Není vždy nutné zastavit přímo u stopky. Instruktor upozornil na málo známou výjimku
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Pokuta za projetí stopky může být až 25 tisíc a 6 bodů.
Zákon ale počítá i s reálným provozem.
Instruktor upozornil na situaci, kdy přímo u značky zastavit nemusíte.
Kde naopak musíte zastavit vždy? A proč?
Značka STOP je jakýmsi strašákem českých silnic. Zdroj: Bart Běhal
Značka STOP je jakýmsi strašákem českých silnic. Téměř nikdo si nedovolí v její blízkosti nezastavit, protože by jednak riskoval nehodu, a za druhé i pořádně tučnou pokutu či několik trestných bodů. Zajímavé přitom je, že podle instruktora autoškoly u ní někteří řidiči zastavují úplně zbytečně, čímž brzdí provoz.
Instruktoři autoškol i většina motoristických webů shodně připomínají, že zastavit na stopce se má pokaždé buď u značky, nebo až na hranici křižovatky. Podstatné je, aby auto opravdu stálo a aby měl řidič z místa zastavení dobrý rozhled do křižovatky.
Pokud to nedodrží, hrozí mu za projetí stopky bez zastavení pokuta až 5 500 korun na místě, ve správním řízení až 25 tisíc korun a k tomu šest bodů. Není tedy divu, že většina řidičů bere stopku velmi vážně.
K TÉMATU: Řidiči se při silniční kontrole dopouštějí zásadní chyby. Policie ji může přísně potrestat
V koloně nemusí na stopce zastavit každý, říká instruktor
Jenže zákon neříká, že totéž musí udělat každý vůz v koloně zvlášť. Typická situace: přijíždíte ke křižovatce se značkou STOP a před vámi stojí řada aut. Nejste první, ale třeba druzí nebo třetí. První řidič dojede k místu, odkud je dobře vidět do křižovatky, zastaví, rozhlédne se, dá přednost a tím příkaz značky splní.
Podle instruktora jedné z pražských autoškol, který na situaci upozornil redakci CNN Prima NEWS, v tu chvíli zákon nevyžaduje, aby každý další vůz za ním znovu povinně zastavil přesně na hranici křižovatky. Důležité je, že na příkaz značky STOP už jednou došlo k úplnému zastavení v místě s náležitým rozhledem.
Čtěte také
Jednoduše řečeno, pokud jste v koloně zastavili někde před značkou, dobře jste viděli, že na hlavní nic nejede a situace se mezitím nezměnila, může se celá řada vozidel plynule rozjet. Auta pak křižovatkou projedou bez toho, aby každý řidič musel znovu stát přímo u značky nebo na hranici křižovatky.
Většina lidí ale stejně raději ještě jednou zastaví, často jen ze strachu z pokuty nebo proto, že toto pravidlo neznají.
Bez výhledu nestačí věřit, musíte znovu zastavit
Jiná je situace v okamžiku, kdy jako druhé či třetí auto v řadě do křižovatky prostě nevidíte, například kvůli zatáčce, budovám nebo vysoké dodávce před vámi. V takovém případě nestačí slepě věřit tomu, že první řidič situaci vyhodnotil správně.
Jakmile nemáte vlastní rozhled, musíte před hranicí křižovatky znovu úplně zastavit, rozhlédnout se a teprve pak pokračovat. Nejde jen o dodržení předpisů, ale hlavně o zdravý rozum a vaši bezpečnost.
Čtěte také
Na příčné čáře u stopky musí zastavit každý bez výjimky
Pozor si dejte také na křižovatky, kde je spolu se značkou STOP na vozovce i výrazná příčná čára. Ta podle vyhlášky označuje přesné místo povinného zastavení. Tam už žádný manévrovací prostor není, na této čáře musí zastavit každý řidič bez výjimky, i když třeba už o pár metrů dříve na stejné stopce stál a dobře do křižovatky viděl.
Stopka tak zůstává jedním z nejsilnějších dopravních příkazů, které na silnici máme. To, že zákon v koloně připouští plynulejší průjezd bez zbytečného „dupání“ na brzdu u každého auta, rozhodně neznamená, že je možné značku ignorovat. Spíš jen ukazuje, že předpisy počítají i s reálným provozem, kde někdy jedno poctivé zastavení celé kolony dává větší smysl než nervózní cukání po půl metru a neustálé obavy z pokuty.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: „Ať zavřou ty, co to postavili.“ Nový kruhový objezd v Plzni děsí řidiče a tvoří kolony