Kapalina AdBlue je dnes nezbytná pro provoz většiny nových naftových motorů. Její největší výrobce v Evropě však už není schopen přijímat objednávky od nových klientů, druhý největší jeho výrobu omezil a třetí největší dokonce úplně zastavil. Důvodem jsou rostoucí ceny zemního plynu.
Kromě chybějících polovodičů a dalších komponent se na některá nová auta čeká už téměř rok, navíc jsou stále dražší a už několik měsíců rostou také ceny paliv. Trápení majitelů aut ale zdá se není konec. Vynořil se totiž zcela nový zásadní problém – v celé Evropě začíná na trhu chybět AdBlue, bez něhož se neobejde většina vozů na naftu. Podle slovenské tiskové agentury TASR jeho výrobu omezuje už i největší producent v Evropě, kterým je tamní Duslo Šaľa
Výrobci v potížích
„S výrobou hnojiv je spojena i výroba AdBlue a Duslo je největším výrobcem v Evropě. Druhý největší je v Německu a ten začal škrtit výrobu AdBlue. Třetí největší je v Polsku a ten výrobu zastavil,“ prohlásil začátkem tohoto týdne na setkání s novináři slovenský ministr hospodářství Richard Sulík.
Ceny pohonných hmot jsou rekordní, inflace se zrychluje. A bude hůř, předpovídá ekonom
Pohonné hmoty v Česku dál výrazně zdražují a podle ekonoma Lukáše Kovandy se bude situace ještě zhoršovat. Průměrná cena benzinu Natural 95 překročila hranici 35 korun za litr, skokově stoupá i cena nafty. Další cenový šok, kterému budou domácnosti čelit, však podle Kovandy teprve přijde.
„Když tyto roztoky na trhu nebudou, znamená to, že všechny motory kategorie od Euro 5 výše, které AdBlue potřebují, budou velmi pravděpodobně muset být odstaveny,“ prohlásil šéf společnosti Duslo Šaľa Petr Bláha a upozornil, že nejde pouze o osobní vozy, ale i o nákladní vozidla a autobusy.
Bez močoviny nelze jezdit
AdBlue začíná podle TASR chybět kvůli vysokým cenám zemního plynu. Jeho samostatná produkce totiž není ekonomicky udržitelná, proto je součástí výroby jiných produktů. Například v Duslo Šaľa je navázána na výrobu některých hnojiv, kterou podnik výrazně utlumil kvůli zmíněným vysokým cenám zemního plynu. Podle Bláhy je však ve hře i její úplné přerušení, dokud nebudou ceny příznivější.
AdBlue je nezbytný především pro snižování emisí oxidů dusíku v moderních naftových motorech tak, aby vyhovovaly emisní normě Euro 5 a novějším. Právě tento roztok syntetické močoviny neutralizuje škodliviny – množství oxidů dusíku ve výfukových plynech redukuje až o 95 procent. Motory, které jej využívají, nemohou v případě nedostatku AdBlue fungovat.