audi-quattro
Německá společnost E-Legend chce přivést na svět ideového nástupce legendárního Audi Quattro. Jak ovšem dnes velí trend, použije elektrický pohon. Originál svým výkonem ale doslova zlynčuje.
Elektrická technologie umožňuje vstoupit do světa aut i menším společnostem, jakou je například německá firma E-Legend, sídlící nedaleko Ingolstadtu, centrály Audi. Založil ji Marcus Holzinger, který je osobně spjatý se značkou čtyř kruhů. Jeho otec pro Audi pracoval a on sám působil v designovém oddělení sesterského Volkswagenu. Není tedy divu, že když se rozhodoval oživit některou z legend motoristického sportu, volba padla na Audi Quattro Sport – pětiválcovou turbo ikonu 80. let.
Audi Quattro Sport (1985) vzniklo ve 200 kusech jako homologační série k rallyovému speciálu skupiny B. Zdroj: Audi
Brutální síla
Projekt reinkarnace béčkové legendy je už ve vysokém stadiu vývoje. Holzinger sám navrhl design modelu E-Legend EL1, který nezapře inspiraci v originálním Quattru. Nešetřil ani na výkonu. Zatímco původní Audi mělo výkon 224 kW, novinka bude disponovat výkonem neskutečných 600 kW, což je více než 800 koní. Postará se o to trojice elektromotorů – dva vzadu a jeden vpředu. Permanentní pohon obou náprav, tak jako v Quattru, tedy EL1 zůstane. Novinka ho však porazí na všech frontách.
Navzdory bateriím vážícím 550 kilogramů se totiž Holzingerovi podařilo díky využití karbonové karoserie a monokoku udržet hmotnost EL1 na relativně akceptovatelných 1 680 kilogramech. S takovou obrovskou zásobou koní dokáže novodobé Quattro sprintovat na stovku za 2,8 sekundy a na dvojnásobek pod deset sekund. Jen maximální rychlost je omezena na 225 km/h. Akumulátory s kapacitou 90 kWh mají stačit na absolvování dvou celých kol referenčního okruhu Nürburgring.
V běžném provozu to bude nepochybně stačit alespoň na bezproblémových 300 kilometrů. Pak je nutné EL1 nabít. Mělo by to jít relativně rychle, protože podporuje nabíjecí výkon 150 kW. Výbava by měla obsahovat všechny běžné komfortní prvky – od klimatizace přes navigaci až po parkovací kameru a adaptivní podvozek. Za tuto hračku, která vznikne ve 30 exemplářích, si však německá firma řekne 1,06 milionu eur, což je opravdu astronomická částka. Po Quattro má Holzinger „zálusk“ na další ikony motoristického sportu. Skloňují se jména Lancia Stratos či Renault 5 Maxi Turbo.