Majitelé naftových aut možná nebudou mít co tankovat. Začne totiž chybět AdBlue

AdBlue neboli močovina je životně důležitou přísadou spalování u většiny moderních naftových motorů. Zdroj: Bart Běhal
Kapalina AdBlue je dnes nezbytná pro provoz většiny nových naftových motorů. Její největší výrobce v Evropě však už není schopen přijímat objednávky od nových klientů, druhý největší jeho výrobu omezil a třetí největší dokonce úplně zastavil. Důvodem jsou rostoucí ceny zemního plynu.
Kromě chybějících polovodičů a dalších komponent se na některá nová auta čeká už téměř rok, navíc jsou stále dražší a už několik měsíců rostou také ceny paliv. Trápení majitelů aut ale zdá se není konec. Vynořil se totiž zcela nový zásadní problém – v celé Evropě začíná na trhu chybět AdBlue, bez něhož se neobejde většina vozů na naftu. Podle slovenské tiskové agentury TASR jeho výrobu omezuje už i největší producent v Evropě, kterým je tamní Duslo Šaľa
Výrobci v potížích
„S výrobou hnojiv je spojena i výroba AdBlue a Duslo je největším výrobcem v Evropě. Druhý největší je v Německu a ten začal škrtit výrobu AdBlue. Třetí největší je v Polsku a ten výrobu zastavil,“ prohlásil začátkem tohoto týdne na setkání s novináři slovenský ministr hospodářství Richard Sulík.
Navazuje na téma

„Když tyto roztoky na trhu nebudou, znamená to, že všechny motory kategorie od Euro 5 výše, které AdBlue potřebují, budou velmi pravděpodobně muset být odstaveny,“ prohlásil šéf společnosti Duslo Šaľa Petr Bláha a upozornil, že nejde pouze o osobní vozy, ale i o nákladní vozidla a autobusy.
Bez močoviny nelze jezdit
AdBlue začíná podle TASR chybět kvůli vysokým cenám zemního plynu. Jeho samostatná produkce totiž není ekonomicky udržitelná, proto je součástí výroby jiných produktů. Například v Duslo Šaľa je navázána na výrobu některých hnojiv, kterou podnik výrazně utlumil kvůli zmíněným vysokým cenám zemního plynu. Podle Bláhy je však ve hře i její úplné přerušení, dokud nebudou ceny příznivější.
AdBlue je nezbytný především pro snižování emisí oxidů dusíku v moderních naftových motorech tak, aby vyhovovaly emisní normě Euro 5 a novějším. Právě tento roztok syntetické močoviny neutralizuje škodliviny – množství oxidů dusíku ve výfukových plynech redukuje až o 95 procent. Motory, které jej využívají, nemohou v případě nedostatku AdBlue fungovat.
Navazuje na téma


ON-LINE: Trump a Putin zahájili na Aljašce první jednání. USA chtějí příměří na Ukrajině

Pět tisíc nehod pod vlivem alkoholu či drog: Nejvíc hřeší mladí. Který kraj je nejrizikovější?

Aljaška na jehlách před summitem Trumpa a Putina. Nechceme zpátky k Rusku, hlásají místní

Benzin i nafta v Česku stále zlevňují: Ve kterém kraji lze aktuálně natankovat nejvýhodněji?

Trump bude hlásat „kremelské evangelium“, obává se Evropa jeho schůzky s Putinem. Co hrozí?

Na emisní povolenky české domácnosti nedosáhnou. Jak lze vydělat na očekávaném zdražení?

Česku hrozí, že na bitcoinovou aféru těžce doplatí. Skončit na nule? Úspěch, míní poslanec Haas

Pražské silnice se proměnily v malířské plátno. Může to být nebezpečné, varují experti

CNN Prima NEWS spustí nejkomplexnější předvolební vysílání ve své historii. Začne již v srpnu