Bleskový asfalt v Monaku (zdroj: CNN Prima NEWS)
Dlouhotrvající opravy silnic v Česku trápí snad každého motoristu. V Monaku to mají jinak: Před květnovou Velkou cenou formule 1 (F1) tam za pouhé čtyři týdny pokryli novým asfaltem celou více než tři kilometry dlouhou trať.
Velká cena Monaka se jede 23. května. Nejlepší piloti světa se prohání ulicemi přímořského knížectví rychlostí blížící se 300 kilometrům v hodině, a to v místech, kde běžně jezdí místní obyvatelé na nákup. Proto je třeba, aby silnice byly ve špičkovém stavu.
Formule 1 v Monaku je svátkem snad pro každého milovníka benzínu a rychlosti. (ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz
Formule 1 v Monaku je svátkem snad pro každého milovníka benzínu a rychlosti. (ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz
V Monaku to zvládají. Navíc neskutečně rychle. Více než tříkilometrový městský okruh zmodernizovali za čtyři týdny. „Mít něco takového v některé z pražských čtvrtí podobných velikostí by bylo úžasné,“ směje se expert na F1 Tomáš Richtr.
Nový asfalt má i nevýhody
Zatímco v České republice se například za rok 2018 podařilo postavit jen 4 kilometry dálnic, na pobřeží francouzské riviéry se pracuje v jiném tempu. Jak velkou radost z trati mají sami jezdci F1, je však těžké odhadovat. Čerstvý asfalt je nevyzpytatelný a znamená potíže s přilnavostí. „S tím je vždycky stejný problém, že nový povrch je hladší. Jak je asfalt čerstvý, tak se doslova potí,“ pokračoval Richtr.
Monako je nejikoničtějším závodem v celé sezoně. Důkazem jsou i odvody, od kterých je velká cena oproštěna. „Někdo platí 10 milionů dolarů, pak jsou země, které platí 45 milionů dolarů. Monako dlouhodobě patří mezi ty VC, které za pořadatelství neplatí,“ dodal Richtr.