Škoda se chystá na odhalení nové Octavie. Co dalšího přinese mnichovský autosalon?


Mnichov se stane epicentrem automobilového světa. Škoda, BMW, Renault i Mercedes tu příští týden odhalí své nejočekávanější novinky – od levných hatchbacků až po špičkové elektromobily.

Epidemie COVID-19 přinesla do odvětví automobilového průmyslu mimo jiné přesun premiér nových modelů do on-line prostoru. Slavné autosalony, například ten v Ženevě, vzaly za své a většina novinek se světu ukazuje pouze v podobě tiskové zprávy nebo vlastní akce vyhrazené pro daný model. To umožňuje automobilkám získat více pozornosti, ale velké akce, sloužící jako přehled toho nejaktuálnějšího, mají stále své kouzlo. Premiéry nových modelů na těchto výstavách jsou tak vyhrazeny pro to nejočekávanější, aby zaujaly širokou veřejnost.

K TÉMATU: Čínská auta zaplavují trh navzdory vysokým clům. V Česku se objevilo několik nových značek

Jedním z posledních autosalonů, a pravděpodobně tím nejdůležitějším v Evropě, je festival mobility IAA v německém Mnichově, který se koná od 9. do 14. září. Již příští týden se na něm představí řada velmi očekávaných modelů, od těch nejlevnějších hatchbacků do města až po vrcholné elektromobily. My samozřejmě nebudeme chybět, ale ty nejdůležitější novinky, jejichž představení je na spadnutí, najdete v tomto přehledu.

Renault Clio zůstane se spalovacími motory

Oblíbený kompaktní hatchback nenahradí elektrický Renault 5, zůstane v nabídce ještě několik let a dostane novou generaci. Ještě aby ne, v prvním pololetí letošního roku se stal nejprodávanějším autem v Evropě. Renault již potvrdil, že nové generace Clia se dočkáme právě na autosalonu IAA.

Očekávat lze hybridní pohonné ústrojí, pravděpodobně však nepřijde čistě spalovací motor bez elektrifikace. Velikostně by Clio mělo zůstat stále zhruba stejně velké, stejně tak očekáváme zachování konzervativnějších křivek. Pozici moderny totiž zastává elektrický Renault 5, který je zhruba stejně velký.

BMW iX3 představí novou platformu Neue Klasse

Nejprodávanější SUV značky se v minulém roce představilo v nové generaci. Ta je však v nabídce pouze se spalovacími motory, čistě elektrické totiž přijde na úplně nové platformě Neue Klasse, na kterou postupně přejdou i další modely značky. Její představení je očekáváno právě na domácím poli.

Nová platforma s 800V technologií slibuje vyšší efektivitu, extrémně rychlé nabíjení i vysoký dojezd, který by měl přesáhnout 800 km na jedno nabití. BMW iX3 se bude lišit od spalovací verze i vzhledem a interiérem, kterému bude vévodit zcela nová architektura interiéru Panoramic iDrive. Její součástí bude i velký head-up displej s 3D technologií, který by měl promítat informace po celé šířce čelního skla, nebo třeba volant se skrytými tlačítky.

Škoda Vision O představí budoucnost Octavie

Ani česká Škoda si nenechá ujít příležitost představit novinku. Nová generace nejoblíbenějšího modelu značky, Octavia, již pomalu klepe na dveře. V Mnichově bude představen koncept Vision O, který naznačí budoucí vzhled elektrické Octavie.

Ta by měla přijít na trh v roce 2027 na zbrusu nové platformě SSP skupiny VW. Koncept Vision O dále rozvíjí aktuální designový jazyk značky, Modern Solid, přinese však zbrusu nové prvky. Půjde o první elektrické kombi mladoboleslavské automobilky, plnou náhradu aktuální čtvrté generace Octavie však nečekejme – pravděpodobně budou oba modely v nabídce současně.

Elektrický Mercedes GLC nabídne rychlé nabíjení i slušný dojezd

Ani hvězda ze Stuttgartu nezůstane pozadu. Konkurence pro BMW iX3 a nejprodávanější Mercedes-Benz přijde v čistě elektrické verzi, která bude stát na nové platformě MB.EA, již bude využívat i chystaná elektrická třída C.

Novinka nabídne 800V technologii pro rychlé nabíjení i dojezd přes 650 kilometrů. Pro úsporu elektrické energie umí verze s pohonem všech kol odpojit při jízdě ustálenou rychlostí přední elektromotor, pohodlí navíc zajistí vzduchový podvozek Airmatic převzatý z vlajkové lodi značky, limuzíny třídy S.

Volkswagen ID.2X ukáže základ elektromobility

Základ nabídky elektromobilů skupiny Volkswagen představí ID.2X, malý crossover na platformě MEB Entry. Ten bude elektrickou alternativou k dnes prodávanému modelu T-Cross, vzhledově by se tedy příliš odlišovat neměl. Spolu s ním se očekává i malý hatchback jako alternativa k Volkswagenu Polo, model ID.2.

Do nabídky by se měl dostat s několika variantami baterie, mluví se o velikostech 38 a 56 kWh. Hlavní změnou oproti větší platformě MEB, kterou VW Group dnes používá ve svých elektromobilech, by měl být pohon předních kol. Na autosalonu se představí na stejné platformě i Cupra Raval, do budoucna by měl dorazit i český sourozenec, malý crossover Škoda Epiq.

Porsche Cayenne Electric zrychlí z nuly na sto za tři vteřiny

Očekávanou novinkou je i Porsche Cayenne v elektrické verzi. Po kontroverzní nové generaci Macanu, který přišel na trh pouze jako elektromobil a plně nahradil i spalovací verzi v nabídce značky, se však automobilka trochu otáčí a současný Cayenne neukončí.

Po boku spalovací verze se objeví elektromobil, který bude stát na platformě PPE (stejně jako nový Macan) nabízející 800V technologii s rychlým nabíjením a slušnou efektivitou. Samozřejmostí je pohon všech kol a dobrá průchodnost terénem, vrcholná verze Turbo S by údajně měla nabízet více než 1 000 koní a omračující zrychlení 0–100 km/h pod 3 vteřiny.

Audi TT jako koncept nového sporťáku značky

V minulých letech Audi postupně ukončilo výrobu obou sportovních vozů v nabídce – jak vrcholného supersportu R8, sourozence Lamborghini Huracan s desetiválcem, tak i malého kupé TT, které oslovovalo povedeným designem, atraktivními jízdními vlastnostmi i charakterním pětiválcovým motorem.

To by se však mělo vrátit do nabídky. V Mnichově by automobilka měla představit koncept sportovního kupé, které však již bude čistě elektrické. S největší pravděpodobností půjde o příbuzného nových malých Porsche, Boxsteru a Cayman, jejichž představení očekáváme v průběhu příštího roku. Ty budou stát na vlastní elektrické platformě, kterou Porsche vyvíjí již několik let a slibuje zachování skvělých jízdních vlastností předchozího modelu. Rozložení váhy by tak mělo být zachováno podobné jako u spalovacího modelu s motorem uprostřed.