Malá Lancia Ypsilon už měla být dávno mrtvá. Místo toho dostala další facelift

Model Ypsilon se vyrábí od roku 2011 a posledních pět let jej koupíte už jen v Itálii, přesto se ho prodává více než všech vozů Alfa Romeo na celém světě. Koncern Stellantis nedávno oznámil velkou renesanci slavné značky Lancia, která byla původně odsouzena k postupnému zániku. Než ale přijdou na trh zbrusu nové elektrické Lancie, bude si firma muset vystačit s jedenáct let starým mini-modelem, který za tím účelem prodělal další omlazení.

Podobně jako svého času poslední Fiat Punto se také Lancia Ypsilon prodává snad už od nepaměti. V roce 2011 vedle ní ale vznikal ještě model Delta, limuzína Thema, alias přebrandovaný Chrysler 300 M (Lancia patřila do koncernu FCA) a velké MPV Voyager (rovněž Chrysler). Mizerné prodejní výsledky a obrácení pozornosti koncernu k záchraně rovněž živořící Alfě Romeo však měly Lancii definitivně poslat na smetiště dějin.

Ve výrobním programu nakonec zbyl pouze maličký model Ypsilon, který se navíc od roku 2017 neprodával mimo Itálii. Přesto odmítl zemřít a jeho obrovská obliba způsobila, že je ve výrobě dodnes. Dokonce obměkčil kamenná srdce koncernových účetních natolik, že se Lancii rozhodli dát ještě jednu šanci – tentokrát už ale ryze elektrickou. Stojí za zmínku, že také aktuální Fiat Panda vzniká bez dramatických změn už přes deset let a je velmi blízký modelu z roku 2003.

Inovace v mezích možného

Ani letos nadšení Italů zásadně nepolevuje, od ledna do srpna si rozebrali 27 421 malých Lancií a toto auto díky tomu dokonce navýšilo svůj tržní podíl o 0,1 procentního bodu na celkových 3,2 procenta. I tento výsledek je pro Stellantis nepochybně signálem, aby stylové mini udrželi na trhu, v každém případě se Lancia rozhodla nabídnout svým věrným klientům cosi navíc.

Ypsilon modelového roku 2023 na první pohled vypadá stejně jako současný vůz, v jeho výbavě se však objevuje několik nových moderních prvků, které jste v něm dosud mít nemohli. V interiéru hatchbacku přibyla indukční nabíječka mobilních telefonů, audiosystém se 7palcovou obrazovkou, aktuálně doplněný bezdrátovým připojením Apple CarPlay a Android Auto, novinkou je také zadní parkovací kamera. Zákazníci by mohli rovněž ocenit nový zelený odstín laku s názvem Verde Rugiada, barevné doplňky palubní desky či vylepšenou grafiku přístrojového panelu.

Jediný motor

O pohon Ypsilonu se v posledních dvou letech stará už jen jediný motor – litrový atmosférický tříválec s mild-hybridní technikou, který produkuje 70 koní, 92 Nm a stačí ke zrychlení z místa na stovku za 14,2 sekundy a maximální rychlost 163 km/h. Průměrná spotřeba podle metodiky WLTP se podle výbavy má pohybovat od 4,8 do 4,9 litru na 100 km. V Itálii stojí dobře vybavený Ypsilon v přepočtu přibližně 368 000 korun.

Tagy: