Svět „adventure“ motocyklů není jen pro zkušené uživatele. Honda CB500X nabízí jezdcům od 18 let solidní porci komfortu, spolehlivosti a hlavně bezpečí. Pro náročnější motorkáře je slabá. Ale když je cílem se jen svézt, nikoliv závodit, může potěšit i starší nadšence. Dokázala to v redakčním testu.
Když Honda před téměř osmi lety představila své „baby enduro“ v rámci tří novinek pro jezdce s řidičákem AB (od 18 let), vzbudila tím rozruch. Zdálo se, že tato třída motocyklů bude konečně dostupná prakticky všem, ať už jde o výšku, zručnost, nebo cenu stroje. Ukázalo se však, že CB500X není úplně ideálním modelem na cesty mimo asfalt, také schytala řadu kritiky. Japonci se poučili a na modernizovaném modelu je už těžké najít výraznější chyby.
Honda CB500X je objektivně pěkný motocykl. I když si pořád drží své menší proporce a je relativně úzká (což má výhodu při městském ježdění v husté dopravě), působí promyšlenou kapotáží sebevědomě. Opticky jí pomohla nová větší kola vpředu s 19" disky, dříve byly sedmnáctky, které jsou nyní jen vzadu. Pěkným detailem je odhalený červeně lakovaný rám. Přidejme k tomu nový dvojitý výfuk, diody na světlometech i blinkrech a výsledek bude dlouho těšit oko každého novopečeného majitele.
Inverzní displej se na slunci občas příliš leskne. Štítek je funkční a pomůže i vyšším jezdcům. Zdroj: Jan Markovič
Honda navíc umí i funkční design. Sedlo je umístěné tak akorát 830 mm vysoko, aby zvládlo pojmout průměrně vzrostlé jezdce a aby se ti vyšší nemuseli tolik krčit. Pod sedlem je dokonce šikovný prostor pro drobnosti. Nový inverzní displej umí zobrazit velké množství informací, ale je fakt, že na přímém slunci není tento druh obrazovky ideální. Velmi funkční je také štít, jenž díky své výšce fungoval, i když se na řídítka posadil 193 cm vysoký redaktor. Plexi je stavitelné, nikoliv však za jízdy. Je potřeba šroubovat.
Žádné plašení
Po stisknutí startovacího tlačítka se rozběhne půllitrový řadový dvouválec o výkonu 35 kW. Ten je dostupný v 8 600 otáčkách, tedy o 2 100 výš než maximum točivého momentu s hodnotu 43 Nm. To nejsou lákavé parametry pro motorkáře, který má v kapse řidičský průkaz skupiny A a tisíce kilometrů za sebou. Pro osmnáctiletého jde ale o výbornou startovací pozici i s přihlédnutím k rozumné hmotnosti 197 kg. Motorka tak nabídne dostatek dynamiky, ale rodiče začínajícího motorkáře nebudou žít v permanentní hrůze, že se stroj někde splaší. Ostatně, uklidnění přinese už zvuk, který se sice proti minulosti mírně rozezněl, ale nejde o žádný lomoz „našlapaného“ litru. Bublá decentně a povětšinou tiše. Až když ho vyženete do otáček, přihlásí se o slovo.
Na vlně klidu se vlastně nese celkový zážitek z Hondy CB500X. Motor umí táhnout, ale vždy jen rozumně. Neexistuje, že by jezdec omylem zavadil o plyn a motorka by ho za trest shodila ze sedla. Dynamika je mírná, ale stále dostačující k tomu, aby bylo bezpečné v rámci normálního cestování předjíždět. Platí to však v případě, že jede jeden. Jízda ve dvou bude spíš nouzová, protože pak už se Hondě moc jet nechce. Leda by byla spolujezdkyně baletka.
Nový dvojitý výfuk dodává Hondě zajímavější zvuk. I tak je ale projev spíš decentní. Zdroj: Jan Markovič
Podvozek je měkký a umně žehlí české okresky pověstné svými záplatami. Předpětí přední teleskopické vidlice lze nastavit. Novinkou jsou vyšší zdvihy, které se zvedly o 10 mm vpředu a 17 mm vzadu. Světlá výška je lepší o 10 mm. I když jde na papíře o drobnost, ve výsledku je konečně CB500X na cestách mimo asfalt sebevědomější. Tam, kde by jezdec dříve váhal, zda vyrazit, si konečně může být jistý. Postavit se do stupaček a projet šotolinovou cestu, menší brod nebo prašný úvoz je už o na tomto stroji bezproblémovým zážitkem. Tak má jezdit první enduro pro začátečníky!
V základu poněkud holátko
Ale pozor, je třeba mít na mysli, že za velmi zajímavých 174 900 korun je Honda CB500X nevybaveným strojem. Chybí „blastery“, vyhřívání rukojetí nebo v terénu velmi důležitá ochrana motoru, svodů či chladiče. Pomoci může příplatková komfortní sada, jež přidává například i 12V zásuvku nebo centrální stojan, který se bude bezesporu hodit. Honda nabídne i řadu dalšího příslušenství, dobré je počítat s tím, že bude nějaká investice vždy potřeba. Do úplného „enduro“ střihu pak už budou chybět jen kola s výpletem.
Mohlo by se zdát, že dvoupístkové brzdy s jedním kotoučem by mohly být málo, ale vzhledem k zaměření motorky a jejímu pohodovému chování na silnici jsme po týdenním testu uznali, že stačí. Nejvíce totiž Hondě vyhovuje klidné zacházení. K tomu dopomáhá lehká antihoppingová spojka spolupracující se šestistupňovou převodovkou. Řazení je bezproblémové a neutrál jsme pokaždé snadno našli. Ideálním jízdním režimem pro Hondu CB500X je kochání na okreskách, relax a městské cestování. Třeba každodenně do práce nebo do školy.
Kochat se krajinou, vyrazit na výlet a hlavně žádný stres. To je přesně to, co Hodna CB500X umí nejlépe. Zdroj: Jan Markovič
Celkové naladění stroje láká dokonce i k delším výletům. Umí totiž držet rychlost s dopravou, a tak není problém ani na dálnici. Mírně vylepšený motor si navíc během testu řekl v průměru o 3,7 litru benzinu na 100 km, nádrž má přitom překvapivou kapacitu 17,7 litru. V našem případě by tak stačilo tankovat jednou za 470 kilometrů. Honda CB500X se tedy předvedla jako povedený stroj prakticky pro každou příležitost. Je dobrým učitelem začátečníků a nenáročným společníkem starších, kteří si už nepotřebují pumpovat adrenalin do žil.