Nová policejní auta vyjedou na české silnice. Měřit nebudou, mají ale jinou vychytávku
Nová policejní auta vyjedou na české silnice. Měřit nebudou, mají ale jinou vychytávku
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Předání nových policejních vozů Škoda Kodiaq. Zdroj: Bart Běhal
Policie České republiky si převzala první várku nových Kodiaqů, které budou sloužit jak prvosledovým hlídkám, tak i dopravce. Běžní řidiči se jich však bát nemusí, radary vybavené nejsou. Zato ale mají jinou zajímavou výbavu, pomocí níž dokážou okamžitě zastavit ujíždějící vozidlo.
Česká policie si už před časem objednala celkem 352 nových čtyřkolových pomocníků a nyní prvních 52 z nich konečně dorazilo. Jde konkrétně o vozy Škoda Kodiaq druhé generace, které se do reálného provozu postaví po boku svých starších sourozenců. Vnitřek sice odpovídá základní výbavě, nicméně v jejich útrobách nalezneme techniku z vrcholného modelu RS.
K TÉMATU: Pokuta za dobíhání autobusu na Slovensku? Omezení rychlosti na chodnících se týká i pěších
To znamená benzinový dvoulitrový motor 2.0 TSI s výkonem 265 koní napojený na sedmistupňovou automatickou převodovku a pohon všech čtyř kol. Ve výsledku tak nová policejní SUV zrychlí z nuly na stovku za 6,3 sekundy a pokračovat mohou až do 231 km/h. Jejich revírem však vedle českých silnic budou i čerpací stanice, jelikož v průměru si Kodiaq RS vezme z šedesátilitrové nádrže okolo 8,5 l/100 km.
Nemají radar, ale mají rám
Jak už jsme zmínili, interiér odpovídá základní výbavě Selection, ovšem je tu ještě pár zajímavých policejních pomůcek navíc. Tak například vysílačka, ovládání majáků či zvukových zařízení a v kufru potom buď schránka na dlouhé zbraně, pokud jde o auto ve službách prvosledové hlídky, nebo speciální stoleček, jestliže jde o vůz dopravní policie. Radar určený k měření rychlosti však chybí.
Na fotografii vidíte demonstraci PIT manévru. Zdroj: Bart Běhal
Zpomalovat pachatele ale tato auta umí i bez radaru, a to pomocí předního ochranného rámu, který slouží k takzvanému PIT manévru. Jde o situaci, kdy se policisté rámem opřou o zadobok pronásledovaného vozidla, čímž ho přetočí a zcela zastaví. Rám údajně vydrží náraz přibližně do 15 km/h, a až do 30 km/h při kontaktu s deformovatelnou překážkou (nejčastěji jiným vozem).
Cena jako za Kodiaq RS
Podle zástupců české policie je první várka Kodiaqů rozdělena spravedlivě půl na půl právě mezi prvosledovou hlídku a dopravku. Civilní maskovaná auta mezi těmi 352 sice nejsou, nicméně to neznamená, že časem do flotily nepřibudou. Cena jednoho Kodiaqu, který vidíte na fotografiích, stojí včetně policejní výbavy 1,6 milionu korun. To není zase tolik, když klasické „ereso“ stojí minimálně 1,5 milionu korun.
Čtěte také
Čtěte také
Hrozby při Dušičkách: Do ulic vyrazí stovky policistů. Podívejte se, kde posílí hlídky
Související články
Díky svému otci mohl k motoristickému světu přičichnout už ve velmi útlém věku. Postupem času se jeho vztah k autům začal ještě prohlubovat, až se nakonec staly jeho obživou, ale také koníčkem. Bart po získaní řidičského průkazu začínal jako pomocník v autopůjčovně, kde sbíral první zkušenosti. Roli redaktora započal ve svých dvaceti letech na dnes již neexistujícím webu Vybermiauto.cz, odkud se mu otevřely brány právě do Autosalonu. V současné době Bart patří mezi přední redaktory webu Autosalon.tv, je vedoucím rubriky Auto na zpravodajském serveru CNN Prima NEWS a občas se objevuje jako výpomoc v televizním pořadu.