (na přání) automatické převodovky. Wolftrak se dodává se slabším dvoulitrem TDCi o výkonu 125 kW (170 k), na jeho dobrých vlastnostech v terénu to však nic nemění, působivá je i tunová nosnost a maximální hmotnost přívěsu až 3 500 kilogramů. Ruce si nemusíte ušpinit díky elektricky ovládané roletě kryjící nákladový prostor.
Cena s DPH: 1 145 507 Kč
Nejjednodušší verze nese paradoxně sportovní označení MS-RT. Zdroj: FORD
MS-RT
Se svými dvacetipalcovými koly a rozšířenými blatníky nemá edice MS-RT inspirovaná známým úpravcem fordů větší terénní ambice, ale má sloužit spíše jako stylový doplněk na každý den. Do Čech se každopádně dovážet nebude.