Dokáže nové malé SUV na platformě Jeepu postavit Alfu Romeo na nohy? Teoreticky by klidně mohlo, i když přichází se zpožděním a bez převratných novinek. Vypadá ovšem výborně, má zajímavý pohon a hada s křížem v erbu.
Alfa Romeo nám kompaktní SUV ukázala v podobě konceptu již v roce 2019. Realitou se mělo stát loni v létě, ale pandemie nakonec posunula premiéru na začátek letošního roku. Italská automobilka přitom potřebuje nový model jako sůl. Prodeje Giulie a Stelvia, do kterých koncern investoval obrovské prostředky, totiž zdaleka nenaplnily očekávání vzdor skutečnosti, že jde o objektivně dobrá auta. Právě Tonale by mělo být zachráncem Alfy Romeo. Míří totiž do segmentu, který stále roste. Vždyť SUV tvoří již téměř polovinu evropských prodejů. Má ale na to?
Tonale bude určitě patřit k tomu hezčímu, co aspoň občas potkáte na silnici. Zdroj: Se svolením společnosti Alfa Romeo
Tonale bude určitě patřit k tomu hezčímu, co aspoň občas potkáte na silnici. Zdroj: Se svolením společnosti Alfa Romeo
Koncernové základy
Tonale není čistokrevnou Alfou. Platformu a techniku má společné s Jeepy Compass a Renegade. Přestože nelze popřít pár technologických premiér, hlavní zbraní Tonale bude design vytvořený už tradičně ve stylistickém centru Centro Stille Alfa Romeo. Právě ten má nejvíc demonstrovat DNA značky.
Velikostně Tonale zapadá mezi malé prémiové modely, jako jsou Audi Q3, BMW X1 nebo Mercedes-Benz GLA. Moc hezké SUV o délce 4 530, šířce 1 840 a výšce 1 600 milimetrů nabízí všechny typické atributy Alfy Romeo a tak trochu připomíná malé Stelvio. Přední masce dominuje charakteristický erb a úzká světla, každé s trojicí samostatných LED modulů. Jejich tvar a grafika jsou inspirovány slavnými modely SZ Zagato a konceptem Protea. Z profilu zaujme takzvaná GT Line, která odkazuje na Giuliu GT nebo kupé 8C Competizione. Nechybějí ani kola s pěti šrouby a designem „telefonního číselníku“. Mohou mít průměr od 17 do 20 palců.
Zadní část se opět opírá o odkaz supersportu 8C. Vidět to je zejména na tvaru okna. Zadní světla ladí s grafikou těch předních. A ještě něco – Alfa se energicky přidává ke značkám, které začínají nabízet i jiné barvy než stříbrnou, šedou a hnědou.
Diodové světlomety mají vykrývací funkci, ani v dálkovém nastavení tedy neoslní protijedoucího řidiče. Zdroj: Se svolením společnosti Alfa Romeo
Diodové světlomety mají vykrývací funkci, ani v dálkovém nastavení tedy neoslní protijedoucího řidiče. Zdroj: Se svolením společnosti Alfa Romeo
Digitální kufřík
Sportovní duch se přenesl i do kabiny, která je orientována na řidiče. Ten má před sebou 12,3palcový digitální kokpit s možností výběru tří grafik – Evolved, Relax a Heritage. Infotainment pracuje s volně stojící 10,25palcovou dotykovou obrazovkou. Hlasový asistent Amazon Alexa umožňuje ovládání více funkcí, a to dokonce na dálku.
V posledních měsících se šíří po internetu nový fenomén známý pod zkratkou NFT. Zjednodušeně jde o digitální dílo, které obsahuje unikátní neměnný soubor informací. Může jít o ikonu, obrázek, ale třeba i o video. Ten, kdo ho má, je jeho jediným majitelem.
Díky tomu se s NFT dá obchodovat a řada z nich má vysokou hodnotu. To chce nyní Alfa Romeo využít ve svůj prospěch. Pokud s tím bude majitel souhlasit, bude se na NFT zaznamenávat to, jak dobře se o vůz stará. Tedy hlavně všechny prohlídky, výměny oleje, počet najetých kilometrů a další data, která lze během životnosti vozu sbírat. To by mělo zvednout cenu auta na trhu s ojetinami. Až totiž vůz půjde do prodeje, bude si nový zájemce jistý, v jakém stavu auto je.
Verze Heritage digitálních přístrojů věrně evokuje budíky slavných Alf ze 60. let. Zdroj: Se svolením společnosti Alfa Romeo
Verze Heritage digitálních přístrojů věrně evokuje budíky slavných Alf ze 60. let. Zdroj: Se svolením společnosti Alfa Romeo
Dobrou zprávou pro ergonomii je zachování samostatného panelu klimatizace i klasické páky voliče převodovky. Nechybí záplava asistenčních systémů na úrovni SAE 2 včetně parkovacího asistenta, který zvládá příčné i podélné parkovací manévry, a to s ovládáním řízení i rychlosti.
Luxus demonstrují prvky jako aparatura Harman/Kardon se 14 reproduktory nebo ventilovaná sedadla. Prémiové pozici odpovídá výběr špičkových materiálů či efektní ambientní podsvícení. S Tonale přichází také zcela nový koncept konfigurace vozidel, který má být jednodušší. K dispozici jsou dvě úrovně vybavení Super a Ti, které lze kombinovat s různými balíčky – například Sprint či Veloce.
Patřičné péče se konečně dostalo také interiéru. Zdroj: Se svolením společnosti Alfa Romeo
Nejsilnější plug-in, nechybí nafta
Technika Tonale byla zatím otázkou spekulací. Nakonec se ale potvrdily zprávy o unifikaci s Jeepem Renegadem a Compassem včetně jejich verze 4×e. Jedna novinka tady ale přece jen je. A to přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, vybavený turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek VGT, variabilním časováním a přímým vstřikováním paliva pod tlakem 350 barů. Pracuje v úsporném Millerově cyklu, má výkon 95 nebo 118 kW a jedná se o mild-hybrid, protože obě výkonové verze jsou spojeny se startérem generátorem o výkonu 15 kW a točivým momentem 55 Nm. Spojeny jsou vždy se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou TCT a předním pohonem.
Vrcholem však bude plug-in hybrid s elektrickým pohonem obou náprav Q4-e. Ten kombinuje přeplňovaný motor 1,3 MultiAir z rodiny agregátů Global Small Engine se vzadu uloženým elektromotorem. Celkový výkon soustavy je naladěn na 202 kW, což je o osm více než v Jeepu Compass 4×.
S takovou nadílkou má Tonale akcelerovat na stovku za 6,2 sekundy. Kapacita baterie 15,2 kWh má zajistit čistě elektrický dojezd do vzdálenosti 60 kilometrů ve smíšeném režimu a až 80 kilometrů ve městě.
A pozor, Tonale si zachová i naftový motor 1,6 MultiJet s výkonem 95 kW a točivým momentem 320 Nm v kombinaci se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou TCT.
Nová Alfa bude vznikat v tradiční továrně Giambattista Vico v Pomiglilanu. Zdroj: Se svolením společnosti Alfa Romeo
Nová Alfa bude vznikat v tradiční továrně Giambattista Vico v Pomiglilanu. Zdroj: Se svolením společnosti Alfa Romeo
Dobrá adresa
Oproti Jeepům má Tonale například přímější řízení s poměrem 13,6, čtyřpístkové brzdy Brembo a adaptivní tlumiče s možností nastavení režimů Comfort a Sport. To vše má spolu s elektronickou uzávěrkou diferenciálu přispět k pohotovým reakcím, dobré trakci a eliminaci náklonů karoserie v zatáčkách.
Tonale začnou vyrábět v závodě Giambattista Vico v Pomiglilanu po boku jeho amerických sourozenců. Tuto továrnu spustila Alfa Romeo do provozu v roce 1972 a do dnešních dnů sjelo z jejích linek více než pět milionů vozů.
Na italskou novinku si ale ještě chvíli počkáme. „Auto by se mělo na českých silnicích objevit začátkem léta,“ řekla Autosalonu mluvčí Alfy Romeo, Fiatu a Jeepu Sylva Marounková. Proto je také ještě čas na ceník. Vzhledem k ceně konkurence odhadujeme základní cenu okolo 800 tisíc korun.